به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



یکشنبه، دی ۰۵، ۱۳۹۵

پس از۳۷ سال بدون وتوی امریکا صورت گرفت؛

تصویب قطعنامه تاریخی شورای امنیت علیه اسرائیل 
 شهرک سازی در سرزمین های اشغالی فلسطینی از جمله شرق بیت المقدس موقوف 

شورای امنیت سازمان ملل قطعنامه‌ توقف فوری فعالیت‌های شهرک سازی رژیم اسرائیل در اراضی اشغالی فلسطینیان را تصویب کرد؛ این قطعنامه با 144 رأی موافق در مقابل یک رأی ممتنع امریکا تصویب شد. 

به گزارش فرارو، در این قطعنامه تاریخی که پس از 37 سال بدون وتوی امریکا علیه اسرائیل صادر  شد از این رژیم خواسته شده تا شهرک سازی در سرزمین های اشغالی فلسطینی از جمله شرق بیت المقدس را فورا و بطور کامل متوقف کنند.

 در این قطعنامه همچنین تاکید شده است: «شهرک سازی اسرائیل بقای راه حل دو کشوری را به شدت به خطر می‌اندازد و مانعی در برقراری صلح است.»

پیشتر بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل از باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا خواسته بود تا کشورش این قطعنامه را وتو کند.  

پیش نویس این قطعنامه که توسط مصر تهیه و ارائه شده، قرار بود روز پنج شنبه به رای گذاشته شود. اما تماس تلفنی دونالد ترامپ، رئیس جمهور آینده آمریکا با عبد الفتاح السیسی، رئیس جمهوری مصر سبب شد ارائه قطعنامه به تعویق بی افتد.

پیش نویس قطعنامه روز جمعه به درخواست کشورهای نیوزیلند، مالزی، ونزوئلا و سنگال که در تهیه پیش نویس مشارکت داشتند، به میز شورای امنیت بازگشت. چهارده عضو از پانزده عضو شورای امنیت به این قطعنامه رای مثبت دادند و امریکا در اقدامی کم سابقه آن را وتو نکرد.

ساعتی پس از تصویب این قطعنامه وزیر خارجه امریکا آمریکا اقدام سازمان ملل را تایید کرد و از طرفین فلسطینی و اسرائیلی خواست برای تاسیس دو دولت مستقل تلاش کنند و امکان برقراری صلح را از بین نبرند 

جان کری در بیانیه خود پس از اعلام تصویب قطعنامه شورای امنیت علیه شهرک سازی های اسرائیل اعلام کرد که «اقدام امروز ایالات متحده برای تحقق یک هدف اساسی انجام شد و آن حفظ امکان دستیابی به راه حل تاسیس دو دولت (فلسطینی و اسرائیلی) است. چندین دهه است که تمامی دولت های آمریکا توافق دارند که تنها راه دستیابی به یک صلح عادلانه و پایدار بین اسرائیلی ها و فلسطینی ها همین است.» 

وی با تاکید بر این که آمریکا با تمامی مفاد قطعنامه موافق نیست، افزود: «ما نمی توانیم با قطعنامه سازمان ملل که آشکارا مشخص می کند طرفین اکنون باید در جهت حفظ امکان برقراری صلح اقدام کنند، مخالفت کنیم.» 

از سوی دیگر «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری منتخب آمریکا اما در واکنش به قطعنامه ساعتی پیش شورای امنیت علیه شهرک‌سازی رژیم صهیونیستی در فلسطین اشغالی، تاکید کرد بعد از ورود وی به کاخ سفید در 20 ژانویه، فلسطینی ها دیگر در سازمان ملل تریبونی نخواهند داشت و اوضاع این سازمان پس از این تغییر خواهد کرد.

ترامپ وعده داده است که سفارت آمریکا در اسرائیل را از تل آویو به بیت المقدس منتقل کند و «دیوید فریدمن» را به عنوان سفیر واشنگتن در اسرائیل انتخاب کرده که از حامیان شهرک سازی است. 

وی پس از تصویب قطعنامه شورای امنیت علیه شهرک سازی ها در فلسطین در توییتی نوشت: «در مورد مسائلی که به سازمان ملل مربوط می شود...شرایط پس از 20 ژانویه (زمان ورود وی به کاخ سفید) تغییر خواهد کرد».

ترامپ که به همراه «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر اسرائیل به شدت تلاش کرد تیم باراک اوباما را متقاعد کند که قطعنامه مذکور را وتو کند همچنین تاکید کرد که بعد از 20 ژانویه، فلسطینی ها دیگر در سازمان ملل تریبونی نخواهند داشت. 

همچنین «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی نیز در واکنش به قطعنامه شورای امنیت، آن را «شرم آور» توصیف و اعلام کرد تل آویو به این قطعنامه پایبند نخواهد ماند.

دفتر نتانیاهو جمعه شب لحظاتی پس از تصویب این قطعنامه در بیانیه ای اعلام کرد:«اسرائیل به قطعنامه ای که شورای امنیت روزجمعه تصویب کرده و خواستار پایان دادن به شهرک سازی ها شده است، پایبند نخواهد ماند. اسرائیل این قطعنامه شرم آور ضد اسرائیلی سازمان ملل را رد می کند و به مفاد آن پایبند نخواهد ماند.»

از سوی دیگر اما جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) بامداد شنبه تصویب قطعنامه ضد صهیونیستی در شورای امنیت سازمان ملل متحد را ارزنده عنوان کرد و خواستار ادامه و افزایش مواضع عادلانه جامعه جهانی در خصوص مساله فلسطین شد.

سخنگوی تشکیلات خودگردان فلسطین نیز بامداد شنبه در واکنش به تصویب این قطعنامه گفت: قطعنامه شورای امنیت علیه شهرک سازی ها سیلی محکی بر سیاست های رژیم صهیونیستی است. 

«نبیل ابو ردینه» در بیانیه ای کوتاه افزود: «تصویب قطعنامه علیه شهرک سازی های با رای اکثریت اعضای شورای امنیت حمایت قوی برای تشکیل کشور فلسطینی است». 

مطابق قوانین بین المللی ساخت شهرک در سرزمین های اشغال شده پس از سال ۱۹۶۷ توسط اسرائیل غیرقانونی است.

فرارو