به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



شنبه، آذر ۰۹، ۱۳۹۸

میرحسین موسوی می‌گوید امروز ولی فقیه جایگاهی مشابه شاه در کشتار 'میدان ژاله' دارد

بی بی سی: میرحسین موسوی با انتشار پیامی سرکوب اعتراضات اخیر را "جنایت آشکار" خوانده و آن را با کشتار معترضان در میدان ژاله تهران در آستانه انقلاب ۵۷ مقایسه کرده است. آقای موسوی در این پیام، که در وبسایت کلمه منتشر شده، آورده است: "آدمکشان سال ۵۷ نمایندگان یک رژیم غیر دینی بودند، و ماموران و تیراندازان آبان ۹۸ نمایندگان یک حکومت دینی. آنجا فرمانده کل قوا شاه بود و امروز اینجا ولی فقیه با اختیارات مطلقه."

او به خانواده‌های کشته‌شدگان اعتراضات تسلیت گفته و خطاب به مقام‌های حکومت گفته: "کافی است نظام به عواقب کشتار میدان ژاله توجه کند."

میرحسین موسوی تصمیم سران سه قوه برای سه برابر کردن ناگهانی قیمت بنزین را "تصمیم غیرمعقول کاسبکارانه" خوانده است.

آقای موسوی نخست وزیر سابق ایران است و پس از رهبری اعتراضات سال ۱۳۸۸ نزدیک به ۹ سال همراه همسرش زهرا رهنورد در حبس خانگی است.

مهدی کروبی، دیگر رهبر اعتراضات ۱۳۸۸ هم چند روز پیش در بیانیه‌ای از حبس خانگی سرکوب خشن معترضان را محکوم کرد.
میرحسین موسوی گفته "برخورد خونین با مردم خشمگین و... تأمل در گستردگی اعتراض‌ها در تهران و سایر نقاط کشور که نشان‌دهنده سرخوردگی همگانی در میان اقشار جان به لب رسیده از اوضاع کشور دارد، شباهت تام و تمام با کشتار بیرحمانه مردم در ۱۷ شهریور خونین ۵۷ دارد."

در ۱۷ شهریور سال ۱۳۵۷ تظاهراتی در میدان ژاله تهران برگزار شد که سربازان به سوی تظاهرکنندگان تیراندازی کردند.

ده‌ها نفر از مخالفان حکومت شاه در این تظاهرات کشته شدند و به همین دلیل این روز به "جمعه سیاه" مشهور شد. از نظر برخی مورخان این روز نقطه عطفی در مخالفت وسیع شهروندان با حکومت محمدرضا شاه بود.

پنج ماه پس از آن رویداد سلطنت محمدرضا پهلوی سقوط کرد و پس از انقلاب ایران نام میدان ژاله به یاد کشته‌شدگان به میدان "شهدا" تغییر کرد.

در اعتراضات اخیر ایران هم ماموران امنیتی در موارد متعدد به شهروندان غیرمسلح از فاصله نزدیک تیراندازی کرده و ده‌ها نفر را کشته‌اند.

عفو بین‌الملل شمار کشته‌شدگان را حداقل ۱۶۱ نفر برآورد کرده، در حالی که کلمه پیش از این از قول یک "منبع آگاه" نوشته که ۳۶۶ نفر در اعتراضات کشته شده‌اند.


به دلیل قطعی اینترنت در روزهای نخست اطلاع‌رسانی و بررسی رویدادها دشوار بود، اما با وصل شدن اینترنت و در روزهای گذشته جزئیات بیشتری از ابعاد اعتراضات و خشونت به کار رفته در برخورد با آن فاش شده است.

میرحسین موسوی گفته است: "زخم وارد شده بر جان و تن ملت التیام نخواهد یافت مگر با معرفی آمرین و مباشرین این کشتار و محاکمه علنی آنها و توضیح بدون لکنت دلایل این جنایت آشکار. وگرنه صدا کلفت کردن و دم از میان یک جنگ جهانی بودن پاسخی قانع کننده به مردم نیست و این فرافکنی‌ها نمی‌تواند زخم عمیق و خطرناک وارد شده را التیام بخشد. "

مقام‌های ارشد حکومت ایران، از جمله آیت‌الله علی خامنه‌ای و فرماندهان سپاه، معترضان را "اشرار"، "اغتشاشگر" و امثال آن خوانده و مدعی شده‌اند که اعتراضات خودجوش به افزایش قیمت بنزین در نیمه شب، از طرف دستگاه‌های اطلاعاتی خارجی و امثال آن برنامه‌ریزی‌شده است.

به گفته یک مقام سپاه تنها دو استان ایران صحنه اعتراض نبوده است.

بی بی سی