به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



جمعه، تیر ۲۸، ۱۳۹۸

نشست در واشینگتن برای بررسی امنیت دریانوردی و تهدیدهای ایران

وزارت امور خارجه آمريکا روز پنج شنبه  ۱۸ ژوئیه اعلام کرد، مقامات این کشور و شماری از رهبران کشورهای دیگر روز جمعه برای بررسی امنيت دريايی منطقه خليج نشست برگزار خواهند کرد. وزارت خارجه آمریکا در بیانیه خود گفته است، این نشست درباره ابتکار امنیتی برای حمایت دریانوردی و حفاظت از آزادی عبور و مرور آزادانه کشتی‌ها در آب‌راه‌های خاورمیانه تمرکز خواهد کرد.

وزارت خارجه آمریکا افزود، تحقق این امر و برطرف کردن این چالش که دریانوردی جهانی را تهدید می کند، به به تلاش‌های چند ملیتی نیاز دارد تا بتوان عبور و مرور امن کشتی‌ها را تضمین کرد.

این نشست در راستای تلاش برای حفاظت از امنیت دریانوردی در خلیج و پس از افزایش تهدیدات ایران در تنگه هرمز برگزار می‌شود.

نشست در منامه
پیش از این نشست قرار است 65 کشور در بحرین، امنیت دریایی خلیج را به بحث و بررسی بگذارند. این نشست نیز برای بحث و بررسی تهدیدهای ایران در منطقه خلیج صورت گرفته است.

تهران پیش از برگزاری این دو نشست آنها را محکوم کرده و آمریکا را به تروریست اقتصادی متهم کرده است.

این مقام نظامی آمریکایی در ادامه افزود: «به همین منظور اعتقاد دارم که احتمالا طی دو هفته پیش‌رو کشورهایی که دارای اراده سیاسی برای حمایت از این طرح هستند را مشخص کنیم و پس از آن به طور مستقیم با ارتش‌ها کار خواهیم کرد تا امکانات مشخصی که این طرح را حمایت می‌کنند را شناسایی کنیم».

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، گفت: «مردم ما در معرض بدترین شکل های تروریسم اقتصادی قرار دارند و این تحریم‌ها غیرنظامیان را برای دستیابی به اهداف سیاسی غیر قانونی هدف قرار داده است».

وی افزود:« تحریم های اقتصادی غیرقانونی اعمال شده توسط واشنگتن نقض آشکار قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل است و این تحریم ها به بزرگترین تهدید برای توسعه پایدار تبدیل شدند».

پیشتر ژنرال جوزف دانفورد، رئیس ستاد مشترک آمریکا سه‌شنبه 9 ژوئیه از تلاش و برنامه‌ریزی ایالات متحده برای ایجاد ائتلاف نظامی بین‌المللی برای محافظت از دریانوردی در تنگه‌های هرمز و باب المندب و به ویژه آب‌های راهبردی در برابر سواحل ایران و یمن پرده برداشت، جایی که واشینگتن ایران و شبه‌نظامیان مورد حمایت‌اش را به انجام حملاتی در این مناطق متهم می‌کند.

دانفورد، در این‌باره گفت: «هم‌اکنون در حال رایزنی با تعدادی از کشورها هستیم تا امکان تشکیل ائتلافی برای تضمین دریانوردی در هر کدام از تنگه‌های هرمز و باب المندب را مشخص کنیم».

منبع: دبی-العربیه.نت فارسی