به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



سه‌شنبه، مرداد ۰۱، ۱۳۹۸

وصیت‌نامه دکتر محمد مصدق در آتش‌سوزی حسن‌آباد سوخت

گزارش‌ها حاکی است در جریان آتش‌سوزی یک دفترخانه اسناد رسمی در میدان حسن‌آباد تهران اسنادی از دکتر محمد مصدق، نخست‌وزیر پیشین ایران، و آیت‌الله ابوالقاسم کاشانی، از فعالان سیاسی دهه ۲۰، در آتش سوخته‌است و خبرگزاری تسنیم می‌نویسد تاکنون «حتی اسکنی از آن‌ها نیز تهیه نشده‌ بود».

آتش‌سوزی روز چهارشنبه هفته گذشته در میدان حسن‌آباد در دفتر اسناد رسمی ۳۹ تهران اتفاق افتاد. سردفتر این دفترخانه گفته‌است: «به‌دلیل نزدیکی این دفترخانه با ساختمان نخست‌وزیری و دیگر ساختمان‌های مهم آن زمان، بسیاری از معاملات و سندهای مهم در این دفترخانه به‌ثبت رسیده‌اند. وصیت‌نامه محمد مصدق هم در همین دفترخانه تنظیم شده و رونوشت آن در بایگانی دفتر ما نگهداری می‌شد که آن هم در حریق روز چهارشنبه گذشته سوخت».

گفته می‌شد وصیت‌نامه مصدق، دربارهٔ ملک و املاکش بوده‌است.

تسنیم می‌نویسد طبق آمارهای اعلام‌شده پیش‌بینی می‌شود تعداد ۲۰۰ هزار برگ سند در شرایط نامناسب در منازل و مجموعه‌های شخصی نگهداری می‌شود.

محمدرضا کارگر، مدیرکل امور موزه‌ها و اموال منقول فرهنگی‌تاریخی سازمان میراث فرهنگی دربارهٔ از بین رفتن اسناد تاریخی مذکور در دفترخانه ۳۹ تهران گفته‌است: «نگهداری اسناد تاریخی غیرقانونی نیست، اما بهتر این است که اسناد تاریخی در اماکن امن از جمله موزه‌ها یا سازمان اسناد و کتابخانه ملی نگهداری شوند».

رادیو فردا