به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



جمعه، تیر ۲۱، ۱۳۹۸

بریتانیا: از ایران می‌خواهیم که تنش را در منطقه کاهش دهد

نفتکش بریتانیایی بریتیش هریتج - منابع بریتانیایی گفته‌اند که قایق‌های سپاه پاسداران در صدد توقف آن بوده‌اند
ساعتی بعد از انتشار گزارش‌هایی درباره "تلاش ایران" برای متوقف کردن یک نفتکش بریتانیایی، سخنگوی ترزا می‌، نخست‌وزیر بریتانیا ضمن ابراز نگرانی از "اقدام ایران" از مقام‌های ایرانی خواست که تنش را در منطقه کاهش دهند.

بامداد پنج‌شنبه، مقام‌های آمریکایی اعلام کردند که قایق‌های تندروی سپاه پاسداران تلاش کرده‌اند تا یک نفتکش بریتانیایی را توقیف کنند، اما موفق نشده‌اند. این خبر از سوی ایران تکذیب شد.

سخنگوی ترزا می، بدون اشاره به تکذیب ایران، گفت: "ما از این اقدام ایران نگرانیم و کماکان از ایران می‌‌خواهیم تا تنش را در منطقه کاهش دهد."

پیشتر یک سخنگوی وزارت دفاع بریتانیا نیز "اقدام نیروی دریایی سپاه پاسداران" را مایه نگرانی دانسته بود.

در عین حال سخنگوی نخست‌وزیر بریتانیا تاکید کرد که از نظر کشورش، مساله توقیف یک نفتکش متعلق به ایران در تنگه جبل‌الطارق، "یک موضوع مربوط به تحریم سوریه است، نه یک مساله ایران."

در پی توقیف کشتی گریس-۱ در جبل‌الطارق، برخی مقام‌های ایرانی هشدارهایی به بریتانیا و آمریکا منتشر کردند.

در آخرین مورد، روز پنج‌شنبه و همزمان با انتشار خبرها درباره "تلاش ناکام سپاه برای متوقف کردن نفتکش بریتانیایی"، علی فدوی، جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران درباره توقیف نفکتش "گریس-۱" گفت: "دشمنان به سختی از این اقدام پشیمان خواهند شد.

'تلاش ناکام قایق‌های سپاه برای متوقف کردن نفتکش بریتانیایی'
واکنش وزیر دفاع ایران به توقیف نفتکش ایرانی توسط بریتانیا: بی‌پاسخ نخواهد ماند
نفتکش ایرانی در جبل‌الطارق چه می‌کرد؟
تلاش آمریکا برای تامین امنیت کشتیرانی در آب‌های اطراف ایران و یمن
در تنگه هرمز چه اتفاقی افتاد؟
در حال حاضر درباره آنچه در دهانه تنگه هرمز رخ داده، دو روایت وجود دارد.

روایت نخست این است که قایق‌های سپاه به نفتکش بریتانیایی نزدیک شده‌اند و از نفتکش خواسته‌اند تا مسیرش را تغییر دهد و وارد آبهای ایران شود. اما هشدار ناوچه بریتانیایی که پشت سر نفتکش بوده، موجب شده تا قایق‌های سپاه عقب‌نشینی کنند.

این روایت از سوی سپاه و وزیر خارجه ایران تکذیب شده است.

روز پنجشنبه، ۲۰ تیر (۱۱ ژوئیه)، سایت سپاه نیوز اطلاعیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را در مورد گزارش‌های مربوط به عملیات ناکام قایق‌های نیروی دریایی سپاه برای وادار کردن یک نفتکش بریتانیایی به ورود به آب‌های ایران منتشر کردند.

خبرهای بیشتر را در کانال تلگرام بی‌بی‌سی فارسی دنبال کنید

در این گزارش آمده است: "در پی ادعای مطرح شده در برخی رسانه‌های غربی مبنی بر تلاش پنج قایق تندرو ایران برای تصرف یک نفتکش بریتانیایی در خلیج فارس و عقب‌نشینی آنها با دخالت ناو انگلیسی اچ.ام.اس مونتروز، روابط عمومی منطقه پنجم نیروی دریایی سپاه پاسداران این ادعا را تکذیب کرد."

در ادامه این گزارش، به نقل از اطلاعیه سپاه پاسداران آمده است: "گشت‌های شناور نیروی دریایی سپاه در خلیج فارس طبق روش‌های جاری و ماموریت‌های ابلاغی برقرار و با هوشمندی، دقت و صلابت در حال انجام است و طی ۲۴ ساعت اخیر نیز هیچ مواجهه‌ای با شناورهای بیگانه از جمله شناورهای انگلیسی نداشته است."

این اطلاعیه افزوده است که "در صورتی که دستور مبنی بر توقیف شناورهای بیگانه دریافت شود، منطقه پنجم نیروی دریایی سپاه در محدوده جغرافیایی خود قادر است بدون درنگ، با قاطعیت و سرعت نسبت به انجام آن اقدام نماید."

بی بی سی  فارسی