به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



پنجشنبه، آذر ۰۷، ۱۳۹۸

هشدار فرانسه به ایران در باره احتمال بازگشت تحریم‌های جهانی علیه تهران

دولت فرانسه شامگاه چهارشنبه 27 نوامبر به ایران هشدار داد که چنانچه مشکلات مربوط به نقض مکرر تعهداتش به توافق هسته‌ای سال 2015 را حل نکند، تحریم‌های بین‌المللی علیه تهران باز خواهد گشت. ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه در سخنانی در انجمن ملی پارلمان این کشور گفت: 
«نقض‌های اضافه و مکرر ایران هر دو ماه شاهد نقض دیگری از ایران می‌شویم تا آنجا که باید به صراحت بگویم، موضوع به جریان انداختن مکانیسم حل و فصل اختلافات به نحوه‌ای که در توافق برای ما مطرح شده را بررسی و به آن بر گردیم».

وزیر خارجه فرانسه با انتقاد از سیاست داخلی و خارجی ایران، دلیل عدم موفقیت تلاش‌های کشورش برای حل بحران هسته‌ای ایران از جمله رفع اختلاف با آمریکا را رویکرد ایران تند ایران دانست.

او همچنین گفت: « تعدادی شهروند فرانسوی در زندان‌های ایران هستند و برای ما مشخص شده که حملات اخیر در منطقه به خصوص به تاسیسات نفتی پادشاهی سعودی توسط ایران صورت گرفته است».

ایالات متحده سال گذشته از توافق هسته‌ای ایران با قدرت‌های بزرگ که در سال 2015 به امضا رسید خارج شد و دوباره تحریم‌های شدیدی را علیه تهران اعمال کرد.

از سوی دیگر مقامات تهران نیز اقدام به کاهش تدریجی تعهدات خود در قبال این توافق کردند.

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در اوایل ماه جاری اعلام كرد كه تهران 60 دستگاه سانتریفیوژ پیشرفته IR6 را راه اندازی کرد او گفت این اقدام در راستای کاهش تعهدات تهران در قبال توافق هسته‌ای با قدرت‌های جهانی است.
در همن حال یکی از اعضای شورای نگهبان ایران چند روز پیش از دولت این کشور خواست تا به طور کلی از توافق هسته‌ای سال 2015 خارج شود.