به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



شنبه، تیر ۲۹، ۱۳۹۸

سخنرانی دکتر موسویان در سالگرد زنده ‌یاد مهندس عباس امیر انتظام

«مهندس امیرانتظام یک عمر تاوان طرح لایحه انحلال مجلس خبرگان قانون اساسی را داد». 
«تمامی بحران‌ها ریشه در ساختاری است که در مجلس خبرگان قانون اساسی سال ۵۸  برای ما تدارک دیده شد».
(متن سخنرانی دکتر حسین موسویان رئیس شورای مرکزی جبهه ملی در کنار آرامگاه مهندس عباس امیرانتظام به‌مناسبت پرواز جاودانگی مهندس امیرانتظام)


همین لایحه انحلال که مهندس امیر انتظام، این اسطوره‌ی مقاومت و پایداری، تنظیم کرده بود،  سبب گردید که یک عمر تاوان آن اقدام بزرگ خود را بدهد و سال‌های بسیاری را  در زندان به سر ببرد و دچار انواع و اقسام بیماری ها بشود. 



 به نام خدا، به نام ایران و به نام آزادی

 خانم‌ها و آقایان؛ هموطنان عزیز،  امروز وطن عزیزما ایران گرفتار بحران‌های عدیده است؛ بحران سیاست داخلی و نبود آزادی، بحران خارجی و درگیری بیهوده با جامعه جهانی و قدرت های منطقه ای و فرامنطقه ای، بحران اقتصادی؛ فقر، گرانی، بیکاری تورم لجام گسیخته. 

 به باور من تمام این بحران‌ها نشأت گرفته از ساختاری است که در مجلس خبرگان سال ۵۸ برای ما تدارک دیده شد؛ اشکال  اصلی آن ساختار این بود که اصل تفکیک قوا در چنین ساختاری متصور نیست. بعضی از دوستان اینجا در صحبت های قبلی اشاره فرمودند که دستگاه قضایی مستقل نداریم. من می‌گویم که دستگاه مقننه مستقل نیز نداریم؛ دستگاه اجرایی مستقل هم نداریم و تمام راه ها به رم ختم می شود. 

موقعی که در سال ۱۷۴۸ میلادی مونتسکیو کتاب مهم روح القوانین را که بعد از ۲۰ سال که روی آن زحمت کشیده بود، منتشر کرد. در این کتاب می بینیم که برای استقرار دموکراسی باید سه قوه قضاییه، مقننه و مجریه مستقل و از هم جدا باشند ولی در چنین ساختاری که الان در ایران حاکم است، چنین تفکیکی وجود ندارد. 

اینجاست که به درایت مهندس عباس امیرانتظام پی می‌بریم که در آن جو احساسی که در سال ۵۸ وجود داشت وقتی متوجه شد که مجلس خبرگان به جای مجلس مؤسسان تشکیل شده و دارد چنین تدارکی می‌بیند، شروع به انتقاد کردن و اقدام کردن نمود؛  در هیأت دولت موقت لایحه‌ای را به تصویب رساند که مجلس خبرگان زمانش گذشته و مدت قانونی‌اش سپری شده ومصوباتش مطابق منافع ملی و استقلال و آزادی که هدف انقلاب بود، نیست، باید منحل شود. 

همین لایحه انحلال که مهندس امیر انتظام، این اسطوره‌ی مقاومت و پایداری، تنظیم کرده بود،  سبب گردید که یک عمر تاوان آن اقدام بزرگ خود را بدهد و سال‌های بسیاری را  در زندان به سر ببرد و دچار انواع و اقسام بیماری ها بشود. 

 برای حل این بحران‌هایی که امروز در این ساختار سیاسی به وجود آمده راه حل این است که پیشنهاداتی که جبهه ملی ایران در مرداد ماه سال پیش مطرح کرد و ارائه داد، هم قدرتمداران و هم ملت ایران  توجه کنند و از آن پیروی کنند. در گام اول زندانیان سیاسی در سراسر کشور باید آزاد شوند؛ در گام دوم  آزادی احزاب، اجتماعات و  تظاهرات که در همین قانون اساسی که خیلی هم دارای نقص است، آمده رعایت گردد و در گام سوم  یک انتخابات آزاد که مورد تایید و قبول همه ملت ایران باشد، تحت نظر کسانی که همه ملت قبول دارند، برگزار شود و یک مجلس موسسان که نظم و نسق آینده ایران را تدارک  ببیند، تشکیل گردد.  

دوست عزیز آقای زیدآبادی راجع به مسائل داخلی و اتحاد در جبهه ملی نکاتی را مطرح فرمودند، من خدمت ایشان عرض کنم که آقای زیدابادی عزیز کسی را که خواب هست میشود بیدار کرد ولی کسی را که خودش را به خواب زده هرگز بیدار نمی شود این انشقاقی که اشاره فرمودید تامل برانگیز بوده و باید ببینیم از کجا نشأت می‌گیرد. درود بر شما