به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



سه‌شنبه، مرداد ۰۸، ۱۳۹۸

احمدی‌نژاد؛ «مهره‌ای که قرار است تنور انتخابات را گرم کند»

محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهوری پیشین ایران
در حالی که حدود ۸ ماه به انتخابات مجلس یازدهم مانده، جناح‌های مختلف در جمهوری اسلامی آرام آرام وارد کارزار انتخاباتی می‌شوند. در شرایط بحران اقتصادی و سیاسی، نگرانی از عدم شرکت مردم در انتخابات در میان جناح‌ها دیده می‌شود. هدف جذب بیشتر مردم به پای صندوق‌های رأی است.


چگونگی حضور جناح احمدی‌نژاد در کارزار انتخاباتی از جمله مسائل این دوره است. یک عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران گفته که جناح احمدی‌نژاد در لایه‌های زیرین جامعه همچنان موقعیت دارد و اصولگرایان و اصلاح‌طلبان و فضای انتخابات مجلس یازدهم را به چالش می‌کشد.

یدالله طاهرنژاد، عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی، جمعه ۴ مرداد گفت: «معتقدم طیف سیاسی منتسب به احمدی‌نژاد ظرفیت این را دارد که جریان سومی ایجاد کند. (…) همچنان برای احمدی‌نژاد سرمایه اجتماعی قابل تصور هست و این سرمایه اجتماعی در حدی است که می‌تواند در انتخابات ظهور و بروز داشته باشد. غیر از این جریان، حتی اگر جریان دیگری به عنوان جریان سوم ظهور پیدا کند، هیچ شانسی برای عرض اندام ندارد.»

حزب کارگزاران سازندگی که توسط افرادی از هیئت دولت اکبر هاشمی رفسنجانی در پاییز ۱۳۷۴ تأسیس شد به جناح اصلاح‌طلبان معتدل نزدیک است. این حزب در چارچوب جبهه اصلاحات در انتخابات مجلس یازدهم فعالیت و شرکت می‌کند.

طاهرنژاد جریان احمدی‌نژاد را غیرقابل پیش‌بینی خواند و افزود: «آن‌ها می‌توانند از مسائلی که به مذاق جامعه خوش می‌آید و مخاطب جذب می‌کند مثل مبارزه با فساد و رانت استفاده کنند.»

«شرکت در انتخابات مجلس، زمینه شرکت در انتخابات ۱۴۰۰»
به‌گفته این عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران بعید است احمدی‌نژاد نامزد انتخابات مجلس یازدهم شود، «اما رهبری جریان منستب به خود را برعهده خواهد داشت و خود را برای انتخابات ۱۴۰۰ آماده می‌کند و اگر بتواند در انتخابات مجلس نقش‌آفرینی قابل دفاعی کند، این زمینه برای او فراهم می‌شود تا در انتخابات ۱۴۰۰، مصمم‌تر و باانگیزه بیشتری شرکت کند.»

محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهوری پیشین ایران به‌تازگی در گفت‌وگو با هفته‌نامه آمریکایی نیشن، در پاسخ به این‌که آیا در انتخابات ریاست جمهوری آینده نامزد می‌شود، گفت: «شخصاً برنامه‌ای ندارم ولی همیشه تابع مردم کشورم هستم».

او در مورد احتمال رد صلاحیت‌اش در انتخابات بعدی گفت: «من به امروز فکر می‌کنم که برای بهبود اوضاع کشور و دنیا چکار باید بکنیم، کسی نمی‌داند در آینده چه اتفاقی قرار است بیفتد.»

در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۳۹۶ علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی از محمود احمدی‌نژاد خواست در انتخابات نامزد نشود اما او خود را کاندیدا کرد و شورای نگهبان صلاحیت او را تأیید نکرد.

لیست‌های احمدی‌نژاد و تکذیب آن
طاهرنژاد درباره واکنش شورای نگهبان به جریان احمدی‌نژاد گفت: «شناخت افراد منتسب به احمدی‌نژاد برای شورای نگهبان ساده نیست، چون این جریان تشکیلاتی عمل نمی‌کند؛ برای همین می‌تواند از چهره‌های گمنام خود حمایت کرده و آن‌ها را بالا بیاورد. (…) با شناختی هم که از احمدی‌نژاد دارم، او حتماً فضای انتخابات و دو جریان اصولگرایان و اصلاح‌طلبان را به چالش می‌کشد.»

در روزهای اخیر برخی از رسانه‌های ایران اعلام کردند که برای شرکت در انتخابات مجلس یازدهم دو لیست منتسب به محمود احمدی‌نژاد به ‌نام‌های «زنده باد بهار» و «مهر عدالت» وارد رقابت‎‌ها می‌شوند، اما بهمن شریف‌زاده از نزدیکان احمدی‌نژاد این خبر را تکذیب کرد و گفت احمدی‌نژاد فعلاً تصمیمی برای حضور در انتخابات مجلس ندارد.

استقبال از حضور جناح‌ها در انتخابات؛ جهت‌گیری اصلاح‌طلبان
با نزدیک شدن بیشتر به انتخابات مجلس یازدهم، جناح‌های مختلف در درون جمهوری اسلامی از حضور یکدیگر در انتخابات استقبال کرده‌اند. محمدرضا باهنر، دبیرکل جبهه پیروان خط امام و رهبری نیز ۱۸ تیرماه جاری گفته بود اصلاح‌طلبان «با تمام قوا» در انتخابات مجلس شرکت می‌کنند و اصولگراها از غیبت اصلاح‌طلبان در انتخابات خوشحال نمی‌شوند: «ما داشتن رقیب قوی را بیشتر می‌پسندیم تا این‌که در انتخابات رقیبی نداشته باشیم.»

فروردین سال جاری سعید حجاریان، از صاحب‌نظران اصلاح‌طلب در یادداشتی عقلانی‌ترین راهبرد اصلاح‌طلبان در انتخابات آینده را «مشارکت مشروط» دانسته و تأکید کرده بود چنانچه شرط‌های اصلاح‌طلبان برآورده نشود، باید «عطای انتخابات را به لقایش» بخشید. محمود میرلوحی، عضو شورای‌عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان با تأیید این معنا اعلام کرده بود نظر رئیس دولت اصلاحات نیز حضور مشروط اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس است. قبل از آن هم محمد خاتمی، رئیس‌جمهوری دوران اصلاحات، اسفند سال گذشته هشدار داده بود که مردم از اصلاح‌طلبان مأیوس شده‌‌اند اما به جای آن‌که به سمت اصول‌گرایان بغلتند، آرای آنان به سبد براندازان سرریز شده است.

با این حال محمد خاتمی، ۲۸ تیر در دیدار با شورای مرکزی حزب پیشرو اصلاحات گفت: «انتخابات نباید تحریم شود، قهر کردن با صندوق رأی انحلال مردم است». خاتمی خواهان رواداری بیشتر از سوی حکومت و فراهم کردن زمینه حضور مردم در انتخابات شد و از گروه‌ها و جریان‌های اصلاح‌طلب خواست با مردم شفاف باشند و عملکرد و برنامه‌های آینده و حدود توانمندی‌های خود را به مردم ارائه دهند.

برخی از اصلاح‌طلبان که خود را «معتدل» می‌نامند نیز در حال رایزنی با دفتر رهبر جمهوری اسلامی و اصولگرایان به‌منظور شرکت در انتخابات هستند. محسن رهامی، یکی از این اصلاح‌طلبان گفته است که نگاه بعضی دوستان اصلاح‌طلبش به جریان رقیب «طوری است که انگار ما دو جریان متخاصم از دو کشور بیگانه هستیم». او جریان رقیب را «جریان متخاصم» ندانست و گفت همه در حفظ نظام تلاش کرده‌اند.

روز گذشته، پنج‌شنبه ۳ مرداد اعلام شد که شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاحات با عنوان جدید «جبهه اصلاح‌طلبان ایران اسلامی» در وزارت کشور به ثبت رسیده است. پیش از این، حمید ملانوری، دبیر کمیسیون ماده ۱۰ احزاب وزارت کشور، شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاحات را غیرقانونی اعلام کرده بود.

باز هم پراکندگی اصولگرایان
از سوی دیگر همچون انتخابات سال‌های گذشته، در میان اصولگرایان هنوز پراکندگی حاکم است و جریان‌های مختلف این جناح بار دیگر کارزار خود را با طرح نزدیکی نیروهای اصولگرا به یکدیگر آغاز کرده‌اند، موضوعی که در انتخابات سال‌های قبل نیز تکرار شد.

مصطفی پورمحمدی، دبیر عالی جامعه روحانیت مبارز از تشکل‌های اصولگرا، روز گذشته (پنج‌شنبه) گفت:‌ «تلاش ما برای پی‌ریزی یک روند معتبر برای تحقق وفاق حداکثری میان اصولگرایان است و می‌خواهیم ساختار و فعالیت ما در انتخابات مجلس قاعده‌مند و هدفمند باشد.»

جبهه پایداری هم که همواره به وحدت‌شکنی در جریان اصولگرایی متهم بوده، اعلام کرده است که به‌دنبال وحدت اصولگرایان در انتخابات مجلس یازدهم است.

مرتضی آقاتهرانی، دبیرکل جبهه پایداری در تیرماه سال جاری گفت: «جبهه پایداری براساس بررسی‌ها و استفاده از تجارب گذشته خود با جریان‌های انقلابی برای انتخابات مجلس در سال جاری به مدلی برای هم‌افزایی و وحدت رسیده است. (…) در شورای مرکزی جبهه پایداری قرار گذاشتیم با دیگر جریان‌های انقلابی هم جلساتی بگذاریم و این مدل را مطرح و تبیین کنیم.»

یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی همزمان با اولین انتخابات میان‌دوره‌ای پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری در تاریخ ۲ اسفند سال جاری برگزار خواهد شد.

رادیو زمانه