به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



جمعه، مرداد ۰۴، ۱۳۹۸

بوریس جانسون و کابینه وفاداران به او قدرت را در دست گرفتند

بوریس جانسون یک روز پس از تصدی مقام نخست‌وزیری بریتانیا کابینه این کشور را به طور کامل تغییر داد. او شماری از طرفداران سرسخت‌ برگزیت و همراهان سیاسی وفادار خود را به کابینه بریتانیا که ۲۲ وزیر دارد دعوت کرده است.

پیروزی بوریس جانسون در رأی‌گیری روز چهارشنبه ۲۴ ژوئيه (دوم مرداد) حزب او برای تصدی مقام نخست‌وزیری بریتانیا قابل پیش‌بینی بود. با این حال کناره‌گیری یا برکناری شمار قابل توجهی از رهبران حزب محافظه‌کار و اعضای کابینه بریتانیا پس از پیروزی او، در شمار مهمترین اخبار ۲۴ ساعت گذشته بودند.

یکی از این چهره‌ها جرمی هانت، رقیب بوریس جانسون برای رهبری حزب محافظه‌کار بود که پس از شکست در این رأی‌گیری از سمت خود کناره گیری کرد. هانت در حساب کاربری خود در توییتر نوشته است که ادامه کار به عنوان وزیر امور خارجه بریتانیا برای او افتخار بزرگی می‌بود اما به او وزارت دفاع پیشنهاد شد که او هم این پیشنهاد را رد کرده است.

وزارت‌ امور خارجه: حال دومنیک راب، وزیر پیشین برگزیت در دولت ترزا می، وزیر امور خارجه جدید بریتانیا شده است.

وزارت دفاع:  به بن والاس سپرده شده است.

وزارت کشور: از دیگر چهره‌های کابینه جانسون می‌توان به پرتی پاتل، وزیر جدید کشور، اشاره کرد که از حامیان سرسخت‌ برگزیت به شمار می‌آید. پاتل که پیشتر وزیر توسعه بریتانیا بود، سال ۲۰۱۷ مجبور به کناره‌گیری شد. او بدون اطلاع دولت در تعطیلات خود در اسرائیل با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر، و شماری از چهره‌های لابی ‌اسرائیل  دیدار کرده بود.

وزارت آموزش: وزیر دفاع پیشین بریتانیا، گاوین ویلیامسون نیز وزیر آموزش شده است. ترزا می‌ سال ۲۰۱۸ او را از کابینه خود  اخراج کرده بود. ویلیامسون آن زمان متهم شده بود که پس از جلسه‌ای با شواری امنیت ملی بریتانیا اطلاعات حساسی را در اختیار مطبوعات این کشور گذاشته است.

وزارت برگزیت: وزیر کنونی برگزیت، استیون بارکلی هم در پست خود باقی مانده است.

وزارت کار و وزارت بهداشت: آمیر رود، وزیر کار، و مت هانکوک، وزیر بهداشت و سلامت نیز در پست‌های خود ابقا شدند.

بوریس جانسون روز پنج‌شنبه فرصت دارد تا در جمع نمایندگان پارلمان بریتانیا سخنرانی کند. از روز جمعه چهارم مرداد (۲۵ ژوئیه) تعطیلات شش هفته‌ای تابستانی نمایندگان پارلمان آغاز می‌شود. نخست‌وزیر جدید بریتانیا تا سوم سپتامبر که نمایندگان به پارلمان بازمی‌گردند فرصت دارد تا طرح خود برای خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا را ارائه کند.

جانسون گفته است که تا ۳۱ اکتبر "بدون اما و اگر" از اتحادیه اروپا خارج می‌شود. جانسون در نخستین سخنرانی خود به عنوان نخست‌ وزیر بریتانیا روز چهارشنبه دوم مرداد تأکید کرد که توافقی که میان ترزا می و بروکسل امضاء شده را به توافقی بهتری برای بریتانیا تبدیل خواهد کرد.

او با این موضع‌گیری علیه اتحادیه اروپا که هر گونه چانه‌زنی بر سر این توافق را رد می‌کند، جبهه گرفته است. جانسون به اتحادیه اروپا خطاب به منتقدان برگزیت و اتحادیه اروپا هشدار داده که بریتانیا را "دست‌کم نگیرند".دویچه وله فارسی را در اینستاگرام دنبال کنید

ترزا می، نخست‌وزیر پیشین بریتانیا، پس از سه بار تلاش نافرجام برای کسب رأی موافق نمایندگان پارلمان بریتانیا برای تصویب این توافق، از مقام خود کنا‌ره‌گیری کرد. حال پرسش اینجاست که جانشین او چقدر دوام خواهد آورد. دولت جانسون اکثریتی حداقلی در پارلمان بریتانیا دارد.

دویچه وله