به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



چهارشنبه، شهریور ۲۱، ۱۳۹۷

راه‌آهن ایران - افغانستان تا یک ماه دیگر به بهره‌برداری می‌رسد

مقام های ولایت هرات در غرب افغانستان روز یکشنبه 9 سپتامبر 2018 اعلام کردند، قرار است خط آهن هرات- خواف تا یک ماه دیگر به بهره برداری برسد.

جیلانی فرهاد سخنگوی والی هرات به رادیو بین المللی فرانسه گفت، کارهای خط آهن در تربت حیدریه ایران ختم گردیده و تا یک ماه دیگر به بهره برداری خواهد رسید.
فرهاد علاوه کرد، قطعه چهارم ساخت خط آهن هرات- خواف برعهده دولت افغانستان می باشد وقتی کار ساخت قطعه سوم این خط آهن از سوی دولت ایران ختم شد، کار قطعه چهارم توسط دولت افغانستان شروع خواهد شد.
از سوی دیگر، محمد آصف رحیمی والی هرات هفته گذشته در استان خراسان رضوی ایران سفر کرد و با مقام های ایرانی در مورد مسایل مختلف از جمله خط آهن هرات – خواف نیز صحبت نمود.
در همین حال، حسن ماسوری، مدیرکل راه آهن شرق ایران گفته است، کار پروژه خط ریلی راه آهن شرق و اتصال آن به ولایت هرات افغانستان 95 درصد پیش رفته و قرار است در سال جاری خورشیدی به بهره برداری برسد.
خط آهن هرات – خواف چهار فاز دارد که ساخت سه فاز آن به عهده دولت ایران می باشد و ساخت فاز چهارم به عهده دولت افغانستان است.
براساس توافق صورت گرفته میان کابل- تهران، این خط آهن در داخل خاک ایران از راه آهن سنگان – تربت حیدریه در نزدیکی ایستگاه خواف شروع شده و در امتداد شمال غربی و جنوب شرق این منطقه ادامه دارد. این خط ریل با ورود به خاک افغانستان از ولسوالی های غوریان وزنده جان ولایت هرات عبور کرده و سرانجام در فرودگاه بین المللی هرات ختم می گردد.
خط آهن هرات – خواف یکی از بزرگترین پروژه های مشترک ایران و افغانستان است که با افتتاح این خط آهن، میزان داد و ستد تجارتی میان دو کشور افزایش خواهد یافت و افغانستان و سایر کشورهای آسیای میانه می توانند از طریق این خط آهن به آب های آزاد و اروپا وصل گردند.
رادیو فرانسه