به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



دوشنبه، آذر ۰۴، ۱۳۹۸

پیروزی چشمگیر هواخواهان دموکراسی در هُنگ کُنگ،

هشداری است که شکست «دولت پلیسی و استبدادی» را نشان می‌دهد
رهبر دولت محلی هُنگ کُنگ، کاری لام، در پی آشکار شدن نتایج انتخابات شوراهای منطقه‌ای در این سرزمین، روز دوشنبه ٢۵ نوامبر، اعلام کرد که «خاضعانه به سخن رای دهندگان گوش می‌سپارد».

نتایج این انتخابات پشتیبانی قاطعانۀ ساکنان هُنگ کُنگ را از جنبش اعتراضی جاری در این سرزمین در برابر دولت محلی وابسته به پِکن آشکار کرد. نامزدهای طرفدار دموکراسی در انتخابات روز گذشته، ٣٨٨ کرسی از مجموع ٤۵٢ کرسیِ هجده شورای محلی این سرزمین را بدست آوردند. طرفداران پکن که حکومت را در هنگ کنگ در دست دارند، تنها ۵٩ کرسی را در اختیار خواهند داشت.

پیروزی چشمگیرِ نامزدهای جناح موسوم به طرفداران دموکراسی، رئیس حکومت محلی هُنگ کُنگ را به ابراز «خضوع» در برابر آنان واداشت. «کاری لام»، رهبر دولت محلی این سرزمین، ناگزیر اعلام کرد که «دولت بدون تردید و با فروتنی به نظرات شهروندان گوش می‌سپارد و آنها را با جدیت مورد تعمق قرار می‌دهد». پکن که نگران تزلزل دولت نزدیک به خود در این سرزمین است ظاهراً همین درس را نگرفته، زیرا سخنگوی وزارت امور خارجۀ این کشور اعلام داشت که «دولت مرکزی چین با قاطعیت از رئیس حکومت این منطقۀ اداری ویژه، کاری لام، حمایت می‌کند».

شکست نامزدهای طرفدار پکن چندان گسترده بود که حتی طرفداران دموکراسی و نیز کلیۀ ناظران‌زندگی سیاسی این سرزمین را شگفت زده کرد و نگرانی عمیقی در پکن برانگیخت.

رهبر حزب دموکرات، «وُو چی وای»، با اشاره به این پیروزی گفت «رای دهندگان مسالمت آمیزترین راه را برای ابراز نظر خود به دولت برگزیدند و با رای خود هشدار می‌دهند که تبدیل هُنگ کُنگ به یک دولت پلیسی و استبدادی را نمی‌پذیرند». او تاکید کرد که «دولت باید صادقانه رای عمومی را بپذیرد».

حزب کارگر که به جناح طرفدار دموکراسی تعلق دارد، این پیروزی را حاصل «عرق، خون و اشک» تظاهرکنندگان دانست.

رادیو بین المللی فرانسه