به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



شنبه، آذر ۲۷، ۱۳۹۵

«در سال ۲۰۱۶ نزدیک به ۷۲۰۰ پناهجو جان خود را از دست دادند»

به‌گفته «سازمان بین‌المللی مهاجرت» (IOM) نزدیک به هفت هزار و ۲۰۰ پناهجو و مهاجر از آغاز سال جاری میلادی تاکنون کشته و یا ناپدید شده‌اند. این تعداد نسبت به سال گذشته ۲۰ درصد افزایش داشته است.

«سازمان بین‌المللی مهاجرت» این آمار را روز جمعه ۱۶ دسامبر / ۲۶ آذر در یک بیانیه اعلام کرد و افزود از هفت هزار و ۱۸۹ نفری که تا شامگاه پنج‌شنبه ۱۵ دسامبر / ۲۵ آذر مرگ و یا مفقود شدنشان ثبت شده، چهار هزار و ۸۱۲ نفر در راه عبور از دریای مدیترانه برای رسیدن به ایتالیا، یونان، اسپانیا و قبرس جان خود را از دست داده‌اند.
این آمار نشان می‌دهد که به‌طور میانگین در سال ۲۰۱۶ روزانه ۲۰ نفر از پناهجویان کشته شده‌اند که با در نظر گرفتن روزهای باقی مانده تا پایان سال می‌تواند ۲۰۰ تا ۳۰۰ مورد مرگ دیگر به آمار افزوده شود.
از آغاز سال جاری میلادی دریای مدیترانه گذرگاه حدود ۳۶۰ هزار نفر از متقاضیان پناهندگی بوده است. این گذرگاه با ۶۰ درصد مفقودی خطرناکترین راه عبور پناهجویان است.
بنا به اطلاعاتی که «سازمان بین‌المللی مهاجرت» روز جمعه دریافت کرده، در این روز ۸۸ نفر پس از غرق شدن یک قایق حامل ۱۱۴ مسافر پناهجو در سواحل شهر «زاویه» واقع در شمال شرق لیبی، ناپدید شده‌اند. این اطلاعات از سوی منابع لیبی تأیید نشده است.
«سازمان بین‌المللی مهاجرت» همچنین تأکید کرده که شمار پناهجویانی که جان خود را در دیگر نقاط جهان از دست داده‌اند نیز افزایش داشته است، به‌ویژه در شمال و جنوب آفریقا، در آمریکای مرکزی و آمریکای لاتین و در مرز مکزیک و آمریکا.
کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان در آبان‌ماه سال جاری شمار پناهجویان کشته‌شده در دریای مدیترانه از آغاز سال جاری میلادی را بی‌سابقه دانسته و گفته بود ۳۸۰۰ پناهجو در این مسیر جان خود را از دست داده‌اند.
رادیو زمانه