به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



جمعه، دی ۰۳، ۱۳۹۵

بشار اسد "فتح دوباره" حلب را پیروزی سوریه، ایران و روسیه خواند

بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه روز پنج‌شنبه ۲۲ دسامبر/ ۲ دی، «فتح دوباره حلب» توسط ارتش سوریه را یک پیروزی برای دولت این کشور و همچنین برای حامیان آن از جمله روسیه و ایران دانست.

بشار اسد در دیدار با حسین جابری انصاری، معاون عربی و آفریقایی وزارت امور خارجه ایران، با اشاره به تمایل خود برای در دست داشتن قدرت آینده در سوریه، تصرف دوباره "حلب" را یک «گام اساسی» در مسیر مبارزه با «تروریسم» در سوریه و ایجاد شرایط مناسب برای پایان دادن به جنگ در کشورش خواند.
خبرگزاری فرانسه در گزارشی یادآوری کرده که اسد و متحدانش برای اینکه این پیروزی را جشن بگیرند، باید منتظر پایان تخلیه شرق "حلب" بمانند.
کمیته بین‌المللی صلیب سرخ، می‌گوید که بیش از ٤ هزار شورشی، روز پنج‌شنبه ۲۲ دسامبر/ ۲ دی‌ماه از شرق حلب خارج شد‌ه‌اند. براساس آمار این کمیته، طی یک هفته گذشته ٣٤ هزار نفر غیرنظامی و شورشی از شرق حلب خارج شدند.
شرق حلب که از سال ۲۰۱۲ در دست شورشیان است، طی هفته‌های گذشته به محاصره ارتش سوریه درآمده است.
"جان اِگلند" مشاور ارشد فرستاده سازمان ملل در امور سوریه، از عملیات تخلیه حلب اظهار خوشوقتی کرده و گفت، این عملیات «کمتر از آنچه که تصور می‌شد، اسفبار بود.».
"استفان دومیستورا" فرستاده ویژه سازمان ملل در امور سوریه نیز بر لزوم یک آتش‌بس طولانی و یک راه‌حل سیاسی در مورد شهر اِدلب، تأکید کرد تا از تبدیل این شهر به «حلب آینده» جلوگیری کند.
پایان تخلیه شرق حلب، پنج‌شنبه یا جمعه؟
"احمد کارا علی" یک سخنگوی گروه "احرارالشام"، روز پنج‌شنبه ۲۲ دسامبر اعلام کرده که هنوز چند هزار غیرنظامی و شورشی در حلب باقی مانده‌اند.
وی همچنین خروج ۴ هزار شورشی را طی ۲۴ ساعت گذشته بوسیله تقریباً ۲۰ اتوبوس و بیش از ۶۰۰ خودروی شخصی به مقصد حومه غربی حلب و نیز حومه اِدلب، تائید کرد.
"منیر السیال" رئیس شاخه سیاسی "احرارالشام" نیز اعلام کرده که اگر اختلالی در روند تخلیه شرق حلب به وجود نیاید، این عملیات روز پنج‌شنبه پایان خواهد یافت.
اما سخنگوی کمیته بین‌المللی صلیب سرخ، با احتیاط بیشتری درباره میزان تخلیه حلب آمار داده است. به گفته "کریستا آرمسترونگ" تخلیه این منطقه «تمام روز و شب پنج‌شنبه و بدون شک جمعه ادامه خواهد یافت».
"استفان دومیستورا" نیز روز پنج‌شنبه ۲۲ دسامبر را در روند تخلیه حلب «روزی حساس» خواند که قرار است زیر نظر نمایندگان سازمان ملل صورت گیرد.
خبرگزاری فرانسه، نوشته که ۳۱ ناظر از سوی سازمان ملل برای نظارت بر روند تخلیه حلب در محل حضور یافته‌اند.
یکی از ناظران حاضر در حلب گفته است: «روند تخلیه ادامه دارد و ناظران همچنان در محل هستند. حدود ٣٠٠ خودروی شخصی، طی چهارشنبه شب و صبح پنج‌شنبه از این منطقه خارج شدند."
از سوی دیگر به نظر می‌رسد بارش برف و دشواری‌های ناشی از کمبود امکانات موجب کندی روند خروج افراد از این شهر شده است. تعدادی از کسانی که موفق به ترک حلب شده‌اند، در مراکز سازمان بشردوستانه "مرسی کورپس" در غرب این شهر سکونت یافته‌اند.
"کریستی دیلِی فیلد" یکی از مسئولان سازمان "مرسی کورپس"، درباره وضعیت این افراد به رادیو بین‌المللی فرانسه چنین گفت: «سازمان ما تاکنون بیش از ۵هزار نفر را در مراکز واقع در غرب حلب جای داده است. ما در مناطق روستائی مستقر هستیم».
وی افزود: «نخستین حرف کسانی که نزد ما می‌آیند این است که از سرما رنج می‌برند. اینجا درجه حرارت در حال حاضر صفر درجه است و بسیاری از مردم ساعت‌ها در اتوبوس‌ها می‌نشینند تا امکان حرکت فراهم شود».
ارتش روسیه: مرگ ۳۵هزار شورشی در بمباران‌های حلب
در حالی که نیروی هوائی روسیه، از سپتامبر گذشته بمباران‌های شدیدی را علیه شورشیان در شرق حلب آغاز کرده، طی چند هفته گذشته ارتش بشار اسد این منطقه را محاصره کرده است.
ارتش روسیه می‌گوید که از زمان آغاز بمباران‌های این کشور در شرق حلب تاکنون، ۳۵ هزار شورشی کشته‌شده‌اند.
"سرگئی چویگو" وزیر دفاع روسیه، روز پنج‌شنبه ۲۲ دسامبر/ ۲ دی ماه اعلام کرد: «از سپتامبر گذشته و شروع بمباران‌های حلب، نیروی هوائی روسیه ۱۷ هزار و ۸۰۰ حمله هوائی انجام داده که شامل: ۷۱ هزار حمله به زیرساخت‌های تروریست‌ها و نیز از بین‌بردن ۷۲۵ کمپ آنها بوده است، همچنین ۴۰۵ کارخانه و کارگاه ساخت مواد منفجره، و یکهزار و ۵۰۰ تشکیلات نظامی از بین رفته‌اند، و ۳۵ هزار شورشی شامل ۲۰۴ فرمانده آنان نیز در نتیجه این حملات کشته شده‌اند».
تخلیه این منطقه از غیرنظامیان از پنج‌شنبه ۱۵ دسامبر/ ۲۵ آذر و پس از توافق طرف‌های درگیر در این کشور صورت گرفته.
عملیات تخلیه شرق حلب، در حالی صورت می‌گیرد که پس از فتح این منطقه توسط ارتش سوریه، چیزی جز ویرانه باقی نمانده است.
حلب تا پیش از درگیری‌های چند ماه اخیر، دومین شهر مهم سوریه و پایتخت اقتصادی آن محسوب می‌شد و فتح دوباره آن، پیروزی بزرگی برای دولت سوریه محسوب می‌شود.
رادیو فرانسه