به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



جمعه، آذر ۲۶، ۱۳۹۵

جان کری: حکومت سوریه در حال قتل عام است

جان کری

وزیر خارجه ایالات متحده آمریکا با انتقاد از متحدان بشار اسد می گوید حکومت سوریه در حال قتل عام است.
جان کری پنجشنبه در جمع خبرنگاران گفت هیچ توجیهی برای کشتار وحشیانه غیرنظامیان توسط حکومت سوریه، روسیه و متحدان ایرانی آنها در هفته های اخیر و در واقع در پنج سال اخیر وجود ندارد.
رویترز نوشت آقای کری ضمن متهم کردن حکومت سوریه به قتل عام شهروندان این کشور، خواستار آتش بس باثبات و پایدار در حلب شد.

وزیر خارجه آمریکا افزود: موضع ایالات متحده شفاف باقی می ماند. من با نماینده سازمان ملل در امور سوریه و سایر متحدان مان از جمله صحبت کردم. آنچه که ما در تلاش هستیم این است که حکومت سوریه هدف قرار دادن عمدی شهروندان و غیرنظامیان را پایان دهد.
کری افزود: با تخلیه حلب، ما می خواهیم دسترسی کامل برای ارسال کمک های انساندوستانه به مردمی که در سوریه نیاز دارند، داشته باشیم. با این قدم کشتار و رنج در سوریه می تواند پایان بیابد و اگر روسیه و رژیم سوریه تصمیم بگیرند، این می تواند خیلی خیلی سریع اتفاق بیفتد.
سخنان آقای کری بعد از آن بیان می شود که روز پنجشنبه بالاخره دولت سوریه و روسیه اجازه دادند مخالفان اسد شرق شهر حلب را تخلیه کنند.
به دنبال آتش‌بس اخیر در حلب که به منظور پایان دادن به جنگ داخلی چند ساله سوریه برقرار شده، هزاران غیرنظامی و شبه نظامی مسلح مشغول به تخلیه این شهر شدند.
به گفته کمیته بین المللی صلیب سرخ، تخلیه حدود دویست مجروح از حلب آغاز شده است. روسیه که یکی از متحدین بشار اسد بوده است اعلام کرد پنج هزار تن از مبارزان مخالف اسد به همراه اعضای خانواده شان از شرق حلب تخلیه شده اند.
بنا به گزارش خبرگزاری رویترز، ۱۰ آمبولانس به همراه دستکم ۱۷ اتوبوس با حدود هزار سرنشین روز پنجشنبه، ۲۵ آذر، منطقه راموسه در نزدیکی بخشی که تحت کنترل مخالفان اسد قرار دارد را ترک کردند.
تلویزیون ملی سوریه اعلام کرد کسانی که در حال ترک حلب هستند از مخالفان مسلح اسد بشمار می روند. مقامات اپوزیسیون گفته اند که غیرنظامیان می توانند آزادانه شهر حلب را ترک کنند.
همچنین به گفته وزارت دفاع روسیه، سربازان روسیه نیز در حال آمادگی برای کمک به تخلیه مخالفان اسد از حلب هستند.
سوریه، امنیت مخالفان مسلح و خانواده های آنها را تضمین کرده و گفته آنها را به ادلیب در شمال غربی سوریه که تحت کنترل دولت نیست منتقل خواهد کرد.
صدای آمریکا