به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



جمعه، تیر ۲۸، ۱۳۹۸

وزیر دفاع آلمان با هفت فرزند رئیس کمیسیون اروپا شد

خانم اورزولا  فون در لاین وزیر دفاع مستعفی آلمان شامگاه سه شنبه ١٦ ژوئیه به پیشنهاد شورای اروپا و با رای اعتماد نمایندگان پارلمان اروپا به عنوان رئیس کمیسیون اروپا برگزیده شد. از ٧٣٣ نماینده پارلمان ٣٨٣ تن به وی رای دادند. این نخستین بار است که یک زن بر کرسی ریاست کمیسیون اروپا تکیه می زند. وی دارای هفت فرزند است.

خانم فون در لاین یک روز پیش از رای گیری در پارلمان اروپا از مقام وزارت دفاع آلمان استعفا داد. وی  از سال ٢٠١٣ مسئولیت این وزارتخانه مهم را به عهده داشت. صعود فون در لاین به مقام های عالی دولتی آلمان از سال ٢٠٠٣ با انتصاب وی به عنوان وزیر امور اجتماعی ایالت نیدرزاکسن آغاز شد. او در سال ٢٠٠۵ به مقام وزارت امور خانواده دولت فدرال ارتقاء مقام یافت و در سال های بعد مسئولیت وزارتخانه های کار و امور اجتماعی و دفاع آلمان را به عهده داشت. 

مادر پر فرزند، پزشک و سیاستمدار رئیس جدید کمیسیون اروپا در شرایطی مسئولیت های سنگین سیاسی را در آلمان به عهده گرفت که دارای هفت فرزند بود و بسیاری بر این باور بودند که او نخواهد توانست میان پرورش فرزندان و مسئولیت های اجتماعی بزرگ خود هماهنگی برقرار کند، اما وی موفق به این کار شد. فون در لاین زندگی حرفه ای خود را با پزشکی آغاز کرد و بعد به سیاست روی آورد.

فون در لاین که رابطه دوستانه و نزدیکی با آنگلا مرکل صدراعظم آلمان دارد، به پیشنهاد شورای اروپا نامزد ریاست کمیسیون اروپا شد و چون این تصمیم با عرف جاری انتخابات در پارلمان اروپا هماهنگ نبود، اعتراضاتی علیه او برانگیخته شد، تا جائی که احتمال می رفت نتواند آرای اکثریت نمایندگان پارلمان اروپا را کسب کند. 

بسیاری از نمایندگان آلمانی فراکسیون های احزاب سوسیال دموکرات و سبزها در پارلمان اروپا پیش تر اعلام کرده بودند که به فون در لاین رای نخواهند داد. اما به نظر می رسد که بخشی از نمایندگان این فراکسیون ها نیز در شمار رای دهندگان به وی بوده اند.
اورزولا فون در لاین در سال ١٩۵٨ میلادی در بروکسل به دنیا آمد و تا سال ١٩٧١ در همین شهر زندگی کرد. او دختر «ارنست آلبرشت» نخست وزیر اسبق ایالت نیدرزاکسن آلمان است که در سال ٢٠١٤ درگذشت. در خانواده آلبرشت همراه با سیاست فرهنگ و هنر جایگاه ویژه ای داشت. عموی او "گئورگ آلکساندر آلبرشت" آهنگ ساز و رهبر ارکستر سرشناسی بود و یکی از 5 برادر او نیز موسیقی دان است.

ازدواج، تولد هفت فرزند و ادامه تحصیل 
اورزولا فون در لاین در سال ١٩٧٨ در حالی که ٢٠ سال داشت با هایکو فون در لاین استاد پزشکی ازدواج کرد. حاصل این ازدواج هفت فرزند است. رئیس کمیسیون اروپا و همسرش در حال حاضر در ملک پدری او در منطقه بورگ دورف از توابع شهر هانوفر زندگی می کنند.

فون در لاین تحصیلات دانشگاهی خود را در سال ١٩٧٦ در رشته باستانشناسی آغاز کرد، اما یک سال بعد تغییر رشته داد و در دانشگاه های گوتینگن و مونستر آلمان به آموختن رشته اقتصاد پرداخت. وی در سال های بعد به مدرسه عالی اقتصاد و سیاست لندن رفت و سرانجام رشته پزشکی را برگزید و در سال ١٩٨٧ به عنوان پزشک در آلمان فارغ التحصیل شد.

رئیس کمیسیون اروپا که ماموریت خود را به طور رسمی از اول نوامبر امسال آغاز خواهد کرد، در سال ١٩٩٤ در حالی که تا آن زمان صاحب سه فرزند بود، دو فرزند دوقلوی دیگر به دنیا آورد و ناچار شد از ادامه تحصیل در دوره تخصصی پزشکی خودداری کند. او در سال های ١٩٩٢ تا ١٩٩٦ به دلیل این که همسرش باید در دانشگاه استانفورد کالیفرنیا تدریس می کرد؛ به همراه خانواده در آمریکا زندگی کرد. در بازگشت از این سفر ٤ ساله فون در لاین به عنوان همکار علمی مدرسه عالی هانوفر سرگرم به کار شد.

فون در لاین در سال ١٩٩٠میلادی به اتحاد دموکرات مسیحی آلمان پیوست و در سال ٢٠٠٤ به عضویت هیئت رئیسه این حزب درآمد. او از سال ٢٠١٠ به این سو همواره نایب رئیس اتحاد دموکرات مسیحی بوده است.

فون در لاین که دوران کودکی و نوجوانی خود را در بروکسل گذرانده است، پس از انتخاب شدن به عنوان رئیس کمیسیون اروپا از نمایندگانی که به او رای داده اند سپاسگزاری کرد و به زبان انگلیسی گفت: "مسئولیت من بسیار سنگین است و از همین حالا آغاز می شود. پیام من به همه این است که بگذارید همکاری سازنده ای با یکدیگر داشته باشیم. هدف ما باید یک اروپای متحد و قدرتمند باشد".

فون در لاین علاوه بر آلمانی به زبان های فرانسوی و انگلیسی نیز تسلط کامل دارد. او به عنوان رئیس کمیسیون اروپا می تواند در ۵ سال آینده اولویت های سیاسی اروپا را تعیین کند. کمیسیون اروپا با نزدیک به ٣٠ هزار همکار مسئولیت ارائه لوایح قانونی و نظارت بر رعایت مقررات اتحادیه اروپا را به عهده دارد. به این ترتیب زندگی روزمره نزدیک به ۵٠٠ هزار شهروند اروپا تا حد زیادی بستگی به تصمیمات فون در لاین و همکاران او دارد.

تغییرات ناگزیر در دولت آلمان 
با توجه به استعفای رئیس جدید کمیسیون اروپا از مقام وزارت دفاع آلمان، امروز، چهارشنبه ١٧ ژوئیه دولت آلمان برای تعیین جانشین او در برلین تشکیل جلسه می دهد. پیشاپیش اعلام شده است که "آنه گرت کرامپ کارنباور" رئیس جدید اتحاد دموکرات مسیحی این پست را به دست خواهد آورد. اقدامی که راه او را برای نامزدی مقام صدراعظمی در پایان چهارمین دوره ماموریت آنگلا مرکل هموار خواهد کرد.  

اورزولا فون در لاین در دولت های سوم و چهارم آنگلا مرکل مسئولیت وزارت دفاع را به عهده داشت. او در آخرین سال ماموریت خود به خاطر پرداخت ارقام نجومی به گروهی از مشاوران خود، زیر زره بین منتقدان رفته بود. انتقال به بروکسل احتمالا منتقدان را از پی گیری اعتراضات خود باز خواهد داشت. 

رادیو بین المللی فرانسه