به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



چهارشنبه، مرداد ۰۲، ۱۳۹۸

به بهانه انتشار یک کتاب سراسر دروغ و سالگرد ۳۰ تیر

 ۳۸ سال بعد؛ بازنشر مقاله ای از میرحسین درباره مصدق و۳۰ تیر
کلمه-گروه سیاسی: زندگی مرحوم دکتر مصدق از۳۰ تیر سال ۳۱، به لحاظ قرارگیری در راس حرکتی که برایش همراه با آبرو و محبوبیت در بین عموم مردم، رنج نیز آفرید شباهت­ هایی با اتفاقات دهه اخیر و وضعیت رهبری جنبش سبز و حصر این عزیزان دارد.

از انتخابات ۸۸ به این سو، اتهام و توهین و قلب واقعیت ازطریق تمام رسانه­ های موجود درباره محصورین سکه رایج حصر سازان بوده است. هجوم بی وقفه بانیان و حامیان حصر، درحالیست که از سه یار محصور جنبش سبز هرگونه حق دفاع گرفته شده است. این روشها سوای غیر قانونی، ناجوانمردانه و غیر اخلاقی بودن از سوی ناظرین مطلع نوعی تشفی خاطر و تسویه حساب سیاسی از دهه ها فعالیت سیاسی متفاوت آنها تلقی می­شود و دلالت بر نقش روشنگر و موثر محصوران در روشن شدن چهره مفسدان وضربه کاری بر روند منفعت جویی، یکدست سازی حاکمیت و نابود سازی کشور توسط تمامیت خواهان دارد.

در همین راستا کتاب­ها و مطالبی سفارشی از سوی افراد یا ارگان­هایی منتسب به محافل تند رو _ که اکنون موارد بسیاری از مستندات دخیل بودن آنان در مفاسد سیاسی و اقتصادی پس از انقلاب و حتی همدلی سوال انگیزشان با کودتا گران ۲۸ مرداد در دست همگان قرار گرفته_ آن هم با پول بیت المال منتشر می­ شود که در قالب و ظاهری پژوهشی اما سرتاسر دروغ با بهره وری غیرعلمی از اسناد و غرض ورزیست و در صورت ادامه روند با اسناد و مدارک موجود و محفوظ پاسخ های لازم داده خواهد شد.

برای بعضی از این افراد یا ارگان­ها همچنین تهیه متن درباره مهندس موسوی در حالیکه بیش از ۷ سال است که ارتباطش با مردم قطع شده با توجه به اقبال و اشتیاق و انتظار عمومی برای کسب خبری حتی کوچک، ابزاری برای سود جویی است.

بخشی از این غرض ورزی درباره دکتر زهرا رهنورد و مهندس موسوی مربوط به باورهای اقتصادی آنان درحمایت از مستضعفین، باورهای آنان در کسوت روشنفکران متدین در تعارض با باورهای کهنه و محافظه کار و نیز مواضع آنان درباره ماجرای کودتای ننگین ۲٨ مرداد ٣٢ و مرحوم مصدق است، که در سخنرانیها، کتاب و مقالات قبل و بعد انقلاب و نیز درزمان سردبیری مهندس موسوی در روزنامه جمهوری اسلامی دارد. چالب اینجاست که در کتاب اخیرا منتشر شده  مصدقی بودن از بزرگترین اتهامات اقای موسوی است .

اولین شماره روزنامه جمهوری اسلامی به سردبیری موسوی
اولین شماره روزنامه حزب جمهوری اسلامی به سردبیری مهندس موسوی از ۹ خرداد ۱۳۵۸ منتشر شد و اگرچه حال و هوای تند و تیز سالهای اول انقلاب میرحسین، جوان روشنفکرمسلمان ، آن سال ها را می نمایاند در عین حال روشن می­کند که یکی از کانون­های نفرت آن جناح تمامیت خواه بر سر نهضت ملی مصدق و به قول آنها «همه مشکل از مصدقی بودن اوست.»

آنها از جمله سرمقاله های روزنامه به قلم میرحسین با عنوان مصدق فرزند رشید خلق، خیابان مصدق و گرامیداشت شهدای ۳۰ تیر در روزنامه را بهانه هجوم قرار داده و میدهند. راستی چه اندیشه­ ای در سرمصدق بود که چنین قدرت طلبان را در نزدیک هفت دهه خشمگین و منزجر کرده و باورمند جدی اهدافش را هم به همان دلیل تحمل نمی­ کند؟

او- مهندس موسوی- مصدقی را دوست داشته و مدام یاد می­کند که معتقد به ناسیونالیسم خشک نبود، با مرتجعین کنار نمی­آمد، طرفدار محرومین و مستضعفین بود و آخر سر اسیر همین رهایی خود از قیود شد تا الگوی ازادگی و« یادش پیام هوشیاری جوی شهیدان گلگون کفن تاریخ مبارزات حق طلبانه ما از کربلا تا قم باشد.» مصدقی که اگر در آن نظام به همین دلایل به بند کشیده شد و محصور و غزیب در باغ خانه اش به خاک سپرده شد و اجازه ندادند که مطابق وصیت در کنار شهدای ۳۰ تیر به خاک سپرده شود در این نظام نیز با ناسپاسی به زحمات آن بزرگمرد ، اجرای مراسم یادبود بر مزارمهجورش جرم به حساب می آید و مردی را هم که آن الگو را به تمامی دریافت و در روزنامه اش تبیین کرد و بر همان اهداف پای فشرد در حصر نگه داشته است.

در ادامه مقاله ای که در روزنامه جمهوری اسلامی سال ۵۸ به قلم میرحسین موسوی منتشر شد و سبب هجمه های بدخواهان به وی و مورد استناد کتابی که اخیرا بر ضد آخرین نخست وزیر منتشر شده است را پس از ۳۸ سال دوباره منتشر می کنیم.


سه شنبه ۱۴ اسفند ۱۳۵۸، ۱۶ ربیع الثانی ۱۴۰۰، شماره ۲۲۶، سال اول

مصدق فرزند رشید خلق
امروز سالروز درگذشت شادروان دکتر محمد مصدق یکی از پیشتازان حرکت عدالت جویانه مردم مسلمان ایران بود.
مصدق به خاطر احترام ویژه ای که برای ارزشهای اصیل مردمی قائل بود و نیز برای شجاعت، ظلم ستیزی، حق جوئی و روح پر­حماسه اش یکی از چهره های جاویدان تاریخ معاصر مبارزات ضد ستم است.

مصدق دقیقا و دقیقا در جهت عدالت جوئی و استقلال طلبی و تحقق روح شعارهای اصیل اسلامی حرکت می­کرد و به همین جهت بود که از پشتیبانی و حمایت عاشقانه توده­ ها نیز برخوردار بود.

ولی متاسفانه سیاستمدران و یا بهتر بگوئیم سیاست­بازان محافظه کاری که قبل از همه چیز پیوند محکمی از نظر فرهنگی و عاطفی با غرب داشتند از یکسو، و چپی­ های شرقی و غربی _ انگلیس هم مقدار متنابهی عناصر چپی تولید کرده بود _ از سوی دیگر هر روز جو غلیظی از توطئه و شایعات در مقابل حرکات ظلم شکنانه او به وجود آورده و بدینگونه زمینه ساز کودتای ننگین ۲۸ مرداد و برگشت ارتجاع راست_ با همداستانی ارتجاع چپ _ شدند.

درست به موازاتی که جریان این خیزش (که با حرکت حق طلبانه مصدق آغاز شده بود) در انحصار روشنفکران غربزده “غرب باور” و “غربگرا” و سیاست­بازان کلیشه­ ای و محافظه کار قرار می­گرفت، از طرف دیگر چپی­ ها_ و عمدتا توده­ ای ها هر روز در گوشه­ ای از مملکت غائله می­ آفریدند: مدارس را تعطیل می­کردند، دانشگاه­­ها را به آشوب می­کشیدند، در کارخانه­ ها و ادرات تحصن و اعتصاب راه می­ انداختند و با قیافه مظلومانه و حق بجانب و ننه من غریبم بازی و همراه با شعار­های متداول مترقی و ضد ارتجاعی کشور را بدانگونه به آشوب کشاندندکه توانستند با خسته کردن توده­ های مردم ­­_ و از کار انداختن موتور قیام مصدق­ _ و کشتن شور و حماسه انقلابی به ویژه جدا کردن خون اسلامی قیام از رگ­های تحرک اجتماعی آن، دوباره اوضاع را به نفع شرق و غرب و به ضرر ملت مسلمان ایران ­_ برگردانده و شاه را دو مرتبه به تخت سلطنت بنشانند. ( درعین حالیکه همیشه با تبلیغات هاله­ ای از مظلومیت و معصومیت سیاسی به گرد خویش به وجود می­ آورند) .

البته پاره ای از توده­ ای­ ها به خاطر این اقدامات انقلابی خود (جارو کردن زیرپای مصدق و برگرداندن رژیم سابق) پاداش خود را کمابیش از رژیم محمدرضا گرفتند. فراموش نکنیم که بسیاری از این قبیل کسان در زمان محمدرضا به وزارت و ریاست رسیدند و حتی گاهی به شکل تئوریسین­های رژیم محمد رضا درآمدند. بطوری که در ساواک نیز پاره­ای از این قبیل مهره­ ها به کار گماشته شدند. و نیز بودند کسانی که در این بین به شرف ملی و اسلامی خود بازگشته و پشت به قبله مارکسیسم، خلق را و درد خلق را و فرهنگ خلق را و رهائی خلق را فریاد کردند که در راس آنها می­توان از قافله سالار قلم به دستان شهید، شادروان جلال آل احمد یاد کرد.

پرونده چپی­ هایی که از جاده خدمت به خلق چپ شده بودند و به ویژه حزب توده آنچنان در این زمینه پربار است که امروزحزب توده برای فراموش شدن آن خاطرات تلخ در اذهان عمومی به نقش ریاکارانه­ ای روی آورده و دم از خط امام _ قابل تامل است خط امام!_ می­زند و از سوی دیگر ناظر اجرای نقش قدیمی­ اش توسط رفقای دیگر می­ باشد.
نقشی که منجر به ایجاد جو غلیظ اجتماعی آکنده از تهمت­ها و شایعات بی اساس مترقی و انقلابی (!) و کنار زدن روحانیت مسئول و مجاهد و مبارز به عنوان منبع جوشان معنویت انقلابی شد.

به هر­حال، اگرچه توطئه درحال تکرار شدن است ولی تاریخ تکرار نمی­شود و قبل از آنکه شرق و غرب بتوانند آتش مقدس انقلاب کفر ستیز _ کفر ستیز، زیرا یک انقلاب کفر ستیزانه الزاما ظلم ستیز نیز هست و هرچند دارای ابعاد فراتر دگری می­باشد ­­_ اسلامی را در ایران خاموش کنند، 
یاد مصدق یادآور پیام هوشیاری جوی شهدای گلگون­ کفن تاریخ مبارزات حق طلبانه ما از کربلا تا قم است. ما این یاد را گرامی می­داریم و سوگند یاد می­کنیم که اجازه ندهیم سرنوشتی که خط ارتباط با شرق و خط ارتباط با غرب برای نهضت تاریخ ساز مصدق به وجود آوردند، این بار نیز برای انقلاب اسلامی ما تکرار کنند. 
روح قیام مصدق به ما پیام می­ دهد که دشمن را در هرلباسی که باشد بشناسیم و در راه هدایت همه دگم اندیشان، پوسته بینان و متعصبین بکوشیم.

درود به مصدق و همه شهیدان تاریخ مبارزات حق طلبانه و ضد ستم و شرک ستیز

سایت کلمه