به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



سه‌شنبه، آذر ۰۵، ۱۳۹۸

چهار تن دیگر از کشته شدگان اعتراضات آبان به خاک سپرده شدند/ ۱۵ هویت جدید در دست بررسی

خبرگزاری هرانا – پیکر مهدی نیکوئی دانشجوی رشته حقوق دانشگاه آزاد شیراز و یکی از معترضان کشته شده در جریان اعتراضات سراسری در شیراز روز جمعه ۱ آذرماه پس از تحویل به خانواده در قبرستان روستای زادگاهش در شهرستان مرودشت به خاک سپرده شد. پیکر پدرام جعفری کمیجانی یکی دیگر از معترضان که در فردیس کرج کشته شده بود همزمان به خاک سپرده شد، پیکر سید محمدحسین طاهایی یکی دیگر از معترضان که در شهریار کشته شده بود نیز در تاریخ ۲۹ آبان ماه در شهرستان چالوس به خاک سپرده شد از سوی دیگر گزارش شده است پیکر امیر الوندی مهر دیگر معترض جان باخته در شیراز خاکسپاری شد، همچنین هویت ۱۵ تن دیگر از افرادی که گفته می شود طی اعتراضات اخیر جان باخته اند توسط هرانا دریافت شده است. از روز جمعه ۲۴ آبان ماه در واکنش به افزایش قیمت بنزین، تجمعات اعتراضی در بسیاری از نقاط کشور برگزار شد. به گفته قاسم میرزایی نیکو، نماینده دماوند در مجلس، این اعتراضات در بیش از ۵۰۰ نقطه کشور رخ داده و بیش از ۱۳۰ نفر طی آن کشته شده‌اند.
به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، طی روزهای گذشته پیکر چهار تن از معترضان کشته شده در جریان اعتراضات سراسری در  شهرهای شیراز، شهریار، چالوس و کرج به خاک سپرده شد.

هویت دو تن از این شهروندان به نام “مهدی نیکوئی و پدرام جعفری” توسط هرانا احراز شده است.

مهدی نیکویی در تاریخ ۲۵ آبان ۱۳۹۸ در جریان اعتراضات سراسری مقابل کلانتری معالی آباد در خیابان معالی آباد شیراز در اثر اصابت گلوله زخمی و توسط مردم به بیمارستان کوثر شیراز منتقل شد. پس از ساعاتی فردی با شماره‌ای ناشناس با تلفن همراه عموی وی تماس گرفته و او را کشته شدن برادرزاده‌اش مطلع کرده است.
پیکر آقای نیکوئی روز پنج‌شنبه ۳۰ آبان ماه ۹۸ از شهر شیراز به زادگاهش در روستای بیمور، بخش کامفیروز از توابع شهرستان مرودشت منتقل شد و پس از تحویل به خانواده روز جمعه ۱ آذرماه ۱۳۹۸، در قبرستان روستای زادگاهش به خاک سپرده شد. مراسم ختم آقای نیکوئی نیز طی روزهای اخیر در حسینیه روستای بیمور برگزار شده است.
مهدی نیکوئی، مجرد و دانشجوی رشته حقوق دانشگاه آزاد شیراز بوده است. ویدیویی که صحنه جان باختن این شهروند را روایت می کند پیش تر توسط هرانا منتشر شده بود که در انتهای این گزارش می آید

پدرام جعفری، ۱۸ ساله، فرزند مجید نیز روز دوشنبه ۲۷ آبان ماه ۱۳۹۸ در جریان اعتراضات سراسری در فردیس کرج جان خود را از دست داد.

گفته می‌شود پدرام جعفری کمیجانی در مسیر بازگشت به خانه از باشگاه ورزشی در اثر اصابت گلوله به قلب‌اش کشته شد.
یک منبع نزدیک به خانواده آقای جعفری در این خصوص به هرانا گفت: “یکی از نهادهای امنیتی پس از گذشت سه روز با خانواده کمیجانی تماس گرفتند و به آنها گفتند تنها به شرطی که با رسانه‌های خارجی مصاحبه نکنند پیکر او را به آنها تحویل می‌دهند. پس از آن پیکر آقای جعفری را به خانواده‌اش تحویل دادند و او را در کرج به خاک سپردند”.
مراسم سومین و هفتمین روز جانباختن آقای جعفری در تاریخ ۳۰ آبان‌ماه ۹۸ در مسجد الزهرا برگزار شده است.

همچنین در گزارشی دیگر، شبکه تلویزیونی ایران اینتر نشنال از خاکسپاری سید محمدحسین طاهایی یکی دیگر از کشته شدگان اعتراضات سراسری در شهرستان چالوس خبر داد.

سید محمدحسین طاهایی، ۳۴ ساله، فرزند باقر، اصالتا اهل چالوس، ساکن شهریار بود. وی شامگاه ۲۷ آبان‌ماه با گلوله ماموران امنیتی در شهریار کشته شد.
مقام‌های امنیتی با اخذ تعهد مبنی بر برگزاری مراسم تشییع در سکوت، پیکر او را به خانواده‌اش تحویل دادند.
پیکر آقای طاهایی نهایتا در تاریخ ۲۹ آبان ماه در شهرستان چالوس به خاک سپرده شد.

این شبکه تلویزیونی در گزارشی دیگر نیز از خاکسپاری امیر الوندی مهر یکی دیگر از کشته شدگان اعتراضات سراسری در شیراز خبر داد.

امیر الوندی مهر، ۲۲ ساله، اهل شهرک گویم شیراز بود.
وی در تاریخ ۲۶ آبان با گلوله مستقیم نیروهای امنیتی در جریان اعتراضات سراسری در شیراز کشته شد.
مراسم تشییع پیکر این جان‌باخته اعتراضات اخیر، روز یکشنبه ۳ آذرماه ۹۸ در آرامگاه «گویم» و تحت تدابیر شدید امنیتی برگزار شد.

همچنین هرانا هویت ۱۵ تن دیگر از افرادی که گفته می شود در اعتراضات اخیر در نقاط مختلف کشور جان باخته را دریافت کرده است و راستی آزمایی مربوط به این گزارشات را در دست اقدام دارد.

اسامی این افراد عبارت است از: ۱. عیدی وندی، یزدان شهر ۲. محمد پورپیرعلی، نجف آباد ۳. محمد ابراهیمی، قهدریجان ۴. رسول امانی، یزدان شهر ۵. نعمت الله شفیعی از قهدریجان ۶. داوود وند، یزدان شهر، ۷. پویا بختیاری، کرج – ۸. حسین قاسمی، تهران – ۹. پژمان (علی) قلی پور، لنگرود – ۱۰. امیرحسین عباسی، زنجان – ۱۱. سیدقاسم حسینی، تهرانسر – ۱۲. برهان منصور نیا، کرمانشاه – ۱۳. سید علی فتوحی کوهساره، اردبیل – ۱۴. حسن طاووسی، کیانشهر – ۱۵. بهمن (رضا) جعفری، عدل آباد شیراز.

از روز جمعه ۲۴ آبان ماه در واکنش به افزایش قیمت بنزین، تجمعات اعتراضی در بسیاری از نقاط کشور برگزار شد. به گفته قاسم میرزایی نیکو، نماینده دماوند در مجلس،این اعتراضات در بیش از ۵۰۰ نقطه کشور رخ داده و بیش از ۱۳۰ نفر طی آن کشته شده‌اند.