به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



یکشنبه، مرداد ۰۶، ۱۳۹۸

ترامپ: با حماقت مکرون مقابله به مثل می‌کنیم

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، از سیاست مالیاتی فرانسه در قبال شرکت‌های عظیم فناوری آمریکایی انتقاد کرده و گفته است آمریکا با اقدامات متقابل جدی، به "حماقت مکرون"، رئیس جمهور فرانسه، پاسخ خواهد داد. 
آقای ترامپ در توییتر خود نوشته است: "اگر کسی باید از این شرکت‌ها مالیات بگیرد، کشور خودشان آمریکا است. ما اقدامات متقابل جدی خود در برابر حماقت مکرون را به زودی اعلام می‌کنیم."

او افزوده: "همیشه گفته‌ام که شراب آمریکایی بهتر از شراب فرانسوی است!"

فرانسه به تازگی مالیات جدیدی وضع کرده که مطابق آن شرکت‌های بزرگ فناوری دیجیتال که درآمدی بالاتر از ۷۵۰ میلیون یورو داشته باشند، باید معادل ۳ درصد از عایدی فعالیت‌هایشان در فرانسه را مالیات بدهند.

شرکت‌های عظیم آمریکایی مانند گوگل، فیسبوک و آمازون شامل مالیات جدید در فرانسه خواهند شد.

آقایان ترامپ و مکرون درباره مسائل دیگری چون مبارزه با تغییرات اقلیمی، ملی‌گرایی دست راستی، آینده اروپا و توافق هسته‌ای ایران (برجام) نیز اختلاف نظر داشته‌اند.

شرکت‌های عظیم دیجیتال، که بسیاری‌شان با مرکزیت آمریکا و چندملیتی هستند، فعالیت‌هایشان را به ترتیبی سازمان می‌دهند که با وجود درآمدهای هنگفتشان در عمل مالیات اندکی می‌دهند یا حتی مالیاتی نمی‌دهند.

برآورد اتحادیه اروپا این است که کسب‌وکارهای دیگر در این اتحادیه نرخ مالیاتی حدود ۲۳ درصد دارند، در حالی که صنایع اینترنتی ۸ تا ۹ درصد مالیات می‌دهند.

وزیر دارایی فرانسه از مالیات جدید دفاع کرده و گفته است فرانسه کشوری با حاکمیت ملی مستقل است و حق دارد درباره قوانین مالیاتی خود تصمیم بگیرد.

کاخ سفید با انتشار بیانیه‌ای از مالیات دیجیتال فرانسه ابراز نارضایتی کرده و گفته این اقدام "یکجانبه" شرکت‌های نوآور آمریکایی را هدف می‌گیرد.

دولت آمریکا گفته که درباره "تبعیض علیه شرکت‌های مستقر در آمریکا" ساکت نخواهد نشست.

بی بی سی  فارسی