به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



دوشنبه، آذر ۲۲، ۱۳۹۵

یادداشت روز

 روزی برای حقوق بشر


در روز جهانی حقوق بشر به مجموعه‌ای از بی‌عدالتی‌ها، تحقیرها، تبعیض‌ها، جنگ‌ها و کشتارهای جمعی که در سراسر جهان رخ می‌دهد، می‌توان اشاره کرد. 
از شرق تا غرب جهان؛ از ایران و چین و کره‌شمالی که مجموعه‌ای از نویسنده‌ها و هنرمندان و حتی مردم عادی که آزادی‌های ساده از آنها سلب شده است، تا کریمه که از سوی روسیه اشغال شده و مردمش بیش از دو سال است در جنگ هستند. اتفاق‌های وحشتناکی که در حلب رخ می‌دهد و دختر کوچک هفت‌ساله بنا آنها را در شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌کند.
در یمن که دختر ١٨ساله را به دلیل سوءتغذیه می‌توان با دختری هفت‌، هشت ساله اشتباه گرفت. اتفاقاتی که در کشور عربستان می‌افتد، از جمله اعدام‌های سیاسی، تفاوتی که بین شیعیان با دیگر مسلمانان در این کشور گذاشته می‌شود، اتفاق‌هایی که به دلیل تفاوت مذهب در گوشه و کنار دنیا رخ می‌دهد، عراق و موصل و هر آن‌چیزی که داعش بر سر جهان آورده است و مردمی که در ایران روزانه تحت فشار هستند و از سوی دیگر اتفاقاتی که طالبان هنوز به انجام آن در افغانستان مشغول است. 

این روند در آمریکا و آفریقا نیز ادامه دارد. در جهان این روز را گرامی می‌دارند و شعارهای زیبایی برای آن مطرح می‌کنند. شعارهایی که در کمپین‌های مختلف ارائه می‌شود تا برای حقوق بشر گام‌هایی برداشته شود و افراد بتوانند از توانایی‌ها و علایق خود سود ببرند. اما دنیای امروز در لحظات پر از وحشتی گذر می‌کند. شاید دیگر کلیشه‌ای باشد که سخنانی برای صلح و دوستی به کار برد. اما باز هم بسیاری این روز را در گوشه و کنار دنیا جشن می‌گیرند تا قدمی در این راه بردارند.