به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



پنجشنبه، آذر ۲۵، ۱۳۹۵

سامانتا پاور خطاب به ایران، روسیه و دولت اسد: شرم نمی کنید؟

 شما مسئولیت بی‌رحمی‌های حلب را برعهده دارید. (ویدئو)
سامانتا پاور، سفیر دایم آمریکا در سازمان ملل 

جلسه فوق‌العاده شورای امنیت سازمان ملل متحد برای بررسی اوضاع حلب شامگاه سه شنبه ۱۳ دسامبر برگذار شد.
بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل در سخنرانی خود در این جلسه اظهار داشت، سازمان ملل گزارش‌های وحشتناکی از رنج غیرنظامیان در حلب دریافت کرده و همه باید هر چه در توان دارند برای توقف کشتار موجود در آنجا به کار بگیرند. در روزها و ساعات اخیر تنها شاهد تلاش گسترده دولت سوریه و هم‌پیمانانش درباره پایان دادن به رنج داخلی در این کشور بودیم اما از طریق پیروزی نظامی گسترده.
بان کی مون در عین حال اذعان کرد که شورای امنیت در حل مساله سوریه شکست خورده و افزود: همگی ما شکست خوردیم و ملت سوریه را تنها گذاشتیم. شورای امنیت به مسئولیت خود در حفظ صلح عمل نکرد.
وی از رژیم‌های اسد، روسیه و ایران خواست به قوانین بین‌المللی احترام بگذارند.

سخنان نماینده آمریکا
سامانتا پاور، سفیر دایم آمریکا در سازمان ملل در این نشست با یادآوری وضعیت وخیم انسانی در شهر حلب، حکومت بشار اسد و رژیم‌های روسیه و ایران را به ارتکاب جنایت جنگی علیه غیر نظامیان ساکن در این شهر متهم کرد.
او با اشاره به اینکه وضعیت حلب بسیار شبیه به تراژدی‌های انسانی دهه های اخیر از جمله کشتار سربرنیتسا، روآندا و حلبچه شده است؛ تاکید کرد یاد و خاطره این کشتار برای دهه‌ها در اذهان جهانی باقی خواهد ماند.

نماینده آمریکا در ادامه خطاب به رژیم‌های روسیه، ایران و اسد گفت: 
«واقعا آیا شما از آنچه در حلب می‌کنید شرم نمی‌کنید؟»
پاور گفت:  «وقتی غیرنظامیان موفق می‌شوند از دشواری‌ها و از خطوط مقدم عبور کنند، آژانس‌های اطلاعاتی سوریه افراد را کنار می‌کشند و آن‌ها را در خطوط مقدم وادار به خدمت نظامی می‌کنند و یا احتمالا آن‌ها را به‌‌ همان زندان‌هایی می‌فرستند که ما می‌دانیم رژیم اسد در آن (زندان‌ها) اقدام به شکنجه و اعدام بازداشتی‌ها می‌کند.»


سامانتا پاور
نماینده آمریکا در سازمان ملل گفت: 
«با توجه به این گزارش‌ها، ما به دیگران و به خصوص دبیرکل سازمان ملل و یکی از آخرین درخواست‌های او ملحق می‌شویم و بر درخواست خود از رژیم (اسد) و روسیه دوباره تاکید می‌کنیم که تهاجم خود به غیرنظامیان را متوقف کنند.»

پاور در ادامه گفت: ما از روسیه و اسد می‌خواهیم که اجازه ورود ناظران بی‌طرف بین‌المللی به شهر (حلب) را بدهند تا بر تخلیه امن مردمی که می‌خواهند این شهر را ترک کنند، نظارت داشته باشند، این مردم می‌ترسند که اگر تلاش کنند (شهر را تخلیه کنند) در خیابان هدف گلوله قرار خواهند گرفت.

نماینده آمریکا افزود: «ظاهرا رژیم اسد و روسیه، مصمم هستند تا وجب به وجب باقیمانده از حلب را به زور تصرف کنند و برایشان فرقی نمی‌کند که چه تعداد از اجساد افراد بی‌گناه روی هم انباشته می‌شود؟ 
ما همچنان اصرار داریم که به درخواست سازمان ملل متحد مبنی بر فراهم شدن دسترسی، تخلیه ایمن و منظم افراد پاسخ دهیم چون ما تمایل نداریم بپذیریم که مردان و زنان بیگنانه سلاخی شوند آن هم فقط به این علت ساده که در منطقه‌ای زندگی می‌کنند که مناقشه در آن وجود دارد.»

نماینده آمریکا در سازمان ملل در سخنان خود گفت: «خطاب به رژیم اسد، روسیه و ایران که سه عضو دخیل در فتح حلب هستند می‌گویم که شما با رد کردن تلاش‌های سازمان ملل و صلیب سرخ به منظور تخلیه افراد، مسئولیت این بی‌رحمی‌ها را برعهده دارید. شما به آندسته از شبه نظامیانی که بی‌گناهان را قتل عام می‌کنند، علامت می‌دهید که به کارشان ادامه دهند. انکار واقعیات باعث نخواهد شد که شما مبرا شوید.»
فعالان میدانی و منابع آگاه گزارش داده‌اند که نیروهای دولتی سوریه و متحدانشان شامگاه دوشنبه، دستکم ۲۰۰ تن را در چهار محله شرق حلب اعدام کردند. به گزارش شبکه تلویزیونی الحدث، بنا بر این گزارش ها، کادر پزشکی بیمارستان الحیات در محله کلاسه حلب، از جمله اعدام شدگان هستند. این افراد با شلیک گلوله اعدام شدند.
همچنین شبه نظامیان متحد نظام بشار اسد، ۹ کودک و ۴ زن را در محله الفردوس زنده سوزاندند. فعالان می‌گویند بیشتر اعدام‌ها توسط شبه‌نظامیان حزب‌الله لبنان صورت گرفته است.
شمار قربانیان غیرنظامی یک ماه اخیر حلب به ۱۱۳۸ نفر رسید.

باید باعث خجالت شما می شد
بخشی از سخنان سامانتا پاور، نماینده آمریکا در سازمان ملل