به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



سه‌شنبه، تیر ۱۱، ۱۳۹۸

زنگنه: اینستکس بدون واریز پول نفت پاسخگو نیست

بیژن زنگنه، وزیر نفت ایران، که هم‌اکنون برای شرکت در صد و هفتادمین اجلاس وزرای انرژی کشورهای عضو اوپک به وین سفر کرده، به خبرنگاران گفته "اینستکس" بدون واریز پول نفت پاسخگو نیست. 
همزمان خبرگزاری رویترز به نقل از یکی از اعضای هیئت‌های شرکت کننده در اجلاس اوپک از توافق ماه دسامبر صادرکنندگان نفت برای نه ماه دیگر خبر داده است.

اعضای اوپک و کشورهای عمده تولید کننده غیر عضو ملقب به "اوپک پلاس" در اواخر سال گذشته میلادی تصمیم گرفتند برای افزایش قیمت نفت در بازارهای جهانی روزانه یک میلیون دویست هزار بشکه از تولید خود بکاهند.

آقای زنگنه گفته: "اگر اینستکس را به عنوان یک عملیات در نظر بگیرند، بدون واریز مطمئن پول به آن و یا با واریز سه یا چهار میلیون دلار یا یورو، این سازوکار پاسخگو نیست؛ باید پول نفت به آن واریز شود."

سه روز پیش (۲۸ ژوئن) مقام‌های ارشد اتحادیه اروپا، اعلام کردند سازوکار ویژه مالی اروپا با ایران (اینستکس/ساحات) عملیاتی شده و اولین انتقالات بانکی در آن در حال انجام است.

دیروز عبدالناصر همتی، رئیس بانک مرکزی هم در پیامی که در اینستاگرام منتشر کرده بود خواستار این شده بوده که اینستکس کلیه کالاها از جمله نفت را در برگیرد.

او نوشته بود "اگر هم اروپا موقتاً محذوراتی در خرید نفت ایران دارد، یک خط اعتباری بلندمدت با بازپرداخت آتی نفتی، یک راه‌حل موقت قابل بررسی است. خود اروپایی‌ها هم در مذاکرات اشاره‌ای به راه‌حلی شبیه به این داشته‌اند."

اظهارات وزیر نفت ایران در حالی است که اجلاس وزاری انرژی سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) و کشورهای صادرکننده عمده غیر عضو از امروز در وین، اتریش برگزار می‌شود.

انتظار می‌رود تصمیم جدیدی در سطح کاهش تولید نفت گرفته نشود.

الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه هم امروز و پیش از این اجلاس گفته گروه موسوم به اوپک پلاس با تمدید نه ماهه توافق قبلی (دسامبر) موافقند.

او گفته: "همه از پیشنهاد کلی برای تمدید نه ماهه حمایت کرده‌اند؛ اجلاس اوپک امروز برگزار می‌شود که در آن به این پیشنهاد پرداخته می‌شود."

خالد فالح، وزیر انرژی عربستان هم پیشتر با تایید حفظ میزان کنونی، مدت تمدید این توافق را نه ماه اعلام کرده است.


آقای زنگنه به خبرنگاران گفته: "من مشکلی با کاهش تولید ندارم؛ مشکل و گرفتاری اصلی اوپک در حال حاضر، یکجانبه‌گرایی است."

او همچنین گفته: "اوپک به صحبت، مشورت و تصمیم‌گیری جمعی برای مسائل نیاز دارد؛ این روال اوپک نبوده است که یکی دو نفر خارج از اوپک توافق کنند و بر توافق خود در اوپک مهر تأیید بزنند. این بزرگ‌ترین خطری است که اوپک با آن روبه‌روست."

اشاره او احتمالا به تصمیمی است که پیش از این اجلاس روسیه و عربستان گرفته‌اند.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه دو روز پیش (شنبه ۲۹ ژوئن) گفته بود کشورش و عربستان تصمیم گفته‌اند سطح کنونی کاهش تولید ( یک میلیون و دویست هزار بشکه در روز) را برای شش تا نه ماه دیگر حفظ کنند.

قیمت نفت در بازارهای جهانی با شروع معاملات روز دوشنبه شروع به افزایش کرد و در اولین معاملات هر بشکه نفت برنت به ۶۷ دلار نزدیک شد.

اجلاس اخیر اوپک در حالی است که تحریم‌های آمریکا علیه ایران، فروش نفت ایران را به شدت محدود کرده است.

خبرگزاری رویترز میزان صادرات نفت ایران در ماه ژوئن را ۳۰۰ هزار بشکه در روز اعلام کرده است.

این در حالی است که در سال ۲۰۱۸ میلادی و پیش از اعمال این تحریم‌ها، صادرات نفت ایران به ۳ میلیون بشکه در روز نزدیک شده بود.

دولت ایران به شدت به درآمدهای نفتی نیاز دارد و اعلام کرده که علیرغم تحریم شدیدی که علیه صادرات نفت این کشور برقرار شده تلاش می کند نفت خود را از راه های غیررسمی به فروش برساند اما گفته این راه های رسمی را فاش نمی کند.

البته اسحاق جهانگیری، معاون اول‌ رئیس‌جمهور گفته وابسته ایران به درآمدهای نفتی در سال‌های اخیر کاهش یافته است.

او گفته: "با تلاش‌هایی که طی سال‌های اخیر صورت‌گرفته میزان وابستگی بودجه به درآمدهای نفتی تا حد زیادی کاهش یافته و اگر زمانی بودجه دولت ۸۰ تا ۹۰ درصد به نفت وابسته بود، این وابستگی امروز به ۳۰ درصد رسیده است."

دولت آمریکا می‌گوید در صدد است درآمد نفتی ایران را به صفر برساند.

بی بی سی