به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



شنبه، آذر ۰۹، ۱۳۹۸

اعتراضات آبان؛ بازداشت ۴۷۰ شهروند در استان البرز و شهر تبریز تحت عنوان «لیدر و عوامل اغتشاشات»

خبرگزاری هرانا – امروز شنبه ۹ آذرماه، نماینده مردم کرج، فردیس، اشتهارد و آسارا از بازداشت ۴۰۰ شهروند معترض طی اعتراضات آبان‌ماه در استان البرز خبر داد و گفت ۲۰۰ تن از این افراد کماکان در بازداشت هستند. 
همچنین فرمانده انتظامی استان آذربایجان شرقی نیز گفت که ۷۰ شهروند در تبریز تحت عنوان “لیدر و عامل اغتشاشات” بازداشت شدند.


استفاده از این عنوان در خصوص مردم معترض بازداشت شده در حالی است که پیشتر روزنامه کیهان که تحت نظر نماینده آیت الله خامنه‌ای منتشر می‌شود، با تاکید بر اینکه «مراجع قضایی مجازات اعدام با طناب دار را برای لیدرهای آشوب اخیر قطعی می‌دانند»، نوشت: «اقدام آشوبگران مصداق بغی است و مجازات قانونی و شرعی آن‌ها اعدام است.»

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از ایسنا، محمد جواد کولیوند، نماینده مردم کرج، فردیس، اشتهارد و آسارا، در نشست خبری با رسانه‌ها که امروز شنبه نهم آذر برگزار شد، به تعداد دستگیر شدگان اعتراضات آبان‌ماه اشاره کرد و گفت: “بیش از  ۴۰۰ شهروند طی این مدت در استان البرز دستگیر شده و ۲۰۰ تن از آنان کماکان در بازداشت هستند”.

همچنین فرمانده انتظامی استان آذربایجان شرقی از ۷۰ شهروند تحت عنوان “لیدر و عامل اغتشاشات” در تبریز خبر داد.

از روز جمعه ۲۴ آبان ماه در واکنش به افزایش قیمت بنزین، تجمعات اعتراضی در بسیاری از نقاط کشور برگزار شد. به گفته قاسم میرزایی نیکو، نماینده دماوند در مجلس، این اعتراضات در بیش از ۵۰۰ نقطه کشور رخ داده و بیش از ۱۳۰ نفر طی آن کشته شدهاند.

سیدحسین نقوی حسینی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز روز دوشنبه ۴ آذرماه، آمار بازداشتی های اعتراضات اخیر را حدود ۷ هزار نفر اعلام کرد.

هرانا در رابطه با این اعتراضات گزارش جمع بندی اولیه منتشر کرده است که میتوانید در این لینک مطالعه کنید