به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



یکشنبه، آذر ۰۳، ۱۳۹۸

نانسی پلوسی از آمار کشته شدگان در اعتراضات اخیر ایران ابراز نگرانی کرد

رئیس مجلس نمایندگان ایالات متحده با ابراز نگرانی از آمار کشته شدگان در اعتراضات اخیر ایران، گفت که ایرانیان باید بتوانند بدون ترس از انتقام حرف خود را بزنند. نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان ایالات متحده آمریکا، روز یکشنبه ۳ آذرماه در یک توئیت نوشت: «گزارش‌ها درباره کشته شدن بیش از ۱۰۰ معترض توسط نیروهای امنیتی ایران مایه نگرانی‌های جدی است.»

او در ادامه افزود: «همه ایرانیان باید بتوانند بدون ترس از انتقام حرف خود را بزنند. ایران باید فوراً دسترسی کامل به اینترنت را فراهم کند و اجازه دهد همگان مطالبات خود را بیان کنند.»

واکنش جو بایدن، معاون پیشین ریاست جمهوری آمریکا

پیشتر جو بایدن، معاون پیشین ریاست جمهوری آمریکا نیز در توئیتی درباره اعتراضات در ایران نوشت که «دلمان با خانواده تظاهرکنندگان‌ ایرانی است که هفته پیش جان باختند. ایرانیان، مانند مردم در همه جا، (باید) این حق را داشته باشند که بدون آنکه بطور وحشیانه مورد حمله دولت خود قرار بگیرند، و اینترنت چندین روز قطع باشد، بطور مسالمت آمیز تظاهرات کنند.»

در یک هفته اخیر ایران شاهد اعتراضات گسترده مردم علیه جمهوری اسلامی بود. یک روز بعد از آغاز اعتراضات، جمهوری اسلامی شنبه شب ۲۵ آبان اینترنت را تقریبا به طور کامل قطع کرد و مورگان اورتگاس سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده در واکنش به این اقدام رژیم ایران گفت: «ما تلاش ها برای قطع اینترنت را محکوم می کنیم. بگذارید آنها [مردم] حرف‌شان را بزنند!»

روز سه شنبه ۲۸ آبان، عفو بین الملل اعلام کرد در اعتراضات اخیر ایران دست‌کم ۱۰۶ نفر توسط ماموران جمهوری اسلامی ایران کشته شده‌اند.

پرزیدنت دونالد ترامپ روز پنجشنبه ۳۰ آبان در نخستین موضع‌گیری علنی درباره اعتراضات مردم ایران گفت: ایران آنقدر بی‌ثبات شده است که رژیم تمام سیستم اینترنتی را قطع کرد تا مردم خوب ایران نتوانند درباره خشونت شدیدی که در داخل آن کشور جریان دارد، صحبت کنند.

کاخ سفید عصر یکشنبه ۲۶ آبان در بیانیه‌ای در حمایت از مردم معترض در ایران اعلام کرد ایالات متحده استفاده از نیروی مرگبار و محدود کردن شدید ارتباطات علیه تظاهرکنندگان را محکوم می‌کند.

مایک پمپئو وزیر خارجه ایالات متحده در نخستین واکنش به اعتراضات گسترده در ایران، روز شنبه ۲۵ آبان، خطاب به مردم ایران نوشت ایالات متحده در کنار شما است.

آمریکا می‌گوید جمهوری اسلامی ثروت کشور خود را به جای مردم، صرف حمایت از گروه های تروریستی و بی ثبات سازی در خاورمیانه می‌کند.

ایالات متحده همچنین بارها فساد مالی نهادینه و غارت دارایی‌های خدادادی ایران توسط وابستگان رژیم حاکم بر این کشور را محکوم کرده و آنها را از جمله عوامل اصلی مشکلات اقتصادی و مالی ایران دانسته است. از جمله چندی پیش مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا، در چند توئیت درباره مقام‌های جمهوری اسلامی گفته بود که آنها به جای کمک به مردم درگیر فساد شده‌اند.