به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



دوشنبه، آذر ۲۹، ۱۳۹۵

حمله به اتوبوس های ساکنان مناطق تحت محاصره شورشیان در سوریه

اتوبوس‌های مورد حمله راهی روستاهای شیعه‌نشین برای تخلیه ساکنانآن بودند 

سازمان نظارت بر وضعیت حقوق بشر سوریه مستقر در لندن روز یکشنبه گزارش داد اتوبوس‌هایی که برای خروج مردم دو روستای شیعه نشین کفریا و فوعه به منطقه رفته بود، هدف حمله قرار گرفتند و برخی از آنها به آتش کشیده شدند.
بنا به اعلام این سازمان، پنج اتوبوس در مسیر دو روستای شیعه نشین روز یکشنبه ۲۸ آذر هدف حمله قرار گرفته و به آتش کشیده شدند. به گفته شبکه تلویزیونی «میادین»، گروه موسوم به جبهه النصره این حملات را انجام داده است. این گروه هنوز مسوؤلیت حملات را به عهده نگرفته است. برخی مخالفان می گویند شاید نیروهای دولتی نیز در این کار دست داشته اند.
گفته می‌شود تخلیه زخمی‌های این دو روستای شیعه نشین که در محاصره مخالفان دولت هستند، شرط حامیان دولت سوریه برای خروج مخالفان از شرق حلب است.
در همین حال، به گزارش رویترز، یک فرمانده شبه نظامیان حامی بشار اسد یکشنبه گفت که هنوز کشورهایی که روی شورشیان نفوذ دارند می‌توانند راه حلی بیابند تا تخلیه شورشیان از حلب که به تاخیر افتاده، انجام شود. این در حالی است که رویترز پیشتر در این روز به نقل از یک رسانه دولتی گفته بود شماری از سکنه شرق حلب که در محاصره نیروهای حامی بشار اسد است، با اتوبوس از این منطقه خارج شدند.
روز شنبه گزارش شده بود که خروج مردم از مناطق تحت محاصره نیروهای دولتی در حلب متوقف شده است.
منابع دولتی در سوریه یک روز پس از توقف عملیات خروج ساکنان شرق حلب، خبر از ورود اتوبوس‌ها به این منطقه و از سرگیری روند خروج مخالفان، همزمان با خروج زخمی های ساکن دو روستای شیعه‌نشین، دادند.
شرق حلب که حدود چهار سال در کنترل مخالفان دولت بشار اسد بود، هفته گذشته تقریبا به طور کامل به تصرف نیروهای دولتی درآمد. دولت سوریه و مخالفان آن توافق کردند که ضمن برقراری آتش بس، شورشیان و خانواده‌های آنها امکان خروج از شرق حلب و انتقال به مناطق دیگر تحت کنترل مخالفان دولت را بیابند. به گفته شورشیان روند انتقال به دلیل شرط ایران برای خروج همزمان زخمی ها از دو روستای حامی دولت، کفریا و فوعه، متوقف شده بود.
خبرگزاری رویترز روز یکشنبه گزارش داد که صلیب سرخ جهانی نسبت به بازگشت اتوبوس‌ها و از سرگیری خروج ساکنان شرق حلب ابراز امیدواری کرده است.
بنابراین گزارش حدود ۱۵ هزار نفر از ساکنان شرق حلب برای خروج از حلب انتظار می کشند که برخی از آنها در میدانی منتظر ورود اتوبوسها به این منطقه از شهر هستند.
از سوی دیگر، شورای امنیت سازمان ملل متحد قرار است روز یکشنبه در باره پیش نویس یک قطعنامه پیشنهادی کانادا تصمیم بگیرد که مشخص خواهد ساخت آیا بازرسانی را برای نظارت بر عملیات خروج مردم از شرق حلب، اعزام کند یا خیر. هر چند که مسکو پیشاپیش با چنین قطعنامه ای مخالفت کرده است.
با این حال، فرانسه نیز پیشنهاد داده است تا نظارت بین‌المللی بر روند خروج از حلب، عملیات اضطراری ارسال کمک و حفاظت از غیرنظامیان صورت بگیرد.
این کشورها نگران وخیم تر شدن بحران انسانی در شرق حلب و اطراف آن هستند.

صدای آمریکا