به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



جمعه، آذر ۰۸، ۱۳۹۸

آمار تازه از قربانیان اعتراضات؛ کلمه: ۳۶۶ نفر، عفو بین‌الملل: بیش از ۱۶۱ نفر

« تنها در شهرستان شهریار۴۳ نفر از جمله یک کودک ۹ ساله 
کشته شده‌‌اند.»
اردشیر امیرارجمند، مشاور ارشد میرحسین موسوی و از گردانندگان وب‌سایت کلمه، به رادیوفردا گفت که خبر این وب‌سایت درباره کشته‌ شدن حداقل ۳۶۶ نفر در اعتراض‌های اخیر ایران «موثق» است.
در همین حال روز جمعه عفو بین‌الملل آمار تازه خود از قربانیان را «دست‌کم ۱۶۱ نفر» اعلام کرد. این سازمان پیشتر تعداد قربانیان را ۱۴۳ نفر اعلام کرده بود.

وب‌سایت کلمه روز پنج‌شنبه،‌ هفتم آذر، به نقل از یک «منبع آگاه» تعداد کشته‌ها را ۳۶۶ نفر اعلام کرده بود.

آقای امیرارجمند به رادیوفردا گفت: «بر اساس اطلاعات ما، در برخی شهرها مانند شهریار در استان تهران تعداد کشته‌ها بسیار زیاد است.»

به گفته او، در این شهرستان ۴۳ نفر از جمله یک کودک ۹ ساله کشته شده‌‌اند.

پیش از این از امیررضا عبداللهی،‌ ۱۳ ساله که در اسلامشهر کشته شد، به عنوان جوان‌ترین فردی نام برده شده بود که در اعتراض‌های اخیر ایران کشته شده‌اند.

در همین حال سازمان عفو بین‌الملل روز جمعه آمار خود از قربانیان اعتراضات مرگبار ایران را به‌روز کرده و اعلام کرد که دست‌کم ۱۶۱ نفر در عرض چند روز اعتراض به افزایش بهای بنزین در ایران جان باخته‌اند.

در پیام توییتری این سازمان حقوق بشری اشاره شده که این آمار تازه از «منابع قابل اعتماد» به دست آمده و از جامعه بین‌الملل نیز خواسته شده است که در این باره مقامات جمهوری اسلامی را به پاسخگویی وادارند.

آقای امیرارجمند می‌گوید حکومت ایران به همان اندازه که در اداره امور کشور پسرفت کرده، «در خشونت‌ورزی پیشرفت کرده است».

او می‌گوید در حال حاضر «امنیت مدنظر حاکمیت یعنی زور» و با وجود این که می‌دانستند اعتراض‌های اخیر دامنه‌دار است، هیچ تدبیری برای آن نداشتند و «از ابتدا با خشونت برخورد کردند».

وب‌سایت کلمه گزارشی از تعداد بازداشت‌شدگان نداده است. تاکنون مقام‌های حکومت ایران تایید کرده‌اند که هفت هزار نفر از معترضان بازداشت شده‌اند.

ادامه بازداشت‌ها در ایران

در همین حال، مقام‌های انتظامی و امنیتی ایران روز پنج‌شنبه از ادامه بازداشت دست‌کم ۵۰ نفر از شرکت‌کنندگان در اعتراض‌های اخیر در چند شهر ایران از جمله تهران، شیراز و اصفهان خبر دادند.

محسن خانچرلی، فرمانده انتظامی غرب استان تهران گفته است که ماموران پلیس با «کار اطلاعاتی» در حال «شناسایی» عوامل اصلی اعتراض‌ها هستند.

مقام‌های پلیس همچنین از «اعتراف‌» افراد بازداشت شده خبر داده‌اند.

رهام بخش حبیبی، فرمانده نیروی انتظامی استان فارس در این زمینه گفته است متهمان بازداشت شده به «جرایم» خود اعتراف کرده‌اند.

اعتراف افراد علیه خود و دیگران یکی از روش‌های رایج در دستگاه‌های امنیتی و انتظامی جمهوری اسلامی ایران است.

پیش از این بسیاری نهادهای بین‌المللی و مدافع حقوق بشر از نقض سیستماتیک حقوق متهمان بازداشت شده در ایران انتقاد کرده‌اند.

دامنه برخورد مقام‌های امنیتی در اعتراض‌های اخیر به کسانی که از اعتراض‌ها عکس گرفته‌اند هم رسیده است.

مدیرکل ضد جاسوسی وزارت اطلاعات ایران روز چهارشنبه ششم آذر از بازداشت دست‌کم هشت نفر در ارتباط با «تهیه گزارشات دقیق و به ویژه تصویری» از اعتراضات اخیر در کشور خبر داده است.

او گفته این افراد «شهروند خبرنگار» بوده‌اند و افراد بازداشت‌شده را به ارتباط با «سرویس اطلاعاتی آمریکا» متهم کرد.

تا پیش از قطع اینترنت در ایران، بسیاری از شهروندان تصاویر و ویدئوهای زیادی از اعتراضات اخیر در شبکه‌های اجتماعی منتشر کردند. همچنین پس از وصل مجدد اینترنت در بخش‌هایی از ایران، شهروندان دوباره انتشار تصاویر از اعتراضات را از سر گرفته‌اند.

رادیو فردا