به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



شنبه، شهریور ۱۷، ۱۳۹۷

حمله 'جنگنده‌های روسی' به ادلب سوریه

از ادلب گزارش می‌شود جنگنده‌هایی که متعلق به روسیه خوانده شده‌اند به مناطقی از این استان سوریه که آخرین پایگاه مخالفان بشار اسد است حمله کرده‌اند. در همین حال گزارش شده ولادیمیر پوتین در تهران به درخواست رجب طیب اردوغان که تلاش داشته از حمله گسترده به ادلب جلوگیری کند نه گفته است.
سازمان ناظر مسایل حقوق‌بشری در سوریه که مقر آن در بریتانیاست می‌گوید این حملات مواضع گروه‌های جهادی مخالف دولت سوریه در جنوب غرب ادلب را هدف قرار داده است.
این حملات هوایی می‌تواند مقدمه حمله زمینی گسترده‌ای شود که نیروهای ارتش سوریه با حمایت ایران و روسیه تدارک دیده‌اند تا ادلب را به عنوان آخرین پایگاه مخالفان مسلح بازپس بگیرند.
ترکیه که رئیس‌جمهور آن امروز (هفتم سپتامبر) در تهران با همتایان ایرانی و روسی خود، حسن روحانی و ولادیمیر پوتین، دیدار کرد در تلاش است از حمله گسترده به ادلب که حدود ۳ میلیون غیرنظامی در آن زندگی می‌کنند پیش‌گیری کند و هشدار داده که این حمله می‌تواند به یک فاجعه انسانی بیانجامد.
همزمان از داخل ادلب گزارش شده که هزاران نفر از مردم این استان امروز بعد از نماز جمعه تظاهرات کرده‌اند و خواسته‌اند که تحت محافظت نهادهای بین‌المللی قرار بگیرند.
در ویدئویی که امروز در شبکه‌های اجتماعی از این تظاهرات منتشر شده یکی از تجمع‌کنندگان در شهر الدانا می‌گوید " مردم از سازمان ملل می‎خواهند که جلوی کشتن مردم سوریه را بگیرد."
نهادهای ناظر مسایل سوریه می‌گویند حملات امروز جنگنده‌ها به مواضع احرار شام و هیات تحریر شام صورت گرفته که هر دو از گروه های جهادی مخالف بشارند.
هیات تحریر شام ۱۰ هزار پیکارجو در ادلب دارد و از نظر سازمان ملل متحد یک گروه تروریستی است.
طی چند روز گذشته هم گزارش شد که جنگنده های روسیه حدود ۳۰ حمله هوایی علیه مواضع مخالفان در ارتفاعات استان لاذقیه در غرب ادلب و سهل الغاب انجام داده‌اند.
در همین حال گزارش شده گردان‌های ارتش سوریه و نیروهای نظامی و مستشاری خارجی در نزدیکی ادلب مستقر شده‌اند و خود را برای حمله‌ای بزرگ آماده می‌کنند.
هیات تحریر شام و چند گروه شورشی دیگر که ترکیه از آنها حمایت می‌کند گفته‌اند برای دفع این حملات آماده‌اند.

در اجلاس تهران چه گذشت؟

روز جمعه، سران ایران، روسیه و ترکیه در تهران گرد هم آمدند تا درباره اوضاع سوریه گفتگو کنند اما آن طور که گزارش شده ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه به درخواست آتش بس در ادلب که از سوی همتای ترک خود، رجب طیب اردوغان، طرح شده نه گفته است.
آقای پوتین گفته روسیه به نبرد خود علیه "تروریست‌ها" در ادلب ادامه خواهد داد.
ترکیه که از چندین گروه شورشی در سوریه حمایت می‎کند نگران است که با حمله به ادلب موج جدیدی از پناهجویان سوری به سوی مرزهای این کشور رهسپار شوند.
آقای اردوغان امروز در تهران گفته: "ما نمی‌خواهیم در ادلب حمام خون به راه بیفتد".
آقای اردوغان همچنین گفته: "هر حمله‌ای به ادلب یک فاجعه به بار خواهد آورد. هرگونه نبردی علیه تروریست‌ها نیازمند روش، زمان و صبر است."
با وجود این، ایران و روسیه تاکید کرده‌اند که گروه‎های جهادی در ادلب باید از میان برداشته شوند.
حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران هم که میزبان دو همتای خود از روسیه و ترکیه است گفته: "مبارزه با تروریسم در ادلب بخش جدایی‌ناپذیر ماموریتی است که هدفش بازگرداندن صلح و ثبات به سوریه است.
آقای پوتین هم تاکید کرده: "دولت قانونی سوریه حق دارد که در نهایت کنترل تمامی اراضی ملی خود را در دست بگیرد."

بی بی سی