به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



چهارشنبه، اردیبهشت ۰۵، ۱۳۹۷

پس از اعتراضات گسترده مردمي نخست‌وزير ارمنستان استعفا داد

سرژ سركيسيان، نخست‌وزير ارمنستان پس از چند روز اعتراضات گسترده خياباني عليه حضور وي در اين سمت، استعفا داد.
اپوزيسيون ارمنستان آقاي سركيسيان را متهم كرد كه قصد دارد قدرت خود را پس از رياست‌جمهوري در سمت نخست‌وزيري ادامه دهد و به شكل مادام‌العمر در قدرت باقي بماند؛ موضوعي كه موجب اعتراضات سراسري در اين كشور شد. او گفت: اعتراضات خياباني عليه من است و من تقاضاي شما را برآورده مي‌كنم. زمان دقيق اعمال اين استعفا هنوز مشخص نيست. با اين حال خبر استعفاي سركيسيان در حالي منتشر شد كه دقايقي قبل از آن خبر رسيد كه نيكول پاشينيان، رهبر مخالفان از زندان آزاد شده است. پاشينيان در روز يكشنبه پس از يك سخنراني تلويزيوني به همراه آقاي سركيسيان دستگير شد.

بيانيه سركيسيان در بيانيه‌اي كه در وبسايت شخصي‌اش منتشر كرد، گفت: من براي آخرين بار به عنوان رهبر كشور و رييس دولت با مردم سخن مي‌گويم. وي افزود: سخنان نيكول پاشينيان درست بود و من اشتباه كردم. اين وضعيت چندين راه‌حل دارد كه من در هيچ‌يك از اينها نخواهم بود. من از مقام نخست‌وزيري كشور خارج مي‌شوم. لازم به ذكر است در تظاهرات سراسري مردم ارمنستان كه روز دوشنبه برگزار شد، صدها تن از سربازان ارتش نيز به مخالفان سركيسيان پيوستند اين در حالي بود كه طي روزهاي اخير از سوي وزارت دفاع هشدارهاي متعددي منتشر شد كه عنوان مي‌كرد سربازاني كه به صف معترضان بپيوندند مجازات خواهند شد. لازم به ذكر است در سال ٢٠١٥ ارمني‌ها در يك رفراندوم شركت كردند كه ساختار را از رياست‌جمهوري به پارلماني تغيير دهند و قدرت از رياست‌جمهوري گرفته شود و به نخست‌وزير برسد. سركيسيان مي‌خواست پس از پايان رياست‌جمهوري دفتر خود را به نخست‌وزيري منتقل كند. اين در حالي بود كه او قسم خورده بود اين كار را نخواهد كرد ولي پس از انتخابات پارلماني اعلام كرد كه قصد دارد در سمت نخست‌وزير فعاليت كند و پارلمان نيز وي را رسما تاييد كرد و اعتراضات خياباني آغاز شد. در حال حاضر به نظر مي‌رسد مردم موفق شدند سركيسيان را از قدرت خارج كنند.