به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



پنجشنبه، مرداد ۰۳، ۱۳۹۸

بوریس جانسون نخست‌وزیر بریتانیا شد


"پس از برگزیت باید نگاهمان به فرصت‌های پیش رو باشد، نه به تهدیدها."
 آقای جانسون مطابق تشریفات مامور تشکیل کابینه شد
بوریس جانسون در اولین سخنرانی خود به عنوان نخست‌وزیر بریتانیا گفت می‌خواهد وضعیت این کشور را بهبود ببخشد و رهبری شایسته بریتانیا را ارائه کند.

آقای جانسون گفت: "بعد از سه سال به خود شک کردن بی مبنا وقت آن رسیده که برخوردمان را عوض کنیم. برای آینده‌ای پس از برگزیت باید نگاهمان به فرصت‌های پیش رو باشد، نه به تهدیدها."

او کمی پیش از سخنرانی در مقابل دفتر نخست‌وزیری بریتانیا به کاخ باکینگهام، اقامتگاه ملکه الیزابت دوم رفت و مطابق تشریفات به عنوان نخست‌وزیر جدید مامور تشکیل کابینه شد.

بوریس جانسون جایگزین ترزا می‌ می‌شود که با شکست در به سرانجام‌ رساندن طرحش برای خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا از رهبری حزب محافظه‌کار و نخست‌وزیری بریتانیا کنار رفت.

آقای جانسون، که پیشتر شهردار لندن بوده و سابقه وزارت خارجه در کابینه خانم می را هم داشت، در انتخابات درون حزبی محافظه‌کاران به عنوان رهبر جدید انتخاب شد و به مقام نخست‌وزیری رسید.

بوریس جانسون در نخستین سخنرانی رسمی خود به عنوان نخست‌وزیر بریتانیا گفت مواضع "مرددها، بدبین‌ها و مایوس‌ها" اشتباه بوده است.

او از هواداران سرسخت خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا (برگزیت) است و هنگام همه‌پرسی سه سال پیش هم از چهره‌های شاخص کارزار خروج بود.

با وجود اینکه سه سال از همه‌پرسی برگزیت می‌گذرد، بریتانیا هنوز در اتحادیه اروپا است و بخش بزرگی از سیاستمداران و نمایندگان پارلمان، به همراه بخش‌هایی از مردم بریتانیا هم خواهان باقی ماندن در این اتحادیه هستند.

بوریس جانسون در سخنرانی خود گفت کسانی که در توانایی بریتانیا برای عبور از مشکلاتش تردید دارند اشتباه می‌کنند، چرا که او "اعتماد به دموکراسی را احیا خواهد کرد."

برخی از طرفداران برگزیت می‌گویند با وجود مشکلات احتمالی آن، باید در هر صورت به نتایج همه‌پرسی قبلی احترام گذاشت و مخالفان برگزیت خلاف قواعد دموکراسی رفتار می‌کنند.

آقای جانسون به واسطه سوابقش و همین طور مواضع سرسختانه‌ای که درباره برگزیت ابراز کرده با مخالفت‌های زیادی، حتی از میان بعضی نمایندگان هم‌حزبی خود روبرو بوده است.

جرمی کوربین، رهبر حزب کارگر بریتانیا، گفته در فرصت مناسب استیضاح و رای عدم اعتماد به بوریس جانسون را به جریان می‌اندازد.

امروز گروهی از معترضان محیط زیستی مسیر خودروی آقای جانسون را بستند.

بی بی سی  فارسی