به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



شنبه، اردیبهشت ۰۸، ۱۳۹۷

خبرگزاری رسمی کره شمالی دیدار رهبران دو کره را تاریخی خواند

دیدار تاریخی رهبران کره شمالی و کره جنوبی به امضای توافقی تاریخی منجر شد. هردو کشور بر سر خلع سلاح کامل اتمی توافق کردند. خانواده‌هایی که پس از جنگ دو کره از هم جدا شده بودند می‌توانند به یکدیگر ملحق شوند.

 کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی و مون جه‌این، رئیس‌جمهوری کره جنوبی، روز جمعه ۲۷ آوریل (۷ اردیبهشت) در منطقه مرزی "پان‌مون‌جوم" پس از دیدار با یکدیگر بیانیه مشترکی صادر کردند. در این بیانیه که رهبران دو کشور آن را امضا کردند تصریح شده که هردو کشور برنامه اتمی‌شان را به طور کامل متوقف خواهند کرد.
این دو مقام بلندپایه سیاسی پس از امضای بیانیه مشترک این دیدار تاریخی، یکدیگر را در برابر دوربین رسانه‌ها در آغوش کشیدند. رئیس‌جمهوری کره جنوبی نیز از یک "دوره جدید صلح" سخن گفت و تاکید کرد که "راه بازگشتی وجود ندارد".
در بیانیه مشترک رهبران دو کره، تاکید شده که هدف از این ملاقات رسیدن به "یک شبه جزیره کره عاری از سلاح اتمی" از طریق خلع سلاح کامل اتمی است. همچنین هردو کره مصمم هستند تا تمامی دشمنی‌ها و مناقشات نظامی علیه یکدیگر در خاک، آب و هوا را متوقف کنند.
رهبران کره شمالی و جنوبی  همچنین خواهان آن شدند تا برنامه‌های بشردوستانه مشترکی را از سر بگیرند، مانند ترتیب دادن برنامه ملاقات بین خانواده‌هایی که در اثر جنگ دو کره از هم پاشیده شدند.
رهبر کره شمالی تاکید کرد که کره شمالی و جنوبی برادر هستند و دیگر نباید جدا از هم زندگی کنند.
در روز اول ماه مه (۱۱ اردیبهشت) تمامی اقدامات ستیزه‌جویانه میان دو کشور متوقف خواهد شد، مثل بلندگوهای اخطار در مرز میان دو کشور و پخش اعلامیه در منطقه غیرنظامی DMZ.
تأسیس "منطقه صلح"
در جریان جنگ بین کره‌ شمالی و کره ‌جنوبی در سال ۱۹۵۳ میلادی در پیشنهادی که از طرف سازمان ملل به دو کشور شد، قرار بر این شد که در میان مرز دو کشور قسمتی را به عنوان منطقه غیرنظامی یا DMZ) Demilitarized Zonee) انتخاب کنند تا مردم بتوانند از آن برای زندگی و امرار معاش بدون وارد شدن به ساختار نظامی دو کره استفاده کنند.
در بیانیه مشترک رهبران دو کره تاکید شده که این منطقه در آینده به منطقه صلح تبدیل شود.
رهبران کره شمالی و جنوبی همچنین توافق کردند که درباره راه‌های رفع تنش، گفت‌وگوهای نظامی به طور مرتب میان دو کشور برقرار شود. این گفت‌وگوها بایستی در سطح وزرای دفاع و ژنرال‌های نظامی صورت گیرد.
در بیانیه مشترک همچنین تاکید شده که دو کشور قصد دارند به طور فعال برای بازسازی یک سیستم صلح پایدار با یکدیگر همکاری کنند. در بیانیه آمده است که این سیستم صلح پایدار باید بتواند یک وظیفه خطیر تاریخی را به انجام برساند، رسالتی که دیگر قابل تأخیر نیست.
در بیانیه میان دو کره آمده است: «ما تصریح می‌کنیم که دیگر جنگی در شبه جزیره کره اتفاق نخواهد افتاد.» 

دویچه وله