به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



چهارشنبه، آذر ۲۴، ۱۳۹۵

گفتگو با مژگان ربانی بازیگر نقش اشرف پهلوی

مژگان ربانی بازیگر نقش اشرف پهلوی
 این روزها شاهد نمایش سریال تاریخی معمای شاه هستیم و یکی از نقشهای کلیدی این سریال اشرف پهلوی خواهر محمدرضا شاه است. مژگان ربانی بازیگر نقش اشرف پهلوی را در سریال معمای شاه بر عهده دارد.


مژگان ربانی بازیگر سینما و تلویزیون ایران فارغ‌التحصیل رشته مترجمی زبان فرانسه است و سال ۱۳۷۶ در مدرسه عالی حوزه هنری، با گذراندن کلاس‌های تئاتر و بازیگری به دنیای هنر راه یافت. 


اولین تجربه‌های تئاتری او به همکاری با کارگردانانی چون میکائیل شهرستانی، آزیتا حاجیان و جلال‌الدین دری برمی‌گردد. ناف، شکلات، تب، ستاره، عاشق، کلاه پهلوی و… از جمله فعالیت‌های سینمایی و تلویزیونی این بازیگر هستند. 
این روزها شاهد پخش سریال تاریخی «معمای شاه» هستیم و یکی از نقش‌های کلیدی این سریال «اشرف پهلوی» است. مژگان ربانی نقش «اشرف پهلوی» را در سریال «معمای شاه» بر عهده دارد. به همین بهانه، گفتگویی با این بازیگر داشتیم که در ادامه می خوانید:


* درباره حضورتان در سریال «معمای شاه» و نقش اشرف پهلوی صحبت کنید. 
نقش «اشرف» را خیلی دوست داشتم. از لحظه‌ای که انتخاب شدم، خوشحال بودم و تا آخر سریال هم از ایفای چنین نقشی رضایت داشتم. 

* کار با محمدرضا ورزی چطور بود؟ 

کار با آقای ورزی خوب بود و تمام چیزی که به نام «اشرف» پخش می‌شود، با راهنمایی محمدرضا ورزی شکل گرفت. 

* شما پیش از این سریال، تجربه کار تاریخی داشتید؟ 

من قبل از سریال «معمای شاه»، در دو کار دیگر تاریخی به نام‌های «کیف انگلیسی» و «کلاه پهلوی» حضور داشتم. 
* کار آقای خلج و گریم شما به عنوان نقش اشرف پهلوی چگونه بود؟ 

کار گریم به عهده آقای خلج بود. زمانی که برای اولین بار برای این نقش گریم شدم، لحظه به لحظه شاهد این بودم که به عکس «اشرف» که روی میز اتاق آقای خلج قرار داشت، نزدیک می‌شوم. گریم و شبیه سازی خلج عالی است.

مژگان ربانی بازیگر نقش اشرف پهلوی

از جوانی تا دوران پیری این شخصیت، با 3 گریم متفاوت بازی کرده‌ام. البته بازسازی دوره‌های تاریخی به همراه لباس‌ها و گریم به تأثیرگذاری کار کمک فراوانی کرده است. به علاوه نحوه صدا، راه رفتن و دیگر جزئیات نیز به باورپذیری این کاراکتر یاری رسانده اند. 

* عکس‌العمل‌های مردم نسبت به نقش شما و سریال چگونه است؟ 

من کارهای تلویزیونی در حال پخش داشتم؛ اما برای سریال «معمای شاه» برخورد مردم گسترده است. چرا که نقش اشرف خیلی پررنگ‌تر از کارهای دیگر من است. مردم خیلی زود من را می‌شناسند و سریع درباره سریال و نقش اشرف پهلوی صحبت می‌کنند که چقدر شبیه اشرف بازی کردم. 


* نظر خانواده شما درباره بازی در این سریال چطور بود ؟ 

همیشه از خانواده‌ام سپاسگزارم که مشوق من بودند. تمام مدت تصویربرداری سریال معمای شاه مادرم فوق العاده به من محبت کرد. با توجه به ساعت کاری که داشتیم، صبح ها قبل از اینکه سرویس بیاید، مادرم صبحانه آماده می کرد. به خاطر محبت‌هایش تشکر می‌کنم. هر زمانی که نقش جدیدی را می پذیرم، خانواده‌ام انگار صاحب آن نقش هستند و نسبت به نقش من حساسند.


* با توجه به طولانی بودن نقش نگه داشتن راکورد سخت بود؟

نگه داشتن راکورد زمانی که پشت سر هم سرکار بودیم، مشکلی نداشت. اما زمانی که فاصله پیش می‌آمد ممکن بود، از فضا دور شویم. خوشبختانه برای من این اتفاق رخ نداد. 

* در حال حاضر، مشغول کار جدیدی هستید؟

در حال حاضر مشغول کار جدیدی نیستم و برای اجرای یک تئاتر تمرین می‌کنم. 

* دلیل حضور کم شما در سینما چیست؟ 

پیشنهاد خوبی نداشتم. شاید برای کارگردان های جدید ناشناخته هستم.

* وضعیت سینما را چطور می‌بینید؟

به نظر من سینما در حال حاضر در ایران رو به پیشرفت است. به خصوص امسال که تماشاگر به اهمیت سینما پی برده است و استقبال بیشتری می کند. همچنین کارگردان‌هایی که به تازگی مشغول کار شدند، با انگیزه و پر انرژی به دنبال سوژه های جدید می‌روند.

* وضعیت ورود جوانان به عرصه بازیگری نسبت به گذشته چه تفاوتی دارد؟ 

ورود به سینما نسبت به گذشته خیلی راحت شده است. البته من این مسئله را تایید نمی‌کنم، چراکه همچنان علاوه بر توان بازیگری، اطلاعات و تحصیلات هم باید باشد. 

مژگان ربانی بازیگر نقش اشرف پهلوی
* کلام پایانی؟

من از تیم ساخت سریال «معمای شاه» واقعا تشکر می‌کنم. همه اعضای حرفه‌ای، صبور و دوست داشتنی گروه در طی این چند سال زحمت کشیدند و از این جهت خیلی قابل تقدیر هستند.



گفتگو از الهام قبادی 

گزارش خبرنگار حوزه رادیو تلویزیون گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان