به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



جمعه، تیر ۲۸، ۱۳۹۸

دونالد ترامپ: یک پهپاد ایران را در تنگه هرمز سرنگون کردیم

به گفته دونالد ترامپ، این پهپاد به ناو آبی-خاکی جنگی یواس‌اس باکسر نزدیک شده و توسط همین کشتی سرنگون شده است
رئیس‌جمهوری آمریکا روز پنجشنبه (۱۸ ژوئیه) گفت که پهپاد ایرانی به فاصله هزار یاردی (کمتر از یک کیلومتری) یکی از ناوهای آبی-خاکی نیروی دریایی آمریکا به نام "یواس‌اس باکسر" نزدیک شده بود. 
آقای ترامپ گفت: "پهپاد چند اخطار برای عقب نشینی را نادیده گرفت و امنیت کشتی و خدمه اش را به خطر انداخته بود. این پهپاد فورا نابود شد."

او افزود: "این تازه ترین مورد از اقدامات تحریک آمیز و خصمانه ایران علیه کشتی ها در آب های بین المللی است. ایالات متحده حق دفاع از نیروها، تاسیسات و منافعش را برای خودش محفوظ می داند. ما از همه کشورها می خواهیم که تلاش های ایران برای اختلال در آزادی دریانوردی و تجارت جهانی را محکوم کنند. من همچنین از کشورهای دیگر می خواهم که از کشتی های خودشان که از تنگه هرمز عبور می کنند محافظت و در آینده با ما همکاری کنند."

مقامات دولتی و نظامی ایران در تهران هنوز در خصوص این واقعه اظهارنظری نکرده اند اما محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، که در حال حاضر در نیویورک بسر می برد در مقر سازمان ملل متحد به خبرنگاران گفت: "ما هیچ اطلاعی نداریم که پهپادی از دست داده باشیم."

روز پنجشنبه، سپاه پاسداران ویدئویی منتشر کرد که حاکی از توقیف نفتکش اماراتی ریاح توسط قایق‌های گشتی نیروی دریایی سپاه است. سپاه پیشتر با صدور یک بیانیه‌ای اعلام کرده بود که "شناور خارجی" را که حامل یک میلیون لیتر "سوخت قاچاق" بوده است، در جنوب جزیره لارک، در تنگه هرمز توقیف کرده است.

این نخستین بار است که از زمان آغاز دور تازه تنش‌ها، آمریکا به سوی اهدافی متعلق به ایران شلیک می‌کند.

جاناتان هافمن، سخنگوی پنتاگون، نیز با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که این حادثه در ساعت ۱۰ صبح به وقت محلی و در آبهای بین‌المللی رخ داده است.

در بیانیه سخنگوی وزارت دفاع آمریکا اشاره‌ای به این موضوع نشده که این پهپاد متعلق به چه کشوریست.

تنش در منطقه خلیج فارس، تنگه هرمز و دریای عمان در روزهای اخیر افزایش یافته است. در این مدت چند بار به نفتکش‌هایی در این منطقه حمله شده که آمریکا، ایران را مسوول آن می داند. ایران این اتهام را بی اساس می داند.

سپاه پاسداران ماه گذشته یک پهپاد تجسسی آمریکایی را هدف قرار داد و سرنگون کرد. ایران می گوید که آن پهپاد در قلمروی این کشور سرنگون شد اما آمریکا تاکید دارد که پهپاد بر فراز آب های بین المللی ساقط شد.

در پی آن واقعه، دونالد ترامپ گفت که در آخرین لحظه از یک حمله موشکی تلافی‌جویانه به اهدافی در ایران منصرف شده است.

با بالا گرفتن نگرانی از درگیری نظامی احتمالی بین ایران و آمریکا، مجلس نمایندگان ایالات متحده چند روز پیش به یک متمم لایجه بودجه دفاعی این کشور رای داد که اگر به تصویب نهایی برسد، کاخ سفید را ملزم می‌کند برای حمله به ایران از کنگره این کشور مجوز بگیرد. این قانون شامل وضعیتی که ایران به یکی از اهداف آمریکا حمله کرده باشد، نمی‌شود.

بی بی سی  فارسی