به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



پنجشنبه، دی ۰۹، ۱۳۹۵

سه عضو خانواده آتنا دائمی به دادسرای اوین احضار شدند

دو خواهر آتنا دائمی و یکی از دامادهای این خانواده، بایستی ظرف ۵ روز آینده در دادگاه حضور یابند.


به دنبال نامه سرگشاده "آتنا دائمی" از زندان اوین، سه عضو خانواده او از جمله دو خواهر و یک همسر خواهر او به دادسرای زندان اوین احضار شدند. آتنا دائمی مدافع حقوق بشر محبوس در بند زنان زندان اوین، در نامه سرگشاده خود که دیروز سه شنبه ۷ دی/ ٢٧ دسامبر منتشر شد، با شرح اتهامات مطرح شده توسط سپاه ثارالله در پرونده سازی جدید علیه خود، دفاعیه‌ای نوشته است. خانم دائمی در این نوشتار به رفتارهای غیرقانونی نیروهای بازداشت‌کننده خود و چگونگی پرونده سازی خلاف واقعیت آنان پرداخته است.
به گزارش خبرگزاری "هرانا"، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، سه شنبه هفتم دی ماه ۹۵، دو خواهر آتنا دائمی و یکی از دامادهای این خانواده، با احضاریه کتبی توسط بازپرس شعبه چهارم دادسرای اوین احضار شدند و بایستی ظرف ۵ روز آینده در این محل حضور یابند.
یک منبع نزدیک به خانواده دائمی با تأکید بر اینکه این شعبه بازپرسی همان شعبه‌ای است که پرونده جدید آتنا دائمی با اتهامات جدید شکایت سپاه ثارالله، تحت بررسی است، به هرانا گفته که «خواهران و داماد آتنا، هیچ کارِ غیرقانونی نداشتند و تنها هنگام بازداشت غیرقانونی آتنا در منزل پدری شان حضور داشته‌اند». این منبع همچنین گفته که پیش از این نیز برای تحت فشار قراردادن آتنا دائمی برای پدر و مادرش پرونده سازی شده بود.
"هرانا" متن کامل نامه سرگشاده آتنا دائمی را منتشر کرده است. در این نامه آتنا دائمی نوشته است: روز دوشنبه ۲۹ آذر ۹۵، به دادسرای اوین احضار شدم. سپاه ثارالله مجدداً به سرعت در عرض ۲۴ روز پرونده‌ای جدید برایم تشکیل داده با ۵ اتهام: «توهین به رهبری، نشر اکاذیب، توهین به مسئولان نظام، ممانعت از اجرای حکم قضایی و ضرب و شتم مأمور در حین انجام وظیفه». وی در این نامه توضیح میدهد که پس از آزادی وی به قید وثیقه، چگونه مأموران با ترفندهایی در صدد پرونده‌سازی جدید و توقیف وی بوده اند. او می‌گوید آنها از هر ترفند غیرقانونی و غیراخلاقی استفاده کرده‌اند.
آتنا دائمی می‌نویسد: روز ۵ شنبه ۴ آذر ۹۵ از دادگاه انقلاب شعبه ۳۶، با موبایلی که بنده بعد از آزادی از زندان تهیه کرده بودم و قاعدتاً نباید می دانستند اما می دانستند، تماس گرفته شد و گفتند جهت ارسال احضاریه اجرای حکم ۷ سال آدرس ندارند! و این در حالیست که در تمام مدتی که بنده با سند آزاد بودم، توسط مأموران امنیتی تحت نظر بودم. با این حال در کمال صداقت آدرس محل سکونت را اعلام کردم و اگر احضاریه را ارسال می کردند، از زمان تحویل آن می بایست طبق قانون، حداقل ۵ روز جهت معرفی خود به زندان فرصت بدهند. اما به جای احضاریه، ۲ روز بعد از آن تماس یعنی روز شنبه ۶ آذر۹۵، سه نفر (۲ مرد و یک زن) ساعت ۸،۳۰ صبح ارسال شدند! آتنا دائمی می‌گوید، پدر و مادرم که صاحب خانه هستند در مسافرت بودند. من، خواهرم و همسرش در خانه را باز کردیم و علت آمدن آنها و سپس حکم بازداشت را خواستیم. بی هیچ پاسخی به داخل آپارتمان و سپس خانه هجوم آوردند. من تازه از خواب بیدار شده بودم و فرصت حتی بیرون آمدن از اتاق را به من ندادند و جلوی درب اتاق خواب ایستادند و گفتند باید با ما بیایی! گفتم حکم یا کارت شناسایی نشانم بدهید. چندین و چندبار به آنها گفتم تا حکم را نشان من بدهند. از کجا باید می دانستم واقعاً مأمور هستند یا دزد و جنایتکارانی که نسبت به شرایط بنده آگاه بودند و جهت سوءاستفاده با الگوبرداری صحیح از مأموران سپاه به منزل ما هجوم آورده‌اند؟! پاسخ درخواست چندباره‌ام برای رویت حکم یا کارت شناسایی مأموران و حتی اختیار کردن پوشش مناسب، ضرب و شتم من و خواهرم و اقدام به استفاده از گاز فلفل بود. سریعاً با شماره ۱۱۰ تماس گرفتیم و ۲ مأمور آمدند. موضوع را برای آنها توضیح دادم و یکی از مأموران سپاه به آنها برگه‌ای نشان داد که خشم یکی از مأموران نیروی انتظامی را برانگیخت و گفت این برگه مجوز ورود به مخفیگاه متهم در تاریخ ۸ آذر است نه امروز. به چه دلیل ۲ روز زودتر برای بازداشت او آمده‌اید؟ و در ضمن اینجا مخفیگاه نیست بلکه منزل مسکونی و شخصی این خانواده است و همچنین گفت چرا شما سپاهیان هرگز بازداشت‌هایتان را با کلانتری محل هماهنگ نمی‌کنید؟
درآنجا فیلمی به من نشان دادند که به شدت مرا خشمگین کرد و آن فیلمی بود که در روز بازداشت به صورت پنهانی از منزلمان و اتفاقات آن روز گرفته شده است. خانه‌ای که حریم خصوصی من و خانواده ام است و این فیلم از من و خواهرم با پوششی نامناسب است. همانطور که گفتم این فیلم به صورت پنهانی و بدون مجوز و به صورت کاملاً غیرقانونی ضبط شده است، چرا که اگر مجوز داشتند نیازی به پنهان کردن دوربین نبود و می بایست دوربینی بزرگ و قابل رویت در دست گرفته و اقدام به ضبط می کردند. اما چرا پنهانی و غیرقانونی؟!
رادیو فرانسه