به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



شنبه، شهریور ۱۰، ۱۳۹۷

حیدرعبادی، رئیس نیرومند سازمان «حشد الشعبی» را برکنار کرد

فالح الفیاض و حیدر عبادی
حیدرعبادی، نخست وزیرعراق، با صدور حکمی که تعجب بسیاری را برانگیخت، فالح الفیاض، رئیس سازمان حشد الشعبی(گروه نیرومند شبه نظامی شیعه عراق) و مشاور امنیت ملی این کشور را برکنار کرد. خبرگزاری فرانسه سوء ظن حیدرعبادی نسبت به جهت گیری سیاسی فالح الفیاض و تبانی با گروه رقیب نخست وزیر عراق را دلیل اصلی برکناری وی می داند.
دفتر نخست وزیری عراق پنجشنبه شب ۳۰اوت/۸ شهریور در بیانیه ای اعلام کرد: فالح الفیاض به علت ورود به فعالیت های سیاسی و حزبی و تمایلش به در دست گرفتن مسئولیت سیاسی و با توجه به اینکه این فعالیت ها با سمت های امنیتی سازگاری ندارد، از مسئولیت خود به عنوان مشاور امنیت ملی، رئیس الحشد الشعبی و سرویس های امنیت ملی کشور برکنار می شود.
خبرگزاری فرانسه دلیل اصلی برکناری فالح الفیاض ۶۲ ساله و رئیس سازمان نیرومند حشد الشعبی در عراق را سوء ظن حیدرعبادی نسبت به جهت گیری سیاسی وی می داند. در انتخابات پارلمانی اخیر عراق فالح الفیاض در فهرست نامزدهای پیشنهادی حیدر عبادی انتخاب شد، اما نخست وزیر عراق گمان می کند که فالح الفیاض به او خیانت کرده و در پشت پرده با رقیب او یعنی هادی العامری رهبر ائتلاف " الفتح" کنار آماده و در گروه بندی های جدید در آستانه انتخاب دولت آینده عراق در نظر دارد تا از  ائتلاف وابسته به هادی العامری حمایت کند.
در بیانیه دفتر نخست وزیری برای توجیه حکم برکناری فالح الفیاض به قانون اساسی عراق و اساسنامه حشد الشعبی استناد شده که بر ضرورت بی طرفی دستگاه های امنیتی و اطلاعاتی تأکید شده است.
در بیانیه مذکور همچنین آمده است: از زمان صدور این حکم، فالح الفیاض از سمت‌های خود به عنوان مشاور امنیت ملی، ریاست حشد الشعبی و سرویس های امنیت ملی عراق برکنار می شود.
رادیو فرانسه