به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



پنجشنبه، دی ۰۹، ۱۳۹۵

پايان يك ديكتاتور

صدام حسین و دختر بزرگش رغد  

 ١٠ سال از اعدام صدام حسین می‌گذرد؛ درحالی‌که وارد شدن خسارت ٢,٥‌ میلیارد‌دلاری به عراق و آوارگی دست‌کم یک‌ میلیون نفر را در پي داشته است. به‌تازگی دختر بزرگش «رغد» با سی‌ان‌ان گفت‌وگو کرده است. 

اولین گفت‌وگوی اختصاصی دختری که بسیاری، از طرفداری‌اش از ترامپ متعجب بودند و معتقدند او به داعش کمک می‌کند. البته این تنها مطلب پرطرفدار نبود. تحلیلی که یک مأمور قدیمی سیا نوشته بود، بیش از ٥٠‌ هزار بار بازنشر شده و سه هزار کامنت درباره‌اش نوشته شده است. مطلبی در دیلی‌میل براساس کتاب مأمور سابق سیا -جان نیکسون- که معتقد است تمام رفتاری که با این دیکتاتور انجام شده، اشتباه است. این مأمور، صدام را به همراه یک گروه از مخفیگاهش بیرون کشیده بود. به‌هرحال او با استناد بر آخرین تحقیقات‌ به این نتیجه رسیده بود که صدام به آن وحشتناکی که می‌گفتند، نیست. این اتفاقی بود که چندی پیش تونی بلر، نخست‌وزیر وقت که در حمله به عراق با آمریکا شریک بود، به آن اعتراف کرد؛ «مسئولیت کامل اشتباهات جنگ عراق را می‌پذیرم».

در گفت‌وگوی سی‌ان‌ان با رغد چند نکته متفاوت وجود داشت. او از آخرین گردهمایی خانوادگی با پدرش برای دادن امیدواری و تأکید بر مقاوم‌بودن خانواده گفته است. در روز عید قربان ٢٠٠٦ خانواده صدام حسین در خانه رقد در اردن جلوی تلویزیون نشسته بودند تا اعدام پدرشان را ببینند. لحظه‌ای که رقد نتوانست آن را ببیند و هنوز هم از یادآوری‌اش ناراحت می‌شود. 


رغد به این متهم است که از داعش حمایت می‌کند، نکته‌ای که خود او آن را رد می‌کند و می‌گوید از هیچ گروهی که چنین رفتارهایی دارند، حمایت نمی‌کند. این اتفاق در حالی می‌افتد که رئوف عبدالرحمان، قاضی عراقی که حکم اعدام صدام را در سال ٢٠٠٦ صادر کرد، به وسیله تروریست‌های داعش دستگیر و به دست آنها اعدام شد. مرگ وی از طرف دولت بغداد تأیید نشده؛ اما مقام‌ها دستگیری وی را رد نکرده‌اند. او در حال فرار مخفیانه با لباس مبدل از عراق بود که موفق نشد. بسیاری این اعدام را اقدامی تلافی‌جویانه برای اعدام صدام می‌دانند. به‌گونه‌ای می‌توان گفت که حکم‌گیرنده و حکم‌دهنده هر دو كشته شده‌اند. هرچند صدام در تمام مدت دادگاه خود را رئیس‌جمهوری سخت‌گیر عراق می‌دانست و دادگاه را نمایشی و دست‌اندرکاران دادگاه را عاملان آمریکا می‌دانست. خانواده‌اش برای او یک تیم شامل وکلای برجسته تشکیل داد؛ اما بعد از مشخص‌شدن حکم اعدام، تیم وکلا از هم پاشیده شد. او مدت‌ها مخفی شده بود و وقتی او را ژولیده پیدا کردند، هویتش با آزمایش دی‌ان‌ای (DNA) تأیید شد. 

ملک‌حسین، شاه اردن، از دوستان صمیمی صدام و مشوق او بود. 
صدام حسین ۹ دی ۱۳۸۵ در ساعت ٦:٠٧ به وقت محلی در اردوگاه عدالت که منطقه‌ای محافظت‌شده در شمال بغداد است، اعدام شد. در هنگام اعدام او مقتدی‌صدر حضور داشت. حاضران خونسردی صدام را در لحظه اعدام تحت ‌تأثیر دارو می‌دانند و طرفدارانش نشانه شجاعت. او تشهد خود را خواند و جنازه‌اش با هلیکوپتر به دفتر نوری مالکی منتقل شد. هرچند مدت‌ها محل دفنش مشخص نبود؛ اما در نهایت جنازه او را برای تدفین در روستای محل تولدش به نام العوجه در تکریت به سران عشیره بوناصر تحویل دادند. جسد او در نزدیکی فرزندانش قصی و عدی به خاک سپرده شد.  بعد از ورود داعش آرامگاه صدام حسین نابود شد.  دختر صدام حسین در آرزوی بازگشت به کشورش است؛ کشوری که آن را مدرن، پیشرفته و امیدوار می‌داند؛ اتفاقی که شاید هرگز رخ ندهد. 
شرق