به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



شنبه، شهریور ۱۷، ۱۳۹۷

گفتگوی رهبر ایران با پوتین درباره مهار آمریکا

آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر ایران در دیدار با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه گفته تهران و مسکو باید برای "مهار آمریکا" همکاری کنند چرا که به گفته او "آمریکا یک خطر برای بشریت است و امکان مهار آن نیز وجود دارد".

رئیس‌جمهوری روسیه که برای حضور در اجلاس سه جانبه روسای‌جمهور ایران، روسیه و ترکیه به تهران سفر کرده است روز جمعه (هفتم سپتامبر - ۱۶ شهریور) با رهبر ایران دیدار و گفتگو کرد.
به گزارش خبرگزاری‌‎های ایران در این دیدار آقای خامنه‌ای با اشاره به بحران سوریه گفته: "آمریکایی‌ها اکنون در سوریه شکست واقعی خورده‌اند و به اهداف خود نرسیدند... آمریکایی‌ها قصد داشتند با استفاده از شرایط به‌ وجود آمده در آن زمان در کشورهای عربی، ضربه وارده در مصر و تونس را در سوریه و با سرنگونی حکومت طرفدار مقاومت جبران کنند اما اکنون کاملاً شکست خورده‌اند."
ایرنا، خبرگزاری دولتی ایران نوشته رهبر ایران در این دیدار همچنین با اشاره به تحریم‌های آمریکا علیه ایران و روسیه، از این وضعیت به عنوان نقطه مشترک دو کشور یاد کرده و گفته باید با استفاده از چنین وجه اشتراکی برای "گسترش همکاری‌های سیاسی و اقتصادی" استفاده کرد. 
آقای خامنه‌ای با اشاره به توافق هسته‌ای ایران، برجام، گفته کشورش "تاکنون به تعهدات خود در برجام پایبند بوده است اما اروپایی‌ها به وظایف خود عمل نکرده‌اند و این قابل قبول نیست که ما به‌طور کامل به تعهدات خود در برجام عمل کنیم اما آنها تعهدات خود را انجام ندهند."
خبرگزاری ایرنا به نقل از ولادیمیر پوتین نوشته رئیس‌جمهوری روسیه از گفتگو با همتای ایرانی خود درباره احداث نیروگاه‌های جدید هسته‌ای، برقی کردن خطوط راه‌آهن و زمینه‌های گسترش صادرات نفت ایران رایزنی کرده است.
امروز همچنین رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه با رهبر ایران دیدار و گفتگو کرد. آقای اردوغان هم همچون ولادیمیر پوتین برای حضور در اجلاس سه جانبه سران به تهران سفر کرده است.

بی بی سی