به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



شنبه، تیر ۲۹، ۱۳۹۸

توصیه دولت بریتانیا به کشتی‌های این کشور برای پرهیز از تردد در تنگه هرمز

دولت بریتانیا به کشتی‌های این کشور توصیه کرده که "موقتا" از تنگه هرمز تردد نکنند. در پی توقیف یک نفتکش بریتانیا توسط سپاه پاسداران، سخنگوی دولت بریتانیا گفت که به شرکت‌های کشتی‌رانی این کشور توصیه شده برای مدتی موقت از تردد در این منطقه خودداری کنند.

سپاه پاسداران گفته است نفتکش بریتانیایی "استینا ایمپرو" را به خاطر آنچه رعایت نکردن قوانین و مقررات بین‌المللی دریایی خوانده، در تنگه هرمز توقیف کرده است.

این کشتی به بندرعباس هدایت شده و گفته شده ۲۳ خدمه دارد که هنوز روی عرشه هستند.

جرمی هانت، وزیر امور خارجه بریتانیا به ایران هشدار داده که اگر نفتکش توقیف شده را آزاد نکند، با "عواقب جدی" رو‌به‌رو خواهد شد.

هشدار بریتانیا به ایران: عدم رهایی فوری نفتکش عواقب جدی خواهد داشت
آیا 'جنگ دوم نفتکش‌ها' جهان را تهدید می‌کند؟
سپاه یک نفتکش بریتانیایی را توقیف کرده است
سپاه یک نفتکش خارجی را در تنگه هرمز توقیف کرده است
وزیر امور خارجه بریتانیا گفته است کشورش به دنبال راه حل نظامی نیست و موضوع را از راه‌های دیپلماتیک دنبال خواهد کرد.

سخنگوی دولت ترزا می، نخست‌وزیر بریتانیا گفته است "ما نگران اقدام‌های غیر قابل قبول ایران هستیم که چالشی آشکار در برابر آزادی کشتیرانی بین المللی است."

بریتانیا گفته است سفیر این کشور در تهران "برای حل مشکل" با وزارت امور خارجه ایران در تماس است و "ما در همکاری نزدیک با شرکای بین المللی خود هستیم."

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا هم گفته است با مقام‌های بریتانیا در باره آنچه که اتفاق افتاده صحبت خواهد کرد.

توقیف نفتکش بریتانیایی نزدیک به دو هفته پس از آن صورت می‌گیرد که نیروی دریایی بریتانیا یک نفتکش ایرانی را در تنگه جبل‌الطارق توقیف کرد. ایران توقیف نفتکش خود را "راهزنی دریایی" خواند و گفت "این اقدام بی پاسخ نخواهد ماند."

روز گذشته یک دادگاه در جبل‌الطارق رای داد که توقیف نفتکش ایرانی گریس-۱ برای یک ماه دیگر تمدید شود.

دادگاه عالی جبل‌الطارق توقیف نفتکش ایرانی را یک ماه دیگر تمدید کرد
چند روز پیش آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر ایران، با اشاره به این مساله، بریتانیا را به دزدی دریایی متهم کرد و گفت: "انگلیس خبیث دزدی دریایی می‌کند و کشتی ما را می‌دزدد، جنایت می‌کنند و شکل قانونی به آن می‌دهند."

آقای خامنه‌ای در سخنان خود هشدار داده بود که جمهوری اسلامی"این خباثت‌ها را بی‌جواب نمی‌گذارد. در فرصت خود و جای خود پاسخ خواهد داد."

استینا ایمپرو دومین نفتکشی است که سپاه پاسداران در روزهای اخیر توقیف کرده است.

نفتکش ریاح نیز اخیرا توسط قایق‌های گشتی سپاه به دلیل آنچه حمل سوخت قاچاق خوانده شد در جنوب جزیره لارک، در تنگه هرمز توقیف شد.

بی بی سی  فارسی