به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



پنجشنبه، آبان ۳۰، ۱۳۹۸

بازداشت شهروندان در بهارستان اصفهان، تبریز و تهران تحت عنوان «لیدر اغتشاشات»

اعتراضات سراسری در ایران
خبرگزاری هرانا – فرمانده سپاه شهرستان بهارستان اصفهان از بازداشت تعدادی از شرکت کنندگان اعتراضات سراسری که آنان را «لیدر اغتشاشات» نامیده خبر داد و افزود “این بازداشت ها همچنان ادامه دارد”. فرمانده انتظامی تهران بزرگ نیز از دستگیری افرادی تحت همین عنوان در تهران خبر داده و گفته است تعدادی دیگر نیز تحت تعقیب قرار دارند. همچنین معاون سیاسی و امنیتی استاندار آذربایجان شرقی نیز از دستگیری «عوامل اصلی اغتشاشات» در تبریز خبر داد. پیشتر روزنامه کیهان با تهدید معترضان به اعدام، گزارش کرده بود “مراجع قضایی مجازات اعدام با طناب‌دار را برای لیدرهای آشوب اخیر قطعی می‌دانند”.

به گزارش خبرگزاری هرانا، به نقل از تسنیم،‌ یدالله سلیمانی، فرمانده سپاه شهرستان بهارستان از بازداشت تعدادی از معترضین که آنان را «لیدر اغتشاشات» نامیده است در این شهرستان خبر داد.

وی مدعی شد: “تعداد زیادی از سرکردگان و لیدرهای اصلی اغتشاشات دستگیر شده و این دستگیری‌ها همچنان ادامه دارد”.

همچنین بر اساس گزارش جوان آنلاین، معاون سیاسی و امنیتی استاندار آذربایجان شرقی نیز از دستگیری همه «عوامل اصلی اغتشاشات خیابانی» در تبریز خبر داده است.

همزمان در گزارش خبرگزاری رکنا نیز آمده است که فرمانده انتظامی تهران بزرگ از دستگیری بسیاری از «سرشاخه‌ها و لیدر‌های اصلی ناآرامی‌های اخیر تهران» خبر داده است.

وی این افراد را «اشرار و مخلان نظم عمومی» عنوان کرده و گفته است : “تعداد دیگری از عوامل اصلی این ناآرامی‌ها از سوی پلیس شناسایی شده و تحت تعقیب قرار دارند”.
عناوین مطرح شده توسط مسئولین نظامی و قضایی تحت عنوان «لیدر یا سرشاخه اغتشاشات» با توجه به موضع گیری خبرگزاری های نزدیک به نهادهای امنیتی باعث افزایش نگرانی در خصوص این افراد شده است.

پیشتر در تاریخ ۲۸ آبان ماه ۹۸، روزنامه کیهان که تحت نظر نماینده آیت الله خامنه‌ای منتشر می‌شود مردم معترض را به اعدام تهدید کرد و با تاکید بر این‌که «مراجع قضایی مجازات اعدام با طناب‌دار را برای لیدرهای آشوب اخیر قطعی می‌دانند»، نوشت:  “اقدام آشوبگران مصداق بغی است و مجازات قانونی و شرعی آن‌ها اعدام است”.

اعتراضات مردمی در بسیاری از شهرهای کشور از روز جمعه ۲۴ آبان ماه و در واکنش به افزایش ۳ برابری قیمت بنزین آغاز شد.

بنا بر اعلام خبرگزاری های داخلی در روزهای آغازین این تجمعات بیش از هزار شهروند به علت شرکت در اعتراضات بازداشت شده اند.

عفو بین‌الملل در تاریخ ۲۸ آبان ماه و در پنجمین روز این اعتراضات آمار کشته‌ شدگان را دست‌ کم ۱۰۶ نفر از ۲۱ شهر کشور اعلام کرده بود.