به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



یکشنبه، آذر ۲۸، ۱۳۹۵

یک ملک متعلق به مسیحیان ایران با اتهام جاسوسی به مالکان آن مصادره شد


دادگاهی در ایران به اتهام «جاسوسی برای آمریکا» حکم توقیف یک ملک متعلق به «شورای کلیساهای جماعت ربانی» ایران را صادر کرده است. این ملک در اختیار یک نهاد زیرمجموعه رهبر جمهوری اسلامی ایران قرار خواهد گرفت.
منصور برجی، یکی از فعالان حقوق مسیحیان در ایران با اعلام این خبر گفت که ملک ۱۰ هزار متری کلیسای «باغ شارون» متعلق به «جماعت پروتستان فارسی زبان» مصادره شده و در اختیار «ستاد اجرایی فرمان امام» قرار می‌گیرد.
به گفته او دادگاه به اتهام این که شورای کلیسای جماعت ربانی ایران با «سازمان سیا» ارتباط دارد، حکم مصادره این ملک را که حدود هشت میلیارد تومان قیمت دارد، صادر کرده است.
شورای کلیسای جماعت ربانی در سال ۱۳۵۳ و بعد از انقلاب در سال ۱۳۵۸ به عنوان یک نهاد کلیسایی در ایران به ثبت رسمی رسیده و این باغ در سال ۱۳۵۳ با هدایای مالی اعضای کلیسا خریداری شده است.
باغ شارون در خارج از شهر واقع شده و تا پیش از اعمال فشارهای امنیتی، در سال‌های گذشته به عنوان مکان برگزاری اردوهای مذهبی و تفریحی برای نوجوانان مسیحی استفاده می‌شده است.
منصور برجی همچنین به صدای آمریکا می‌گوید: «مصادره باغ شارون یک اتفاق ساده نیست. با این اتهام جاسوسی می‌توانند بعدتر کلیساها و املاک بیشتری را مصادره کنند و سران مسیحی را بازداشت کنند.»

وارتان آوانسیان، یکی از اعضای هیات مدیره کلیسای جماعت ربانی نیز که در ۱۳۹۲ ایران را ترک و اکنون در ترکیه به سر می برد به وبسایت کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایرن گفته است: «تا آنجا که من اطلاع دارم هیچ‌کدام از سران کلیسا در دادگاه شرکت نکرده‌اند و وکیلی نیز نداشته‌اند. نامه احضار به دادگاه و حکم برای سرایدار باغ فرستاده شده که یکی از مسیحیان فارسی زبان است و سال‌ها در این باغ زندگی می‌کند.»
در متن دادنامه شعبه سوم دادگاه انقلاب صادره در تاریخ ۳۰ تیرماه ۱۳۹۴ آمده است که شورای کلیسای جماعت ربانی «یکی از شاخه‌های کلیسای فیلادلفای آمریکا بوده که با بودجه آمریکا و بوسیله سازمان جاسوسی سیا برای نفوذ در کشورهای جهان اسلام خصوصا ایران تشکیل شده» است و با همین اتهام دستور به توقیف ملک داده است. این دادنامه در مرداد ماه امسال توسط دادگاه تجدید نظر تایید شد.
صدای آمریکا