به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



شنبه، دی ۰۴، ۱۳۹۵

بابانوئل‌های وانک به استقبال گردشگران می‌روند

کریسمس بر مسیحیان ایران و جهان مبارک 
کلیسای وانک درمحله جلفا ــ اصفهان 

آغاز سال نو میلادی بهانه خوبی است تا بار دیگر با فرهنگ و مکان‌های مذهبی هموطنان ارمنی کشورمان آشنا شویم. بدون شک کلیسای وانک یا آمنا پرکیچ که به معنای نجات دهنده مقدس است، جزو مکان‌هایی است که می‌تواند شما را با تاریخ ارامنه و آداب و رسوم آنها به ویژه سنت‌های مخصوص سال نو آنها آشنا کند. 

برای بازدید از کلیسای وانک باید به اصفهان سفر کرده و سپس به محله جلفا، که محله ارامنی‌های اصفهان است بروید. تاریخ این کلیسا نشان می دهد که این بنا در زمان شاه عباس دوم ساخته شده است.

وانک که در زبان ارمنی به معنای جامع است، مساحتی بزرگ با فضای سبز زیبا را به خود اختصاص داده است. برج ناقوس وانک و ساعت بزرگ آن که در سال 1931 از سوی «ماردیروس هوردانانیان» به کلیسا هدیه شد، بسیار زیبا است. بهتر است برای درک بهتر این فضای زیبا در ساعاتی که ناقوس‌ها به صدا در می‌آیند در کلیسا باشید.

کلیسای وانک دارای 2 گنبد بزرگ و کوچک است. گنبد بزرگ برروی  قسمت ابتدای محراب کلیسا و گنبد کوچک بروی قسمتی ساخته شده است که مخصوص مردم است.

یکی از نکات جالب در معماری این بنا استفاده از سبک معماری ایرانی در نمای خارجی و معماری ارمنی در داخل کلیسا است. به همین دلیل گنبد این کلیسا بر خلاف دیگر کلیساهای قدیمی ارمنی که مخروطی شکل است، گنبدی شبیه به مسجدهای ایرانی دارد.

زیباترین بخش‌های این کلیسا نقاشی‌هایی است که بر تمامی دیوارها، گنبدها و قوس‌ها کشیده شده است. تمامی این نقاشی‌ها برگرفته از احادیث کتاب مقدس (عهد عتیق و جدید) بوده که با ظرافت و زیبایی فراوان ترسیم شده است. نقاشی‌های کشیده شده بر دیوارهای کلیسا از تولد تا عروج عیسی مسیح را به تصویر کشیده‌اند. همچنین تصاویری از روز رستاخیز، بهشت و دوزخ کشیده شده است. تمامی این تصاویر به دست استادان ارمنی کشیده شده‌اند.

کلیسای وانک یا آمنا پرکیچ (به ارمنی Սուրբ Ամենափրկիչ Վանք - به انگلیسیHoly Savior Cathedral)، به معنی (کلیسای نجات دهنده مقدس)، نام کلیسایی است در محله جلفا (اصفهان)، که از نام کلیسای «سورپ آمِناپرکیچ وانک» جوغا در نخجوان گرفته شده‌است. این کلیسا از کلیساهای تاریخی ارمنیان اصفهان می‌باشد .

 اما این مکان تاریخی – مذهبی بخش‌های دیگری از جمله چاپخانه کتابخانه ، موزه و ساختمان نمازخانه را در خود جای داده است. 

موزه کلیسای وانک هفتصد و ده جلد «کتاب خطی» که نزدیک به دویست جلد آن تورات، انجیل و کتب مقدس است که به خط و زبان ارمنی بر روی پوست و کاغذ نوشته شده است را در اختیار دارد.  همچنین آثار فلزی تاریخی نیز از جمله، زیورآلات طلا و نقره، کمربند، قلاب شنل، سینی، انواع جعبه صلیب، عودسوز، ظرف روغن مقدس در این موزه به نمایش درآمده است.

در چاپخانه وانک در سال 1630پس از سفر خاچاطور کساراتسی، خلیفه اعظم ارمنیان جلفای اصفهان از اروپا راه‌اندازی شد. پس از راه‌اندازی این چاپخانه اولین کتاب زبور داوود در سال 1638 به چاپ رسید. بازدید از این بخش شما را با تاریخچه چاپ ارامنه آشنا خواهد کرد.



بازدید از کلیسای وانک در هر زمانی از سال برای شما زیبا و خاطرانگیز خواهد بود اما این روزها وانک حال‌وهوایی دیگر به خود گرفته است. بابانوئل و کاج‌های کریسمس در فضای بیرونی کلیسا و شور و شوق هموطنان ارمنی برای هر گردشگری جذاب و بیاد ماندنی خواهد بود.
برج ناقوس کلیسای تاریخی وانک 
در بالای در ورودی کلیسای تاریخی وانک، برج ناقوس در سه طبقه بنا شده که در طبقه دوم آن ساعت بزرگی به وزن سیصد کیلوگرم قرار دارد. «این برج و ساعت آن را ماردیروس گوورگ هوردانانیان در سال ۱۹۳۱ میلادی به یادبود برادر مرحومش که در سال ۱۹۲۴ میلادی فوت کرده ساخته و هدیه کرده است.»