به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



جمعه، تیر ۲۸، ۱۳۹۸

فائزه هاشمی: به مخالفان حجاب اجباری نیز اجازه تجمع داده شود

 عباراتی که در مورد بدحجابی به کار میبرند در روایات غیرمعتبر هم وجود ندارد چه برسد به قرآن
در روزهای اخیر، همایشی تحت عنوان «حمایت از حجاب و دختران انقلاب» در شهرهای مختلف کشور برگزار شد که دست کم در برخی موارد حاشیه‌هایی به دنبال داشت. چنان که علی زکریایی، مجری و گوینده تلویزیون در همایش شهر تهران با سخنرانی توهین‌آمیز خود نسبت به کسانی که حجاب را رعایت نمی‌کنند، آنان را مانند یک حیوان خطاب کرد! وی همچنین در بخش دیگری از صحبت‌هایش به بیان کلماتی آلوده به طعنه‌های جنسی پرداخت. عجیب‌تر آن که واکنش زنان شرکت‌کننده (حزب االهی و بسیجی) در این همایش در مقابل توهین‌هایی که زکریایی به هم‌جنس و هم‌نوع آنان می‌کرد، خنده و تشویق بود!

در همین رابطه، فائزه هاشمی گفت: معلوم نیست چرا برخی بر قرآنی بودن شیوه برخورد با بدحجابان اصرار می‌کنند و مواردی که پایه اخلاق و فرهنگ ما را می‌سازند کنار گذاشته و توجه خود را روی مسأله‌ای می‌گذارند که تاثیری در فرهنگ‌سازی درون کشور ندارد. عباراتی که این افراد به کار می‌برند حتی در روایات غیرمعتبر هم وجود ندارد چه برسد به قرآن.

اخیراً آقای علم‌الهدی در سخنانی عبارت خواهران ولنگار من! را به کار برده یا در همین تجمع نیز، مجری برنامه بی ادبی هایی خطاب به خانم ها داشته، اینکه خانمی حجابش کم است یا اینکه حجاب ندارد، مجوز توهین را به ما نمی‌دهد. زیرا این فرد هم طرز تفکری دارد و باید برخوردی شایسته با او شود. 

قرآن هیچ‌گاه چنین تشبیهی ندارد و کسی را مجبور به انجام کاری نمی‌کند. اگر کسی اصول دینی خود را انجام ندهد، باید در آن دنیا پاسخگو باشد. چرا درباره تهمت زدن، غیبت کردن و افترا زدن تاکیدات قران را نمی‌آورند؟ مگر همه این موارد خلاف دین نیست؟ معلوم نیست که چرا برخی بر قرآنی بودن شیوه برخورد با بدحجابان اصرار می‌کنند و مواردی که پایه اخلاق و فرهنگ ما را می‌سازند کنار گذاشته اند. عباراتی که این افراد به کار می‌برند حتی در روایات غیرمعتبر هم وجود ندارد چه برسد به قرآن. 

به کار بردن چنین ادبیاتی در برابر بخشی از زنان نه تنها تأثیر مثبتی ندارد، بلکه آثار منفی هم دارد و در زمره بی‌ادبی‌هایی است که به خودشان برمی‌گردد. مروری بر گذشته نیز نشان می‌دهد که چنین سیاست‌هایی از سوی کسانی که قدرت و رسانه را در اختیار دارند، با اینکه شاید در کوتاه‌مدت باعث ترس افراد از ابراز عقیده شده، ولی تاثیرات منفی زیادی در دراز مدت داشته است. 

اگر صاحبان قدرت به دنبال وزن‌کشی هستند(اشاره به همایش «حمایت از حجاب و دختران انقلاب»)، اجازه دهند طبق قانون اساسی کسانی که مانند آنها فکر نمی کنند بدون کمترین نگرانی دست به تجمع هایی از این دست بزنند. آن زمان است که ما می‌توانیم ارزش کار هر دو طیف را دریابیم. اما در وضعیت فعلی تنها می‌توان پیام برگزاری چنین تجمعی را ضرب المثل«خود گویی و خود خندی...» دانست.

امتداد