به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



سه‌شنبه، مرداد ۰۸، ۱۳۹۸

اوکراین یک نفتکش روسی را توقیف کرد

هشدار روسیه نسبت به «عواقب» آن
نفتکش روسی نیکا اسپیریت که از سوی اوکراین توقیف شده است
روسیه روز پنج‌شنبه، سوم مرداد، توقیف یک نفتکش روسی توسط اوکراین را «غیرقانونی» نامید و هشدار داد که این اقدام برای کی‌یف «عواقبی» دربر خواهد داشت.

سرویس امنیت فدرال اوکراین روز پنج‌شنبه خبر داد که این کشور یک نفتکش روسی را به اتهام دست داشتن در مسدود کردن تنگه کرچ که سال گذشته انجام شده بود، توقیف کرده‌است.

روز ۲۵ نوامبر سال گذشته یک کشتی گارد ساحلی روسیه به سمت یک کشتی یدک‌کش نظامی اوکراینی رفته و ضربه محکمی به آن زد. در همان روز روس‌ها با اقدامی بی‌سابقه، با پارک کردن یک شناور باربری به صورت عرضی در زیر یک پل تنگه کِرچ را بستند.

به نوشته بیانیه سرویس امنیت فدرال اوکراین این نفتکش روسی در زمان بروز آن حوادث، «نِیما نام داشته اما سپس نامش را به نیکا اسپیریت تغییر داده‌اند تا دست داشتن آن در اقدامات غیرقانونی را مخفی نگه دارند.»

روسیه پس از نزدیکی اوکراین به غرب، شبه‌جزیره کریمه اوکراین را ضمیمه خاک خود کرد و پس از آن ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، شخصاً پلی ۱۹ کیلومتری را افتتاح کرد که روسیه را به کریمه متصل می‌کند.

این پل بر روی تنگه باریکی به نام کِرچ احداث شده که دریای آزوف را به دریای سیاه متصل می کند. این تنگه محلی است که درگیری‌های پارسال در آن روی داد.

حال با توقیف نفتکش روسی توسط اوکراین، یک سخنگوی وزارت خارجه روسیه که نامش ذکر نشده به خبرگزاری فرانسه گفته است: «ما در حال بررسی این اتفاق هستیم تا تدابیر مقتضی را اتخاذ کنیم. اگر روس‌ها را گروگان گرفته باشند این به عنوان فاحش‌ترین تقض قانون بین‌الملل تفسیر خواهد شد و دیری نخواهد پایید که شاهد عواقب آن خواهید بود.»

خبرگزاری روسی اینترفکس از قول «منابع آگاه» می‌نویسد که این نفتکش ۱۵ خدمه روسی دارد «که در وضعیت خوبی به‌سر می‌برند.»

منابع: خبرگزاری فرانسه، اینترفکس / پ.پ / رادیو فردا