به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



دوشنبه، آذر ۰۴، ۱۳۹۸

حکم حکومتی خامنه‌ای؛ نمایندگان مجلس حتی اختیار مخالفت با افزایش سه‌برابری قیمت بنزین را هم ندارند

 اعتراض به گرانی بنزین - تهران
پس از آن که لایحه فوریتی بازگرداندن قیمت بنزین به قبل تنها ساعاتی پس از سخنان رهبر جمهوری اسلامی از دستور کار مجلس خارج شد، این بار یک نماینده مجلس اعلام کرد که خامنه‌ای با «ارسال یادداشتی» نمایندگان را از مخالفت با آن برحذر داشت.

محمود صادقی نماینده مجلس روز شنبه دوم آذرماه در کانال تلگرام خود در این باره نوشت که دو روز پس از اجرای طرح افزایش قیمت بنزین و متعاقب بروز اعتراض‌های گسترده در سطح کشور، رهبر جمهوری اسلامی در روز یکشنبه ۲۶ آبان ۹۸ «صریحا» حمایت خود را از این طرح اعلام کرده است.

براساس نوشته این نماینده مجلس، پس از اعتراضات و ارائه‌ی طرح‌هایی برای لغو یا تعدیل گرانی نرخ بنزین از سوی نمایندگان، خامنه‌ای «با ارسال یادداشتی خطاب به رییس مجلس شورای اسلامی، نمایندگان را از مخالفت با آن برحذر» داشته است.

پیشتر محمود صادقی نماینده مجلس از ارائه طرح فوریتی بازگشت نرخ بنزین به مجلس خبر داده بود اما ساعاتی پس از سخنرانی رهبر جمهوری اسلامی این طرح لغو شد.

حمایت خامنه ای از تصمیم اخیر سران سه قوا در جمهوری اسلامی باعث شد تا احتمال بازگرداندن نرخ بنزین به قبل منتفی شود. همچنین خامنه‌‌ای ضمن حمایت از گران شدن نرخ بنزین و تایید کشته شدن معترضان، مردم را «اشرار، کینه‌ورزان، و انسان‌‌های ناباب» توصیف کرده بود.

پس از منتفی شدن احتمال بازگرداندن نرخ بنزین، ایلنا نوشته بود که قرار است احتمالا محمود صادقی از مجلس استعفا دهد. استعفایی که تا کنون رخ نداده است.

دخالت مستقیم خامنه ای در امور دیگر ارکان حکومتی سابقه دارد. به طوری که برخی از سخنان رهبر جمهوری اسلامی برای مسئولان نظام به اصطلاح «حکم حکومتی» محسوب می‌شود.

پیش از صادقی نیز پروانه سلحشوری، یکی دیگر از نمایندگان مجلس، در واکنش به تصمیم سران سه قوه در گران کردن نرخ بنزین در توئیتر خود نوشته بود که «مدت‌ها است مجلس در رأس امور نیست» و «همین یک رکن دموکراسی را نیم‌بند داشتیم که فاتحه آن هم خوانده شد. مجلس بعدی را تعطیل کنید، خودش اقتصاد مقاومتی است.»

دولت ایران بامداد جمعه ۲۴ آبان ناگهان و بدون هرگونه اعلان قبلی، قیمت هر لیتر بنزین معمولی غیرسهمیه‌ای یا آزاد را به ۳ هزار تومان افزایش داد که این به معنی سه برابر شدن قیمت بنزین آزاد است. قیمت بنزین غیرسهمیه‌ای پیش از این هر لیتر، هزار تومان بود. قیمت بنزین معمولی سهمیه‌ای هم لیتری ۱۵۰۰ تومان اعلام شد.

در یک هفته اخیر ایران شاهد اعتراضات گسترده مردم علیه جمهوری اسلامی بود. یک روز بعد از آغاز اعتراضات، جمهوری اسلامی شنبه شب ۲۵ آبان اینترنت را تقریبا به طور کامل قطع کرد و مورگان اورتگاس سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده در واکنش به این اقدام رژیم ایران گفت: «ما تلاش ها برای قطع اینترنت را محکوم می کنیم. بگذارید آنها [مردم] حرف‌شان را بزنند!»

روز سه شنبه ۲۸ آبان، عفو بین الملل اعلام کرد در اعتراضات اخیر ایران دست‌کم ۱۰۶ نفر توسط ماموران جمهوری اسلامی ایران کشته شده‌اند.

آمریکا می‌گوید جمهوری اسلامی ثروت کشور خود را به جای مردم، صرف حمایت از گروه های تروریستی و بی ثبات سازی در خاورمیانه می‌کند.

ایالات متحده همچنین بارها فساد مالی نهادینه و غارت دارایی‌های خدادادی ایران توسط وابستگان رژیم حاکم بر این کشور را محکوم کرده و آنها را از جمله عوامل اصلی مشکلات اقتصادی و مالی ایران دانسته است. از جمله چندی پیش مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا، در چند توئیت درباره مقام‌های جمهوری اسلامی گفته بود که آنها به جای کمک به مردم درگیر فساد شده‌اند.

صدای آمریکا