به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



جمعه، آذر ۰۱، ۱۳۹۸

وزارت خزانه‌داری آمریکا آذری جهرمی را تحریم کرد

محمد جواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات
 وزارت خزانه‌داری آمریکا جمعه ۲۲ نوامبر/ یکم آذر با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که محمد جواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات به دلیل نقشی که در «سانسور گسترده اینترنت» در روزهای گذشته داشته تحریم شده است. استیون منوچین، وزیر خزانه‌داری آمریکا گفت:
«ما وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران را به دلیل محدودسازی اینترنت، از جمله محدودسازی برنامه‌های محبوب پیام‌رسان که به میلیون‌ها ایرانی برای برقراری ارتباط با یکدیگر و با دنیای خارج کمک می‌کنند تحریم می‌کنیم.»

شورای امنیت کشور به ریاست عبدالرضا رحمانی‌فضلی، وزیر کشور غروب ۲۵ آبان برای مقابله با موج اعتراض‌ها به افزایش قیمت بنزین ارتباط ایران با شبکه جهانی اینترنت را قطع کرد. از آن زمان تاکنون شش روز است که اتصال ایران به شبکه جهانی اینترنت برقرار نشده.

روز گذشته (پنجشنبه ۲۱ نوامبر/ ۳۰ آبان) دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا با انتشار پیامی در توییتر در واکنش به قطع اتصال ایران با شبکه جهانی اینترنت نوشت:

«ایران به اندازه‌ای بی‌ثبات شده که رژیم آن کل اینترنت را قطع کرده چنانکه ملت بزرگ ایران نمی‌توانند درباره خشونت وحشتناکی که در این کشور جریان دارد صحبت کنند. آنها اصلاً خواهان شفافیت نیستند، گمان می‌کنند جهان از مرگ و تراژدی‌ که رژیم ایران مسبب آن است با خبر نمی‌شود.»

محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات جمعه یکم آذر، به خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) گفت که اینترنت در برخی نقاط ایران برقرار شده و اینترنت سایر نقاط هم با تصویب شورای امنیت کشور وصل خواهد شد. اما ظاهراً ابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضائیه در مورد قطع و وصل اتصال ایران به شبکه جهانی اینترنت تصمیم‌گیرنده اصلی است.

در این میان هیچ خبری از عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور نیست. در سومین سال دولت دوم حسن روحانی، نه تنها هیچ خبری از رفع فیلتر شبکه‌های اجتماعی نیست بلکه اینترنت هم قطع شد و دولت هم تقلایی نمی‌کند. یک گاهشمار کوتاه:

 علی ربیعی سخنگوی دولت درباره قطعی اینترنت گفت: «تلاش می‌کنیم مشکلات ظرف امروز و فردا به حالت عادی برگردد.» اما وضع به حالت عادی برنگشت.

محمد جواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات چهارشنبه ۲۹ آبان در یک گفت‌وگو رادیویی گفته بود:

«در این شرایط که عده‌ای دنبال سوءاستفاده‌اند و ممکن است به امنیت کشور خدشه وارد کنند، باید ملاحظات دستگاه‌های امنیتی را مدنظر قرار داد.»

 آذری جهرمی اما این را هم یادآوری کرد که راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات نباید به معنای قطع کامل اینترنت درک شود. «نت‌بلاکز» خسارتی را که قطع اینترنت در ایران به بار آورده بیش از ۳۰۶ میلیون دلار  تخمین زده است.

بر اساس اطلاعات سایت «نت‌بلاکز» شش روز بعد از قطع اتصال ایران به شبکه جهانی اینترنت  همچنان سطح دسترسی به اینترنت در ایران زیر ۱۵ درصد است و علاوه بر این اینترنت تلفن‌های همراه در سراسر کشور قطع است. دبیر کل کانون صرافان ایران اعلام کرد که عملاً امکان ارسال حواله‌ها وجود ندارد، ساز و کار مالی با خارج از ایران مختل شده و صرافان ترجیح داده‌اند کار را تعطیل کنند.

رادیو زمانه