به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



سه‌شنبه، دی ۰۷، ۱۳۹۵

مراسم اهداي جايزه ادبي شاملو

شاملو همواره در برابر ابتذال ايستاد

عصر زمستاني پنجم دي ماه جمعي از دوستداران احمد شاملو در تالار فارابي دانشگاه هنر گرد هم آمدند تا مراسم اهداي جايزه ادبي شاملو را برگزار كنند. برگزيدگان اين جايزه ادبي البته در نشستي خبري كه همزمان با سالروز تولد شاملو (٢١ آذر ماه) برگزار شده بود، معرفي شده بودند اما قرار شد مراسم اصلي دي ماه برپا شود تا مراسمي شتابزده نباشد و اينچنين بود كه مراسم اصلي با سخناني از علي رفيعي، ايران درودي، جواد مجابي و... برپا شد.

در آغاز، دكتر علي رفيعي كه سال‌ها قبل نمايشنامه «عروسي خون» نوشته لوركا را بر اساس ترجمه شاملو اجرا كرده است، خاطراتي از اين همكاري بيان كرد. بخش‌هايي هم از فيلم آن نمايش پخش شد. در ادامه جواد مجابي درباره ابتذال سخناني گفت: «شاملو با خلاقيت و شعرش همواره در برابر ابتذال ايستاد و با آن مبارزه كرد.» 


مجابي به رواج ابتذال در شرايط فعلي نيز پرداخت و سانسور را از مهم‌ترين عوامل اين وضعيت دانست: «شاملو همواره در دفاع از آزادي بيان و انديشه، قلم زد و با همين شيوه زيست و كار كرد.»

يكي ديگر از بخش‌هاي جالب توجه اين برنامه سخنراني ايران درودي بود كه بارها با تشويق حاضران رو به رو شد. اين هنرمند نقاش كه با وجود كسالت و كهولت سن به برنامه آمده بود، دوستي با شاملو را يكي از افتخارات مهم زندگي‌اش برشمرد: «باور نمي‌كنم كه او مرده باشد. تا زماني كه حتي يك نفر هم شعر شاملو يا اثري از او را بخواند، شاملو زنده است.»

درودي خاطراتي از شاملو را در دهه ٣٠ و ٤٠ مرور كرد كه با تشويق حاضران رو به رو شد. او در ادامه صحبتش افزود: «مردم ايران شاعرشان را دوست دارند و عاشق شاملو هستند.»

ايران درودي به جز اين سخنان، آرزو كرد كه موزه خودش هر چه زودتر راه‌اندازي شود و گفت، تا زماني كه با دستان خودش موزه‌اش را نچيند، نخواهد مرد.

محمود دولت‌آبادي، فرزان سجودي، حافظ موسوي، آيدا شاملو و... از ديگر حاضران در اين برنامه بودند كه به دليل ازدحام حاضران تمام صندلي‌هاي سالن پر شده بود. در اين مراسم دانشجويان دانشگاه هنر كه برگزاركننده اين برنامه بودند، از برخي مسوولان دانشگاه كه همكاري لازم را براي برپايي برنامه نداشته‌اند، انتقاد كردند. اين گزارش در حالي ارسال شده است كه هنوز مراسم معرفي جايزه شاملو با اجراي ايوب آقاخاني ادامه داشت.

 اسامي برگزيدگان شعر شاملو چنين است:

مجموعه شعر «اسب را در نيمه ديگرت برمان» سروده عطيه عطارزاده و مجموعه شعر «هيچ‌كس مراقب سايه‌ها نيست» از الينا نريمان شايسته تقدير شناخته شدند.

مجموعه شعر «زمين كرده‌اي سياسي بود» سروده سميه (شوكا) حسيني و «مسافرت از اتاق تا بيرون... و بالعكس» از شهريار وقفي‌پور به عنوان آثار برگزيده دوم شعر شاملو شناخته شدند. همچنين دو مجموعه شعر «لشگر شكست‌خورده كلمات» سروده آيدا عميدي اثر برگزيده دومين جايزه شعر شاملو معرفي شد.

برگزاركنندگان جايزه شعر شاملو اميدوار هستند تا اين جايزه به اعتباري، همپاي جايزه اليوت برسد.

اعتماد / ندا آل‌طيب