به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



سه‌شنبه، آذر ۳۰، ۱۳۹۵

حمله برلین: کشته‌شدگان تا کنون ۱۲ نفر و مجروحان ۴۸ نفر

مظنون دستگیرشده پناهجویی با چندین هویت است 
یک کامیون با حمله به بازار کریسمس در شهر برلین، پایتخت آلمان، مردم را زیر گرفت.

به گزارش رسانه‌های آلمان، فرد مظنون به راننده کامیون که از سوی پلیس دستگیر شده، تبعه پاکستان و پناهجویی با چندین هویت است. او سال گذشته از مسیر بالکان وارد آلمان شده است.

 فرد مظنونی که در ارتباط با حمله به بازار کریسمس برلین بازداشت شده، از چندین هویت استفاده کرده است. از این رو به سختی می‌توان به هویت دقیق او پی برد. خبرگزاری آلمان همچنین گزارش داده که فرد مزبور در یکی از اقامتگاه‌های پناهجویان در آلمان به سر می‌برده است.



شهردار نیس در فرانسه حمله مرگبار کامیون به بازار کریسمس در برلین را به سوءقصد تروریستی نیس شبیه دانسته است. او در پیامی در شبکه توئیتر از "عملکردی یکسان، خشونت کورکورانه یکسان و تنفری یکسان از انسان‌های خوشبخت" سخن گفت. در جریان سوءقصد نیس که در ۱۴ ژوئیه سال جاری میلادی روی داد، کامیونی به توده‌ای از مردم حمله کرده و و با زیر گرفتن آنان ۸۴ نفر را در کام مرگ فرو برده بود.


شبکه رادیویی rbb با استناد به محافل امنیتی آلمان گزارش داد که فرد مظنونی که توسط پلیس در ارتباط با حمله برلین بازداشت شده و راننده کامیون بوده است، اهل پاکستان است. گفته می‌شود که او در تاریخ ۳۱ دسامبر سال ۲۰۱۵ از طریق شهر مرزی پاسائو وارد خاک آلمان شده و همچنین در طی یک سال گذشته چند بار مرتکب جرائمی کوچک شده بوده است.

پیام پلیس برلین

پلیس برلین بامداد روز سه‌شنبه (۲۰ دسامبر/ ۳۰ آذر) با انتشار پیامی در توییتر نوشت که تمامی عملیات پلیس در رابطه با "حمله تروریستی احتمالی" در میدان برایت‌شاید این شهر با شدت تمام و مراقبت‌های ضروری در جریان است.

مقامات پلیس شامگاه دوشنبه گفته بودند که نمی‌توانند با قطعیت حادثه رخ‌داده را "تروریستی" ارزیابی کنند. 

در این میان تحقیقات بیشتر پلیس حاکی از آن بوده است که مردی که جسدش در کامیون پیدا شده، به هنگام رانده شدن خودرو به میان جمعیت پشت فرمان حضور نداشته است. هویت این مرد لهستانی اعلام شده است. کامیون مورد نظر نیز در لهستان پلاک شده و متعلق به یک شرکت حمل و نقل لهستانی است.

وزیر امور داخلی ایالت نوردراین وستفالن با استناد به اطلاعات به دست آمده حمله برلین را "اقدامی تروریستی" ارزیابی کرده و ازتقویت حضور نیروهای پلیس در بازارهای کریسمس این ایالت خبر داد.

به گفته رالف یگر، نیروهای پلیس در صورت لزوم با جلیقه‌های ضدگلوله و مسلسل دستی در میان جمعیت گشت‌زنی خواهند کرد. با این حال پلیس برلین هنوز با قطعیت از تروریستی بودن این حمله سخن نگفته است.

توماس دمزیر، وزیر کشور آلمان شامگاه دوشنبه در مصاحبه با شبکه اول تلویزیون آلمان گفت که در حال حاضر مایل نیست از کلمه "حمله تروریستی" استفاده کند "با اینکه بسیاری از شواهد دال بر صحت این موضوع دارند".

یکی از مقامات شرکت حمل و نقلی که کامیون مورد نظر به آن تعلق داشته به یک وبسایت خبری گفته که داده‌های جی‌پی‌اس کامیون نشان داده که خودرو در روز دوشنبه سه مرتبه استارت زده شده است. به گفته رئیس این شرکت حمل و نقل "به نظر می‌رسد یک نفر با تلاش برای روشن کردن کامیون قصد تمرین راندن با آن را داشته است".

به گفته رئیس این شرکت لهستانی، آخرین بار راننده لهستانی این کامیون در ساعت ۱۶ روز دوشنبه (۱۹ دسامبر) با او تماس گرفته و گفته است که باری که از مبدأ ایتالیا حمل می‌شده باید روز سه‌شنبه در برلین تحویل داده شود و او خودروی باری را روبروی شرکت مقصد پارک کرده است. راننده کامیون ظاهرا گفته بود که این محله پر از مسلمان است و تنها آلمانی همان مسئول شرکت مقصد است.

در ساعت ۱۹:۳۴ دقیقه خودرو بار دیگر روشن شده و حدود ساعت ۲۰ جمعیت در بازار کریسمس را زیر گرفته است.

صاحب شرکت حمل و نقل پیش‌تر گفته بود که از عصر روز دوشنبه هیچ‌تماسی با راننده خودرو نداشته است.

شمار کشته‌شدگان این واقعه تا کنون ۱۲ نفر اعلام شده است. پلیس شامگاه دوشنبه یک مظنون را در نزدیکی محل وقوع حادثه دستگیر کرده است. 

خبرگزاری آلمان