به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



سه‌شنبه، مرداد ۰۱، ۱۳۹۸

ترامپ: تمایل به مذاکره و توافق با ایران برایم سخت‌تر می‌شود

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا نسبت به تمایل خود به مذاکره و توافق با ایران ابراز تردید کرده و از آمادگی برای مقابله با بدترین وضعیت در ارتباط با آن کشور سخن گفته است. آقای ترامپ که پس از ملاقات با نخست وزیر پاکستان، در نشستی با خبرنگاران شرکت داشت، با اشاره با اقدامات اخیر ایران در منطقه، گفت که "رک بگویم، برایم سخت‌تر می‌شود که بخواهم با ایران مذاکره و توافق بکنم چون رفتار خیلی بدی دارند." او گفت که "من به شما می‌توانم بگویم که چنین کاری می‌توانست با راحتی بیشتر صورت بگیرد اما اگر طور دیگری هم پیش برود، من مشکلی ندارم."

رئیس جمهوری آمریکا با انتقاد از رفتار ایران در منطقه، در مورد نحوه واکنش به این اقدامات گفت: "ما آماده مواجهه با بدترین وضعیت ممکن هستیم، کاملا آمادگی داریم البته آماده تعقلگرایی هم هستیم، باید ببینیم چه می‌شود."

رئیس جمهوری آمریکا با اشاره به گزارش مقامات ایران در مورد بازداشت و اعدام تعدادی از "جاسوسان" سازمان مرکزی اطلاعات آمریکا - سیا - گفت که ایران دارای یک رهبری دینی است اما "خیلی دروغ می‌گوید." وی اظهارات مقامات ایران در تکذیب سرنگونی یک فروند پهپاد خود توسط یک ناو آمریکایی را نیز دروغ خواند و خطاب به نخست وزیر پاکستان گفت: "پاکستان دروغ نمی‌گوید ولی متاسفانه ایران زیاد دروغ می‌گوید."

وی شرایط ایران را دشوار توصیف کرد گفت که دولت آن کشور "یک رژیم دینی است که به بدترین شکل شکست خورده" و افزود که ایران از نظر اقتصادی مشکلات عظیمی دارد. آقای ترامپ گفت: "آنها خودشان نمی‌دانند به چه راهی می‌روند؛ من گزارش‌های متعددی خوانده‌ام. آن کشور در حال حاضر به هم ریخته است؛ نمی دانند چه دارند می‌کنند؛ از لحاظ اقتصادی، کشورشان در بحران است؛ نرخ تورم در آنجا به ۷۵ درصد هم می‌رسد."

رئیس جمهوری و برخی دیگر از مقامات آمریکایی همواره بر تمایل به حل اختلافات خود با ایران از طریق مذاکره تاکید نهاده و آقای ترامپ در موارد متعدد گفته است که آماده گفتگوی بدون پیش شرط با رهبران ایران است.

مقامات حکومتی و دولتی ایران واکنش‌های متفاوتی نسبت به پیشنهاد مذاکره با ایالات متحده نشان داده‌اند. اخیرا وزیر خارجه ایران از آمادگی برای مذاکره با آمریکا در صورت لغو تحریم ها سخن گفت. پیشتر حسن روحانی امکان مذاکره با ایالات متحده را تحت شرایطی قابل قبول خواند. ماهیت برخی از این شرایط مبهم است و در گذشته نیز گاه از سوی برخی مقامات ایران مطرح شده بود.

وی گفت: "«[آمریکا] از زورگویی دست بردارد، ما همیشه آماده‌ایم برای مذاکره؛ همیشه؛ همین ساعت؛ همین لحظه. شما دست بردارید از ظلم‌تان، دست بردارید از تجاوزتان دست بردارید از تحریم‌تان، برگردید پای میز برگردید پای منطق پای عدل، ما آماده‌ایم. ما اهل منطقیم ما اهل عقلانیتیم."

در همانحال، آیت‌الله علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی ایران، هرگونه مذاکره با آمریکا را منع کرده به خصوص مذاکره با دولت کنونی ایالات متحده را کاملا مردود دانسته است.

درخبری دیگر در مورد ایران، مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا، اقدام این کشور در تحریم یک شرکت چینی به خاطر خرید نفت ایران را تایید کرده است. وی در توییتر خود نوشته است: "ایالات متحده در مورد اعمال تحریم‌هایمان علیه رژیم یاغی ایران جدی است. ما علیه یک شرکت چینی که بر خلاف تحریم آمریکا، نفت ایران را خرید تحریم اقدام کردیم. هیچکس نباید با قرار دادن پول در اختیار رژیم [ایران] از اقدامات بی‌ثبات ساز آن حمایت کند."

بی‌‌بی‌‌سی فارسی