به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



پنجشنبه، آذر ۲۵، ۱۳۹۵

تبریک تلفنی روحانی به اسد و تاکید بر تداوم حمایت‌های ایران


حسن روحانی در گفت‌وگوی تلفنی با بشار اسد،عملیات باز پس گیری شهر حلب را «پیروزی مردم و ارتش سوریه بر گروه‌های تروریستی» نامید و بر حمایت جمهوری اسلامی ایران از دولت سوریه تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری ایرنا حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران روز چهارشنبه ۲۴ آذر به بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه تبریک گفته و باز پس گیری حلب را «موفقیت بزرگ ملت مقاوم و یکپارچه سوریه در برابر تروریست‌ها و حامیان آن‌ها» دانسته است.

روحانی همچنین خواستار کمک به آسیب‌دیدگان و آوارگان شهر حلب شده است.
جمهوری اسلامی ایران یکی از متحدان اصلی بشار اسد است و مقامات ایران پیش از این بارها ادعا کرده‌اند که اگر حضور نیروهای سپاه پاسداران و کمک‌های ایران نبود، دولت بشار اسد سقوط می‌کرد.
حلب، که زمانی بزرگترین شهر سوریه بود، پس از آغاز درگیری‌ها در سال ۲۰۱۱ بین نیروهای دولت بشار اسد و مخالفان آن تقسیم شد؛ بخش شرقی در کنترل مخالفان و بخش غربی در اختیار نیروهای دولتی قرار گرفت.
دولت سوریه با حمایت هوایی ارتش روسیه از ماه گذشته با تشدید حملات و تنگ‌تر کردن حلقه محاصره مخالفان، بخش بزرگی از شرق حلب را از شورشیان بازپس گرفته‌ و دمشق می گوید شهر به طور کامل در اختیار دولت است.
در ژنو، مقر سازمان ملل، کارشناسان جنایات جنگی سازمان ملل هشدار می دهند که وظیفه جلوگیری از حملات انتقام‌جویانه در شرق حلب بر عهده دولت سوریه است.
یک مقام وزارت خارجه آمریکا نیز که خواسته نامش برده نشود، به بخش فارسی صدای آمریکا گفت واشنگتن می خواهد خروج آنهایی که مایل به ترک شهر هستند میسر و امکان رساندن کمکهای بشردوستانه فراهم شود.
این مقام وزارت خارجه می گوید قویا از روسیه، رژیم سوریه و ایران می خواهد شرایط را برای نظارت سازمان ملل فراهم آورند تا «اقدامات وحشیانه» صورت نگیرد.

صدای آمریکا