به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



چهارشنبه، مرداد ۰۹، ۱۳۹۸

توقیف دو کشتی چینی حامل گاز مایع ایران در سنگاپور تأیید شد

عکس آرشیوی از یک حامل گاز مایع
بر اساس اطلاعات دریافتی رادیو فردا، دولت سنگاپور طی روزهای ۲۲ و ۲۴ ژوئیه دو نفتکش متعلق به شرکت کشتی‌رانی «کونلون» را که در هنگ‌کنگ به ثبت رسیده و حامل گاز مایع (ال‌پی‌جی) ایران بوده‌است، توقیف کرده‌است.

اخیراً گزارش‌های جسته‌گریخته‌ای در رسانه‌ها پیرامون توقیف نفتکش‌های حامل گاز ایران منتشر شده بود، اما شرکت ردیابی نفتکش‌ها، کپلر، طی گزارشی که سه‌شنبه ۸ مرداد در اختیار رادیو فردا گذاشته است، تأیید می‌کند که نفتکش‌های «گس اینفینیتی» و «سی دراگون» متعلق به شرکت کشتی‌رانی «کونلون» به دستور دادگاه عالی سنگاپور متوقف شده‌اند.

این گزارش می‌افزاید به‌رغم حکم دادگاه و توقیف نفتکش‌ها، هیچ‌کدام از آنها هنوز در فهرست رسمی «توقیف نفتکش‌های» دادگاه عالی سنگاپور قرار ندارند.

سایت رسمی دادگاه عالی سنگاپور نیز تنها ۱۰ نفتکش و کشتی را در لیست توقیف رسمی قرار داده و نامی از این دو نفتکش در میان آنها نیست.

یک منبع آگاه در کپلر می‌گوید آخرین تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهد «سی دراگون» از آب‌های سنگاپور خارج شده و هم‌اکنون با بار خود به سمت خلیج فارس در حرکت است، اما «گس اینفینیتی» هنوز هم در آب‌های سنگاپور متوقف است.

بر اساس تحریم‌های آمریکا، این نفتکش‌ها با حمل «ال‌پی‌جی» (پروپان و بوتان که عمدتاً از میادین نفتی استخراج می‌شود) تحریم‌های ایالات متحده علیه ایران را نقض کرده‌اند.

کپلر می‌گوید هر دو نفتکش، در هنگام بارگیری گاز مایع ایران در آب‌های خلیج فارس، سیستم سیگنال‌دهی خود را خاموش کرده بودند تا از دید رادارها مخفی بمانند.

دو ماه پیش بلومبرگ و رویترز گزارش داده بودند که یک کشتی چینی تحت مالکیت بانک «کونلون» (زیرمجموعه شرکت ملی نفت چین) که بخش عمده‌ای از دادوستد مالی ایران و چین را انجام می‌دهد، با محموله نفت ایران میان سنگاپور و مالزی برای تخلیه بار سرگردان است و سیستم سیگنال خود را نیز خاموش کرده‌است.

یک مقام آمریکایی هشدار داده بود که اگر این محموله به فروش برسد، با تحریم آمریکا مواجه خواهد شد.

بانک کونلون خردادماه به رویترز گفت این نفتکش ربطی به بانک ندارد و در مالکیت این نهاد مالی نیست.

ظاهراً این نفتکش متعلق به شرکت کشتی‌رانی «کونلون» بوده که شرکتی خصوصی است و ربطی به بانک دولتی «کونلون» ندارد.

با این‌حال، مجیدرضا حریری، عضو اتاق بازرگانی ایران و چین، بهمن‌ماه پارسال در یادداشتی در خبرگزاری ایلنا نوشته بود «بانک کونلون برای ساماندهی روابط بانکی ایران با چین در دوره تشدید تحریم‌ها علیه ایران و با هدف دور زدن تحریم‌ها در دولت قبل ایجاد شد.»

او افزود که «سرمایه اولیه این بانک از ارز فروش نفت ایران به چین که در چین بلوکه شده تأمین شده‌است، اما همین بانک اکنون از تحریم‌هایی که علیه ایران توسط آمریکا وضع شده، حمایت می‌کند و به طرف ایرانی اعلام می‌کند که اقلام مورد تحریم را با کشور ما معامله نخواهد کرد. شرایط به گونه‌ای شده که نمی‌توان به شیوه دوره تحریم‌های دوره گذشته آنها را دور زد زیرا بسیاری از این روش‌ها به طرق مختلف و حتی از سمت خود ما افشاء شده‌است».

کپلر اسامی ۲۴ نفتکش عظیم را منتشر کرده‌است که از زمان آغاز تحریم‌های آمریکا علیه ایران، گاز مایع جمهوری اسلامی را به بازارهای جهانی نقل کرده‌اند.

تا اکتبر پارسال که تحریم‌های نفتی آمریکا علیه ایران به اجرا گذاشته شد، چین تقریباً مشتری دو سوم از گاز مایع صادراتی ایران بود، اما از آن زمان به بعد، تقریباً کل گاز مایع ایران راهی چین شده و دیگر کشورها خرید «ال‌پی‌جی» از ایران را تقریباً متوقف کرده‌اند.

طی سه ماه گذشته ایران بطور متوسط ماهانه بیش از نیم میلیون تن گاز مایع به چین فروخته‌است. ارزش این میزان از صادرات، سالانه حدود ۳ میلیارد دلار است.

چین همچنین پیش از تحریم‌ها روزانه ۶۹۰ هزار بشکه نفت از ایران می‌خرید، اما آمارهای گمرکی چین و کپلر نشان می‌دهد این رقم طی دو ماه گذشته به حدود ۲۰۰ تا ۲۵۰ هزار بشکه افت کرده‌است. ارزش این میزان از صادرات، سالانه حدود ۴٫۵ تا ۵٫۵ میلیارد دلار می‌شود.

منابع: کپلر، سایت رسمی دادگاه عالی سنگاپور، رادیو فردا و ایلنا / ف.ق / پ.پ