به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



چهارشنبه، شهریور ۲۱، ۱۳۹۷

فینال جنجالی اوپن آمریکا؛

 سرینا ویلیامز داور را به سکسیسم متهم کرد
رسیدن سرینا ویلیامز به فینال گرنداسلم موضوع عجیبی نیست، باخت او در فینال هم (بعد از ویمبلدون) حالا به اندازه قبل غیر قابل انتظار نیست، اما پرافتخارترین تنیس‌باز زن جهان در "فلاشینگ مدوز" یکی از عجیب‌ترین شب‌های دنیای تنیس را رقم زد.
سرینا ویلیامز در مسابقه‌ای که آن را ۴-۶ و ۲-۶ به نائومی اوزاکا باخت، سر داور فریاد کشید، او را "دزد" و "دروغگو" نامید و به "سکسیسم" متهم کرد و در پایان گفت تمام این کارها را برای حمایت از حقوق زنان انجام داده است.
سرینا ویلیامز برای اتفاقاتی که در دیدار نهایی اوپن آمریکا افتاد در مجموع ۱۷ هزار دلار جریمه شد. او ۴۰۰۰ دلار بابت ارتباط با مربی، ۳۰۰۰ دلار بابت شکستن راکت و ۱۰۰۰۰ دلار برای توهین کلامی در فینال تنیس اوپن آمریکا جریمه شد.
داستان از اواخر ست دوم آغاز شد. زمانی که پاتریک مراد اوغلو، مربی ویلیامز با بالا آوردن و حرکت دادن دستانش برای او پیغامی فرستاد، در حالی که "هرگونه ارتباط" بین مربی و بازیکن در گرند‌اسلم‌ها ممنوع است.
سرینا ویلیامز مدعی شد که حرکت مربی‌اش را ندیده و گفت که ترجیح می‌دهد مسابقه را ببازد بجای این که با تقلب برنده شود و خواهان عذرخواهی کارلوس راموس، داور مسابقه شد.
مراد اوغلو بعدا قبول کرد که شاگردش را در زمین راهنمایی کرده است.
سه گیم بعد سرینا ویلیامز راکتش را شکست و داور یک اخطار دیگر به او و یک امتیاز به اوزاکا داد. این بار ویلیامز که به شدت خشمگین شده بود به سوی داور رفت و بر سرش فریاد زد. این گونه بود که در فضایی ملتهب تماشاگران آمریکایی در حمایت از ویلیامز داور را هو کردند.
این پایان داستان نبود و دفعه بعد که بازیکنان زمینشان را عوض کردند، ویلیامز داور را "درغگو" و "دزد" خواند و گفت "بگو که متاسف هستی."
زن شماره یک پیشین تنیس جهان یک گیم جریمه‌اش را مصداق "تبعیض جنسیتی" دانست و گفت: "داور هرگز از یک مرد به دلیل گفتن دزد، یک گیم کم نمی‌کرد. من شنیده‌ام که بقیه مردان به سایر داوران چه چیزهایی می‌گویند. اینجا هستم که برای حقوق زنان بجنگم، برای برابری زنان و مسائلی شبیه به این."
تنیس‌باز ۳۷ ساله آمریکایی همچنین گفت: "کار او تمرکز من را به هم ریخت، اما من در راه مبارزه برای حقوق زنان و به دست آوردن حقوق برابر به مسابقه ادامه دادم."
بیلی جین کینگ، تنیس‌باز پیشین آمریکایی که سابقه قهرمانی در ۱۲ گرنداسلم انفرادی را دارد و یکی از بنیان‌گذاران اتحادیه تنیس زنان است، از ویلیامز حمایت کرد و گفت: " وقتی که یک زن احساساتی می‌شود همان چیزی که به آن می‌گویند 'دچار هیستری شدن ' جریمه می‌شود... ممنون سرینا برای این که از پایان دادن به استاندارد دو گانه صحبت کردی. ما به صداهای مشابه بیشتری در این زمینه نیاز داریم."
هر سه باری که داور ویلیامز را جریمه کرد کاملا طبق قانون بود، هرچند که کریس اورت، دارنده ۱۸ گرنداسلم معتقد است بهتر بود داور از "عقل سلیم" استفاده می‌کرد و فینال یک گرنداسلم را بهتر مدیریت می‌کرد.
سرینا ویلیامز که ۲۳ بار قهرمان گرنداسلم‌ها شده، می‌خواست با قهرمانی در نیویورک با رکورد بیشترین قهرمانی یک زن در رقابت‌های انفرادی گرند‌اسلم‌ها (مارگارت کورت) مساوی کند
چهره نائومی اوزاکا (چپ) شبیه کسی نبود که اولین گرنداسلم زندگیش را برده است 
اما در سوی دیگر زمین دختر ۲۰ ساله‌ای بود که سرینا ویلیامز الگوی زندگیش است. او اولین تنیس‌باز زن ژاپنی بود که به فینال یک گرنداسلم می‌رسید و اولین تنیس‌باز تاریخ کشورش شد که قهرمان گرند اسلم شده است.
گرچه نائومی اوزاکا به راحتی حریف باتجربه‌اش را شکست داد اما کارهایی که ویلیامز در زمین کرد شبی را که می‌توانست بهترین شب زندگیش باشد به کابوسی تمام عیار تبدیل کرد.
هرکسی می‌تواند خودش را جای ورزشکار جوانی بگذارد که در بزرگ‌ترین ورزشگاه تنیس جهان، بزرگ‌ترین دستاورد ورزشی زندگیش را به دست آورده اما اکثر ۲۴۰۰۰ تماشاگر حاضر او را هو می‌کنند.
اشک‌های تنیس‌باز ژاپنی (که با پایین کشیدن کلاه سعی در پنهان کردنشان داشت) حتی روی سرینا ویلیامز هم اثر گذاشت: "نقطه‌ای بود که دیدم هم من گریه می‌کنم هم او. احساس بدی پیدا کردم. او تازه برنده اولین گرنداسلم زندگیش شده بود."
بی بی سی  فارسی 

 حمایت اتحادیه تنیس زنان از سرینا ویلیامز
ویلیامز یک اخطار برای به زمین کوباندن راکتش گرفت 
استیو سایمون، رئیس اتحادیه تنیس زنان از ادعای سرینا ویلیامز مبنی بر وجود سکسیسم در مسابقات تنیس حمایت کرده است.
آقای سایمون گفته است که داور مسابقه فینال زنان جام آزاد آمریکا اگر سرینا ویلیامز یک مرد بود واکنشی متفاوت در مقابل رفتار او نشان می‌داد.
سرینا ویلیامز در جریان مسابقه روز شنبه خود در مقابل نائومی اوزاکا از ژاپن به دلیل رفتار مربی‌اش، شکستن راکت و "دزد" خطاب کردن داور سه اخطار گرفت و ۱۷ هزار دلار جریمه شد.
ویلیامز که ۲۳ عنوان قهرمانی گراند اسلم را در اختیار دارد روز شنبه با نتیجه ۲ بر صفر مقابل رقیب ۲۰ ساله خود مغلوب شد. او بارها در طول این مسابقه از نحوه داوری شکایت کرد و داور "دزد" و "دروغگو" خواند و مدعی شد که اخطارهایی که گرفته به دلیل زن بودنش بوده است.
پاتریک مراد اوغلو، مربی ویلیامز با حرکت دادن دستانش برای او پیغامی فرستاد، در حالی که "هرگونه ارتباط" بین مربی و بازیکن در گرند‌اسلم‌ها ممنوع است.
بی بی سی