به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



شنبه، آذر ۰۹، ۱۳۹۸

نماینده مجلس ایران: با گلوله و بازداشت جواب مردم را دادند

یک نماینده مجلس ایران از برخورد شدید با مردم در جریان اعتراضات به افزایش قیمت بنزین انتقاد کرده و گفته است با گلوله و بازداشت جواب معترضان داده شد. در ناآرامی‌های گسترده اخیر در بسیاری از شهرهای ایران که در اعتراض به افزایش قیمت بنزین صورت گرفت، حداقل ۱۶۱ نفر کشته شده‌اند. برخی منابع، شمار کشته‌شدگان را "بسیار بیشتر" از این تعداد می‌دانند.

تعداد زیادی از معترضان هم بازداشت شده‌اند اما هنوز آمار رسمی از تعداد جان‌باختگان و بازداشتی‌ها اعلام نشده است.

پروانه سلحشوری، نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی در توییتی به اظهارات محمد علی جعفری، فرمانده سابق سپاه پاسداران و چند نظامی ارشد دیگر پاسخ داده است.

آقای جعفری پیشتر گفته بود اعتراضات اخیر، ناشی از "بی‌توجهی" دولت حسن روحانی به مردم بوده است.

آقای جعفری همچنین در مصاحبه با خبرگزاری تسنیم خواهان برخورد قوه قضائیه با دولت حسن روحانی به خاطر آنچه "اجرای بد طرح بنزینی" خواند، شده بود.

خانم سلحشوری در توییت خود از اظهارات سرلشکر حسین سلامی فرمانده فعلی سپاه هم که گفته بود ایران امروز درگیر "یک جنگ بزرگ جهانی" است، انتقاد کرده و نوشته است "قلع و قمع مردم، با جنگ‌جهانی و کربلای۴ مقایسه شد. به نام دین، دستور ذبح و شکنجه مردم در سیمای غیرملی صادر شد."

این اظهارات فرمانده کل سپاه با انتقاد مهدی کروبی، از رهبران معترضان در سال ١٣٨٨هم مواجه شد که آن را "سفیهانه" خواند.

آقای کروبی گفت صحبت‌های فرماندهان سپاه "شعله‌های خشم و نفرت ملت را دوچندان می‌کند" و از این که رجال سیاسی و جریان‌های موثر" در مواجهه با رویدادهای اخیر سکوت کرده‌اند، اظهار شگفتی کرد.

افزایش ناگهانی قیمت بنزین، باعث اعتراض‌های گسترده در ایران شد و مقام‌های ایران یک روز پس از آغاز این اعتراضات، دسترسی شهروندان این کشور به اینترنت را قطع کردند.

یدالله جوانی، معاون سیاسی سپاه پاسداران روز گذشته گفت ابعاد اعتراضات اخیر از وقایع سال ۱۳۸۸ و ۱۳۹۶ "گسترده‌تر بوده است."

سازمان‌های حقوق بشری در پی موج بازداشت‌های اخیر از این وضعیت ابراز نگرانی‌ کرده‌اند.